استاندار کرمان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

ارتفاع بنای ساروج پارس کاهش یابد

پروین میرزاحسینی : استاندار کرمان روز پنجشنبه هفدهم مردادماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، محمدجواد فدایی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فردای کرمان درباره‌ی واکنش‌های منفی میراث فرهنگی به پروژه‌ی ساروج پارس، اظهار کرد: «پروژه‌ی ساروج پارس یکی از موارد سرمایه‌گذاری خارجی در استان است و از این جهت مهم است که چطور از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم».

وی افزود: «یکی از مشکلات ما در سطح کشور و استان این است که یا ضعف کارشناس داریم و یا مدیریت‌ها به کارشناسان توجه نمی‌کنند».

فدایی با بیان این‌که پروژه‌ی ساروج مجوز دارد، بیان کرد: «چهار جلسه تاکنون شخصا با معاون میراث‌فرهنگی کشور داشتم که در این جلسات پیمانکار پروژه، کارشناسان میراث فرهنگی و شهردار نیز حضور داشتند».

وی توضیح داد: «مجوز به پروژه‌ی ساروج داده شده اما این مجوز دقیق و کارشناسی شده‌ نیست و قابل تفسیر است؛ در مجوز آمده ارتفاع پروژه در بعضی نقاط دو طبقه و یا در بعضی نقاط سه طبقه باشد که الان در بعضی نقاط سه طبقه رعایت شده، اما با ارتفاع شش متر؛ میراث می‌گوید باید با ارتفاع چهار متر باشد چون در ضوابط طرح تفضیلی کرمان این‌طور بیان شده که البته ضوابط هم به این صراحت بیان نکرده و یک مقدار به عرف برمی‌گردد».

استاندار کرمان ادامه داد: «به پیمانکار می‌گوییم شما چرا شش متر ساختید می‌گوید این پروژه تجاری است و چهار متر نمی‌شود».

وی با بیان این‌که متاسفانه بعضی تصمیمات غیرکارشناسی سبب می‌شود به اینجا برسیم، گفت: «در مجوز به صراحت آمده فضای باز در این پروژه باید ۴۰ درصد و فضای زیربنا باید ۶۰ درصد باشد که پیمانکار رعایت نکرده و الان ۸۰ به ۲۰ است که میراث می‌گوید خلاف است و درست می‌گوید».

فدایی اظهار کرد: «بعد از بحث‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم که میراث‌فرهنگی پذیرفت ۶۰ به ۴۰ در فاز دوم رعایت و جبران شود و سرمایه‌گذار نیز در مقابل طبقه را کوتاه و کم کند که البته به نظر من درست است؛ زیرا این پروژه در مجاور بازار تاریخی کرمان است که اولین یا دومین بازار تاریخی کشور و منحصر بفرد است».

وی ادامه داد: «نظر من این است که ارتفاع باید کاهش پیدا کند تا منظر میدان ارگ، بازار کرمان و بازار قلعه‌محمود را تحت‌الشعاع قرار ندهد».  استاندار کرمان یادآور شد: «چون این پروژه سرمایه‌گذاری است می‌توان در قبال این کاهش ارتفاع که داده می‌شود امتیازاتی مجددا به سرمایه‌گذار بدهیم که جبران شود و متضرر نشود». وی با بیان این‌که این پروژه حداقل دو طرح قبل از این داشته، بیان کرد: «یک طرحی را سال ۶۵ دکتر فرهاد احمدی برای گودال خشت‌مال‌ها دادند و بعد در سال ۷۵ دکتر فلامکی طرحی را ارائه داد».

فدایی با بیان این‌که ریشه‌ی مشکلات این پروژه کارشناسی است، گفت: «پروژه باید ادامه پیدا کند؛ زیرا تبعاتی روی سرمایه‌گذاری خارجی دارد و اگر این پروژه با شکست مواجه شود دیگر سرمایه‌گذاران خارجی حاضر نمی‌شوند چنین پروژه‌ای را اجرا کنند».

وی اضافه کرد: «باید دو طرف کوتاه بیایند که میراث کوتاه آمده و باز هم حاضر است کوتاه بیاید، سرمایه‌گذار هم (باید) مقدار تغییراتی بدهد مثل کاری که در پروژه‌ی جهان‌نمای اصفهان انجام شد، و ارتفاع را مقداری کاهش بدهد تا پروژه ادامه پیدا کند».

فدایی در این نشست ضمن تقدیر از فعالان عرصه‌ی خبر و رسانه، اظهار کرد: «از خبرنگاران برای حضور در جلسات و پوشش خبری نشست‌ها و همراهی در سفرهای استانی تشکر می‌کنم». وی افزود: «تحریم‌ها و کمبود کاغذ سبب شده نشر روزنامه با دشواری بیشتری همراه باشد و تلاش‌های خبرنگاران در این شرایط ارزشمند و قابل تقدیر است».

استاندار کرمان در ابتدای این نشست خبری با اشاره به روز خبرنگار و نقش خبرنگاران در جامعه و توسعه‌ی فرهنگ، بیان کرد: «خبرنگاران دیده‌بانان و ناظران تیزبین جامعه هستند و  این به شفافیت کمک می‌کند، سوال و جواب خبرنگاران و مسئولین سبب می‌شود تخلفات و سوءستفاده‌ها کمتر و کارها بهتر انجام شود».  وی با بیان این‌که دانستن و دسترسی آسان به اطلاعات حق مردم و از حقوق شهروندی است، گفت: «خبرنگاران شرایطی را فراهم می‌کنند که این حق برآورده شود».

فدایی ادامه داد: «کار شما باعث ایجاد عدالت اجتماعی می‌شود وقتی مردم بدانند حکومت چه امکاناتی دارد و چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند این امکانات در انحصار گروه خاصی قرار نمی‌گیرد و همه می‌توانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند».

 

ماندة حساب شرکتهای بزرگ

رشد داشته

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال حساب شرکت‌های بزرگ به کرمان گفت: «انتقال حساب باید بر اساس قانون صورت بگیرد که مکانیزم عمل مشکلاتی داشت». وی توضیح داد: «بر اساس گزارشی که دبیر بانک‌های استان در جلسه‌ی اخیر شورای معادن مطرح کرد، رصد حساب‌های این شرکت‌ها نشان می‌دهد مانده‌ی حساب شرکت‌ها در سال‌های اخیر رشد داشته و این انتقال دارد به مرور انجام می‌شود اما زمانی که با گردش مالی مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود این کار کامل انجام نشده است که فرصت دادیم تا کار را به صورت کامل اجرا کنند». فدایی یادآور شد: «تاثیر این انتقال بر رشد منابع مالی بانک‌های استان هم اگرچه موثر بوده اما آن هم برای ما رضایت‌بخش نبود و فکر می‌کنیم کامل نیست».

وی ادامه داد: «امیدواریم در فرصتی که برای شرکت‌ها گذاشتیم این کار انجام شود و آن چه قانون‌گذار پیش‌بینی کرده کامل محقق شود تا استان از منافع این گردش مالی استفاده کند».

 

به توسعه متوازن اعتقاد داریم

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی تخصیص اعتبارات به مناطق مختلف استان، اظهار کرد: «شاخص‌های مقایسه‌ای توسعه از مبانی برنامه‌ریزی ما بوده و باید باشد؛ ما به دنبال این هستیم شاخص‌های استان حداقل به متوسط کشور و شاخص شهرستان‌ها نیز به متوسط استان برسد».

وی با بیان این‌که ما به توسعه‌ی متوازن اعتقاد داریم و معیار ما شاخص‌ها است، اضافه کرد: «توزیع اعتبارات عمرانی دست استان نیست و بر اساس دستورالعمل از مرکز مشخص می‌شود و محدودیت‌هایی دارد جایی که دست ما است بر اساس شاخص‌های توسعه انجام می‌دهیم».

فدایی بیان کرد: «نمی‌توانیم از پیگیری نماینده برای اعتبارات و جذب آن جلوگیری کنیم و آن را مازاد بر اعتبار توازن می‌دانیم که باعث می‌شود برخی مناطق بیشتر پیشرفت کنند و ما مخالف این نیستیم».

 

توسعه ‌‌استان را منحصر به فعالیت معینهای اقتصادی نمیدانیم

وی درباره‌ی استفاده از معین‌های اقتصادی برای توسعه‌ی استان نیز بیان کرد: «باید از ظرفیت‌های استان و شرکت‌های معدنی و صنعتی برای توسعه‌ی استان استفاده کنیم اما برای استفاده از معین‌ها اهرم قانونی نداریم».

فدایی توضیح داد: «وقتی برای کاری قانون و اهرم قانونی نداشته باشید باید بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در ابتدا شکل گرفته عمل کرد و پیشرفت کار به میزان علاقه و اعتقاد معین اقتصادی بستگی دارد که بومی بودن یک مدیر خیلی در روند کار یک معین اقتصادی تاثیر داشته است».

وی با بیان این‌که توسعه ‌ی‌استان را منحصر به فعالیت معین‌های اقتصادی نمی‌دانیم، گفت: «برنامه‌ی خود را دنبال می‌کنیم و به سهم معین‌ها در توسعه و اشتغال استان توجه داریم».

استاندار کرمان با بیان این‌که نحوه‌ی فعالیت معین‌ها را ارزیابی کردیم، افزود: «از معین‌های اقتصادی ضعیف‌ خواستیم یا روش خود را اصلاح کنند یا حذف می‌شوند و ممکن است نتوانیم برای یک معین اقتصادی جایگزین پیدا کنیم چون تفاهم‌نامه است».

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی توسعه فضای کسب و کار با بیان این‌که فضای کسب و کار در کشور دچار مشکل است، اظهار کرد: «فضای کسب و کار ۱۰ پارامتر دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها که در استان آن را پیگیری کردیم ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای کوتاه کردن زمان صدور مجوزها است».

فدایی اضافه کرد: «پنج دستگاه مجوزدهنده و ۱۳ دستگاه استعلام شونده در صدور مجوزها نقش دارند که برای کوتاه کردن زمان صدور مجوز قرار شد نماینده تام‌الاختیار این دستگاه‌ها در یک مکان مجوزها را بررسی و نهایتا ظرف دو هفته مجوز را صادر کنند».

وی افزود: «بعد از مدتی این احتمال را دادم که بعضی از دست‌اندرکاران این روند را دوست ندارند که ساختار را تغییر دادم و الان خودم در جلسات شرکت می‌کنم و به جای نماینده‌ی تام‌الاختیار نیز قرار شد مدیران حضور داشته باشند که این موضوع اگر حل شود بخش عمده‌ای از مشکلات فضای کسب و کار حل می‌شود».

مردم باید ارزش آب را بدانند

استاندار کرمان درباره‌ی برنامه‌های استان برای تامین آب نیز توضیح داد: «با توجه به اقلیم استان ما برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای تامین آب استان داریم اما مردم باید ارزش آب را بدانند».

وی ادامه داد: «برای تامین هر مترمکعب آب ۲۰ تا ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود در حالی که الان در کرمان قیمت هر مترمکعب آب ۶۰۰ تومان است که مابه‌التفاوت زیادی دارد. ممکن است دولت این پول را در کوتاه مدت بپردازد اما در دراز مدت نه توان پرداخت آن را دارد و نه مصلحت است».

فدایی تاکید کرد: «مساله‌ی آب مهم است. طرح‌های خیلی خوبی داریم اما باید برداشت‌ آب را اقتصادی کنیم و مصرف آب متناسب با ارزش‌ها باشد».

وی درباره برنامه‌های عملیاتی استان برای آسیب‌های اجتماعی گفت: « آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت انکارناپذیر است که کشور با آن دست به گریبان است و مقام معظم رهبری شخصا درباره‌ی این موضوع جلسه می‌گذارند و نکاتی را ابلاغ می‌کنند».

استاندار کرمان با بیان این‌که برنامه‌هایی در رابطه با اعتیاد، کودکان خیابانی، خودکشی و … را داریم، افزود: «اخیرا در کرمان دفاتر تسهیلگری در حاشیه‌ی شهر برای بررسی مسایل حاشیه و کمک به مردم ایجاد شده است».

وی اضافه کرد: «نظر شخصی من این است که ریشه‌ی این آسیب‌ها در بیکاری است و اگر اشتغال ایجاد کنیم این آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند». حاشیه‌نشینی، طلاق، کودکان کار و اعتیاد ریشه در بیکاری دارند

فدایی ادامه داد: «برنامه‌ی استان برای رفع این آسیب‌ها ایجاد اشتغال است؛ اما در میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیز برنامه‌هایی داریم».

 

با هیچ گروه و حزب سیاسی تعارف نداریم

استاندار کرمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی نارضایتی برخی از اهالی جنوب استان از اقدامات دولت، گفت: «در جنوب تراکم جمعیت کم است و پراکندگی جمعیت هزینه‌ی ارائه‌ی خدمات را افزایش می‌دهد و روند ارائه‌ی خدمات را کند می‌کند».

وی با تاکید بر این‌که معیار ما شاخص‌های توسعه است، اظهار کرد: «عده‌ای از جنوب سوءاستفاده می‌کنند که به انصاف و دیانت خودشان بستگی دارد، ما به عنوان مسئولین، مبانی‌مان توسعه‌ی متوازن است و علیرغم تمام مشکلات به دنبال ارائه‌ی خدمات هستیم».

فدایی با بیان این‌که سیمای کلی منطقه طی سال‌های اخیر خیلی تغییر کرده، اضافه کرد: «علی‌رغم مشکلاتی که هست کارهایی که می‌بایست انجام شود به طور نسبی قابل قبول است و امیدواریم با کارهای اخیر این تفاوت برداشته شود».

وی در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات نیز خاطرنشان کرد: «اصول کاری ما روشن است، ما تابع سیاست دولت و وزارت کشور هستیم تا انتخابات سالم برگزار شود و اعتقاد داریم رای حق‌الناس است و باید به خوبی حفظ شود».

استاندار کرمان افزود: «از همه‌ی امکانات استفاده می‌کنیم زیرا وظیفه‌ی شرعی و قانونی ماست و با هیچ گروه حزب سیاسی تعارف نداریم، همه‌ی امکانات را هم فراهم می‌کنیم تا انتخابات را خوب و سالم برگزار کنیم».