دادستان کرمان در جمع خبرنگاران هشدار داد

مشکل آب در ۱۳ شهر استان

در پروژه بامکرماندغدغهی زیستمحیطی داریم

گروه جامعه – دادستان کرمان به مناسبت روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و ضمن تجلیل از آن‌ها به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دادخدا سالاری در این نشست در پاسخ به سوالی درباره‌ی علت تعطیلی پروژه‌ی هتل بام کرمان بیان کرد: «دادسرا به موضوع هتل بام کرمان ورود نکرده است،‌ ما یکسری دغدغه‌های زیست محیطی داشتیم که آن‌ها را به محیط‌‌زیست منتقل کردیم».

وی با بیان این‌که امکان دارد تعطیلی پروژه به دلیل کمبود بودجه باشد، ادامه داد: «اگر تخریب محیط زیست صورت بگیرد و آلودگی برای محیط زیست داشته باشد، به موضوع ورود خواهیم کرد».

دادستان کرمان همچنین با اشاره به لزوم نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکی یادآور شد: «در خصوص نصب کارتخوان در مطب پزشکان دستور از سوی دادسرا صادر شده و به جد دنبال هستیم و در جلسه‌ای با مدیر کل مالیاتی استان مطرح کردیم که اگر این موارد به عنوان فرار مالیاتی طرح شکایت شود دادسرا ورود خواهد کرد».

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم اجرای طرح گلخانه‌های هیدروپونیک، گفت: «در اجرای این طرح دو ابهام وجود داشت، اولا در جنوب کرمان هر سال در پایان فصل کشت، مشکل عدم فروش محصولات کشاورزی را داریم که دولت به اجبار باید محصولات را خریداری و بعد منهدم ‌کند». سالاری ادامه داد: «با وجود این مشکل مجددا قرار بود یک ظرفیت برای تولید ایجاد ‌شود اما بازار فروش وجود نداشت». وی توضیح داد: «مشکل بعدی مربوط به تضامین اجرای طرح بود، تضمینی که سپرده بودند توسط کشاورزان باید پرداخت می‌شد در حالی که پول را شرکت دریافت می‌کرد». دادستان کرمان همچنین با اشاره به نزدیکی انتخابات خاطرنشان کرد: «با توجه به نزدیکی انتخابات معاونت رصد فضای مجازی راه‌اندازی شده و دادسرا به مواردی که درباره‌ی تخریب کاندیداها باشد و جنبه‌ی عمومی داشته باشد ورود می‌کند اما اگر جنبه‌ی شخصی داشته باشد نیاز به شاکی خصوصی است؛ ضمن این‌که یک بازپرس ویژه نیز برای انتخابات تعیین کرده‌ایم».

 

باید نگاه جامعی به استان داشت

وی در ادامه با بیان این‌که ۱۳ شهر استان کرمان مشکل آب دارند، گفت: «در صحبتی که با استاندار کرمان داشتیم مطرح کردیم که استان نیاز به سند جامع آب دارد و فقط نباید شهر کرمان را مدنظر قرار دهند».

دادستان کرمان خاطرنشان کرد: «در رابطه با آلودگی آب در شهرهای استان در دادستانی پرونده تشکیل شده است».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاثیر خشکسالی بر افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی خصوصا در جنوب استان و سرایت آن به سایر نقاط اظهار کرد: «به استاندار گفتم که شما استاندار استان کرمان هستید شمال، جنوب، شرق و غرب استان نباید برای شما فرق کند اگر مشکلی در جنوب پیش بیاید قطعا تبعات آن متوجه‌ی مرکز استان هم خواهد شد».

دادستان کرمان اضافه کرد: «به عنوان مثال در بحث انتقال آب اگر روستاهای مبداء انتقال آب به دلیل انتقال آب خشک شوند مردم ناچار هستند به مرکز استان مهاجرت کنند و بعد در مرکز استان با پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی مواجه می‌شوید که باید برای تامین آب آن‌ها اقدام کنید و در واقع مشکل حل نمی‌شود بلکه منتقل می‌شود».

وی با بیان این‌که مسئولین باید نگاه عدالت‌محور داشته باشند، یادآور شد: «باید نگاه جامعی به استان داشت و سهم هر شهر به تناسب نیاز آن پرداخت شود».

 

مطالبهگری را از من شروع کنید

سالاری همچنین با اشاره به نقش خبرنگاران در مطالبه‌گری گفت: «خبرنگاران می‌توانند به عنوان مدعی‌العموم جامعه در هر موضوعی که تشخیص می‌دهند به نوعی حق مردم تضییع می‌شود یا گرهی از کار مردم باز می‌شود ورود کنند و وظیفه‌ی ما هم حمایت از خبرنگاران است».

وی با بیان این‌که مطابه‌گری اصحاب رسانه در استان کرمان بسیار کم است، افزود: «مطالبه‌گری را از من شروع کنید، ما پشتیبان اصحاب رسانه خواهیم بود زیرا ما خبرنگاران را یک فرد نمی‌بینیم، بلکه آن‌ها را نماینده‌ی سه میلیون از افراد استان می‌دانیم».

 

95 درصد قاچاقچیان مواد مخدرغیربومی هستند

وی در ادامه بیشترین پرونده‌های دادسرای کرمان را مربوط به سرقت‌ها دانست و گفت: «سرقت‌ها که ناشی از وضعیت اقتصادی است در صدر پرونده‌ها قرار دارند و بعد از آن جرایم موادمخدر در رده‌ی بعدی قرار دارد».