سرپرست میراث فرهنگی استان وعده داد

 برنامههایم کرمان را متحول میکند

گروه جامعه ـ سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان که یک ماهی است به این مسئولیت منصوب شده، گفت براساس تجربه‌ای که در شیراز داشته و پنج اولویت را مشخص کرده، در کرمان نیز همین تجربه را به‌کار گرفته و چند اولویت را تعیین کرده است.

فریدون فعالی، عصر چهارشنبه، شانزدهم مردادماه، در جمع خبرنگاران، مرمت و ساماندهی باغ‌موزه هرندی را یکی از این اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: «قول می‌دهم این باغ به یکی از زیباترین مکان‌های شهر و استان کرمان تبدیل شود».

به گفته‌ی فعالی، مرمت و ساماندهی خانه‌ی تاریخی اُشیدری نیز اولویت بعدی است. او اظهار کرد: «این خانه را تبدیل به بازارچه‌ی صنایع‌دستی کرمان خواهیم کرد». او توضیح داد: «در حوزه‌ی صنایع‌دستی در حال حاضر تاکید بر آموزش است اما ما وظیفه داریم هنرهای منسوخ شده را احیا و حمایت کنیم. به حوزه‌ی فعالیت فنی‌وحرفه‌ای که آموزش مهارت است ورود نمی‌کنیم؛ بلکه ایجاد بازارچه و شغل برای هنرجویان را وظیفه‌ی خود می‌دانیم».

سرپرست میراث‌فرهنگی استان کرمان، مرمت و ساماندهی بازار تاریخی قلعه‌محمود را اولویت بعدی خود اعلام و بیان کرد: «تکمیل موزه منطقه‌ای جیرفت نیز از دیگر اولویت‌هاست». فعالی افزود: «این موزه تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، امسال پنج میلیارد تومان از محل منابع ملی برای این پروژه گذاشته‌ایم و اتمام آن به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و قصد داریم این موزه را در منابع مربوط به سفر رئیس‌جمهور قرار دهیم». وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی اعلام کرد این موزه در سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود، آیا در این زمان، پروژه به اتمام خواهد رسید؟ گفت: «نمی‌توانم زمانی را اعلام کنم ولی این پروژه جزو اولویت‌های ما خواهد بود».

تملک و ساماندهی و مرمت قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر، همچنین ساماندهی باغ شازده ماهان از دیگر اولویت‌هایی است که فعالی در جمع خبرنگاران اعلام کرد. او تصریح کرد: «ساماندهی باغ شازده جزو پروژه‌های ویژه‌ی ما است».

فعالی با بیان این‌که در استان، یکی از اولویت‌های مهم تهیه‌ی طرح جامع گردشگری است، افزود: «تنها در این صورت است که بخش دولتی و بخش خصوصی ماموریت خود را می‌دانند و در جریان اقداماتی که انجام می‌دهند موازی‌کاری و تداخل صورت نمی‌گیرد».

وی همچنین با یادآوری ظرفیت‌های فراوان استان کرمان در سه حوزه‌ی صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی گفت: «آمده‌ام تحول ایجاد کنم و شک ندارم این اتفاق خواهد افتاد». او اظهار کرد: «سال آینده در همین ایام عملکردی که داشتیم را ارزیابی خواهیم کرد».

وی اضافه کرد: «باید در این حوزه برنامه‌ی عملیاتی داشته باشیم و کار را با هدف و برنامه و مشاوره پیش ببریم. ساماندهی بسیاری از بناهای تاریخی نیاز به طرح و برنامه دارد. پول باشد ولی طرح و برنامه نباشد، منابع هدر خواهد رفت».

 

 

 

بلوار کوثر باید اجرا شود

فدایی درباره‌ی اجرای پروژه‌های ترافیکی در شهر کرمان و عدم تاثیر آن‌ها بر ترافیک شهری نیز گفت: «در بررسی سوابق پروژه‌ها و جلساتی که با مسئولین قبلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم این پروژه‌ها مصوبه‌ی مراجع قانونی را داشتند و البته هزینه‌های سنگین دارند و نیمه‌تمام هستند و چون مجوز داشتند نمی‌توانستیم آن‌ها را تعطیل کنیم هرچند شاید جزو اولویت‌های شهری نبودند».  وی افزود: «چون پروژه مصوبه داشت به دلیل نیمه تمام بودن گفتیم باید تمام شوند زیرا اگر تمام نمی‌شد سرمایه‌گذاری صورت گرفته ناتمام و بلااستفاده می‌ماند و دست‌وپاگیر بودند».

استاندار کرمان با بیان این که کارشناسان ترافیک و مجریان طرح‌ها باید پاسخگو باشند که این طرح‌ها چه میزان بر ترافیک شهر اثر گذاشته‌اند، توضیح داد: «پروژه‌های پل سیدی، میدان آزادی و پل ابوذر تمام شده و پروژه‌ی راه‌آهن و امیرکبیر نیز در حال اجرا است اما چند پروژه هنوز شروع نشده که می‌توان از دید اولویت بازنگری کرد که آیا اولویت با این پروژه است یا خیر؟». وی با بیان این‌که شهرداری به دلیل هزینه‌های بالای این پروژه‌ها نمی‌تواند هم‌زمان کاری را شروع کند، گفت: «پروژه‌ی مهم دیگری که باید شروع شود و کارهای کارشناسی آن هم شروع شده بلوار کوثر است که باید حتما اجرا شود». استاندار کرمان ادامه داد: «دنبال سرمایه‌‌گذار بخش خصوصی برای اجرای بلوار کوثر هستیم که در هفته‌ی آینده جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌گذاریم که این بلوار شروع شود». وی خاطرنشان کرد: «برای تراموای شهر کرمان نیز باید برنامه‌ریزی کنیم زیرا بیش از ۵۰ درصد حمل و نقل اتوبوس‌ها بین میدان مشتاق و آزادی است. وقتی این میزان مسافر داریم اتوبوس وسیله‌ی خوبی نیست و حتما باید از تراموا استفاده شود». فدایی تاکید کرد: «تا زمانی که پروژه‌هایی که نیاز به اعتبار زیاد دارند تمام نشود پروژه‌ی جدید جدی نمی‌توان شروع کرد»

 

پتروشیمی کرمان تعطیل نشده است

وی درباره‌ی پتروشیمی فجر کرمان و بیان مطالبی مبنی بر مخالفت استاندار کرمان با این پروژه نیز توضیح داد: «در استان سه پروژه پتروشیمی داریم. پروژه‌ی پتروشیمی بافت که از سال ۹۲ شروع شده، پتروشیمی فجر کرمان و پتروشیمی جازموریان که در مرحله‌ی کسب مجوز است».

استاندار کرمان افزود: «پتروشیمی فجر کرمان و بافت در مرحله‌ی تامین مالی هستند. تامین مالی پتروشیمی بافت هنوز بلاتکلیف است و قرار بود جلسه‌ای با مدیرعامل بانک ملی داشته باشم که منابع مالی آن را تامین کنند اما به دلیل تغییر برنامه‌های من تشکیل نشد و هفته‌‌ی آینده برگزار می‌شود». وی گفت: «تامین منابع مالی پتروشیمی فجر معلوم است، بانک پاسارگاد سرمایه‌گذار است اما روی این بحث داشتیم که بانک پاسارگاد این منابع را از صندوق توسعه می‌گیرد یا از یک کنسرسیوم بانکی؟». فدایی اضافه کرد: «آخرین جلسه‌ای که با آقای دکتر قاسمی داشتیم وقرار بود آقای رزم‌حسینی هم باشند قرار شد هیات عامل صندوق توسعه با هیات مدیره‌ی بانک پاسارگاد برای تامین مالی توافق داشته باشند که به دلایلی من در ان جلسه حضور نداشتم و هنوز از نتیجه جلسه اطلاع ندارم». وی با بیان این‌که پتروشیمی کرمان تعطیل نشده، ادامه داد: هر پروژه‌ی پتروشیمی ۷/۱ میلیارد دلار پول می‌خواهد و تامین مالی آن کار ساده‌ای نیست».

استاندار کرمان درباره‌ی پروژه‌ی انتقال آب صفارود به کرمان و مخالفت مردم جیرفت با اجرای این پروژه نیز اظهار کرد: «مسئول تامین آب وزارت نیرو است و وزارت نیرو برای تامین آب کرمان سال‌هاست کار انجام داده است».

وی با بیان این‌که در حال حاضر در پیک مصرف کرمان هزار لیتر بر ثانیه آب کم داریم، افزود: «آب شهر کرمان به طور کامل از ۱۰۰ چاه تامین می‌شود که خشکسالی و برداشت زیاد، روی کیفیت و کمیت آب این چاه‌ها تاثیر گذاشته است».  فدایی با بیان این‌که وزارت نیرو باید آب کرمان را تامین کند و برای ما مهم نیست از کجا تامین می‌کند، اظهار کرد: «وزارت نیرو مشاور گرفته و در نهایت به سه پروژه رسیده و خودش باید از درست یا غلط بودن آن دفاع کند».

وی با بیان این‌که پیشنهاد انتقال آب از صفارود مربوط به سال ۷۰ است، گفت: «مردم جنوب و شمال استان برای ما فرق نمی‌کنند و مردم کرمان خودشان بخشی از جنوب هستند».

استاندار کرمان توضیح داد: «وزارت نیرو این پروژه را به عنوان یک طرح میان‌مدت پیشنهاد داده که ۵۰ درصد آن با ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا شده اما الان برای بحث‌های کارشناسی تعطیل است». وی بیان کرد: «اگر به لحاظ کارشناسی کار تایید شود باید انجام شود و اگر رد شود باید آب کرمان را از جای دیگری تامین کنند».