رئیس اتاق اصناف کرمان  انتقاد کرد 

شکر را قطره چکانی توزیع میکنند!

پروین میرزاحسینی: شکر که از اواخر سال گذشته در بازار با کمبود و افزایش قیمت مواجه شده، کماکان نیاز به عرضه‌ی تنظیم بازاری دارد تا به تعادل برسد. در حال حاضر با وجود توزیع شکر در فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌ها همچنان تقاضا برای این کالای اساسی بالا است و بازار با کمبود مواجه است.

به گزارش فردای کرمان، در همین حال و با وجود این‌که رئیس اتاق اصناف کرمان معتقد است وضعیت شکر هنوز هم خوب نیست، معاون سازمان صمت می‌گوید وضعیت شکر رو به بهبود و بهتر شدن است و در آینده‌ی نزدیک مساله‌ی شکر در استان وجود نخواهد داشت.

 

وضعیت شکر هنوز هم خوب نیست

یوسف جعفری رئیس اتاق اصناف کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان اظهار کرد: «انتهای سال گذشته که وضعیت شکر خیلی بحرانی بود ۵۰۰ تن شکر را توزیع کردیم و تقریبا بازار تنظیم شد و در سال جدید هم حدود ۵۰۰ تن شکر توسط اصناف توزیع شد».

وی با بیان این‌که وضعیت شکر هنوز هم خوب نیست، افزود: «در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که دو هزار تن از سه هزار و ۵۰۰ تن ذخیره‌ی شرکت غله، در بازار توزیع شود که انجام شده و ۵۰۰ تن به کرمان دادند که بین فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای صنفی توزیع کردیم تا در سطح شهر توزیع شود».

رئیس اتاق اصناف کرمان با بیان این‌که قیمت شکر سه هزار و ۴۰۰ تومان است، بیان کرد: «قیمت خرید شکر از کارخانه سه‌هزار تومان است که با احتساب کرایه‌ی حمل و سود فروشنده حدود سه‌هزار و ۴۰۰ باید به فروش برسد».

خبرنگار فردای کرمان درباره‌ی اخذ کد ملی سرپرست خانوار هنگام خرید شکر سوال کرد و گفت: «آیا کد ملی در سامانه یا سیستمی ثبت می‌شود تا از خرید شکر توسط سودجویان و کسانی که کالا را در خانه انبار می‌کنند جلوگیری شود؟»؛ جعفری پاسخ داد: «درست این است که کد ملی تعریف شود و سیستم متمرکزی باشد تا اگر کسی در فروشگاهی خرید کرد نتواند روز بعد از مغازه‌ی دیگری خرید کند و مشخص باشد که قبلا  شکر خریده است».

وی بیان کرد: «گرفتن کد ملی توسط فروشنده شاید برای بعضی‌ها ممانعتی ایجاد کند و فکر کنند که چون کد ملی را داده‌اند جای دیگری نمی‌توانند شکر بگیرند ولی کسانی که حرفه‌ای هستند این کار را انجام می‌دهند و هیچ اثری ندارد».

وی یادآور شد: «البته ما پیشنهاد دادیم با توجه به این‌که کمبود هست بهتر بود سامانه‌ای تعریف می‌شد و وقتی به آن شکل پیش می‌رفت شاید کمبود هم کمتر احساس می‌شد».

جعفری با بیان این‌که بی‌تدبیری سبب مشکل در بازار شکر شده است، گفت: «وقتی شکر می‌رسد باید سریع‌تر توزیع شود، شکر را به صورت قطره‌چکانی توزیع می‌کنند و این توزیع مشکل دارد؛ چرا برای توزیع شکری که ذخیره است باید معطل بمانیم تا جلسه‌ای تشکیل شود و بعد توزیع کنیم؟».

وی افزود: «اگر هم قرار است جلسه‌ای تشکیل شود این جلسه باید فوق‌العاده تشکیل شود و با یک تصمیم ضربتی شکر توزیع شود».

 

وضعیت شکر رو به بهبود است

در همین حال معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفت‌وگو با فردای کرمان با بیان این‌که دو واحد تولید شکر در کرمان داریم که پیگیر هستیم تا فعال شوند، اظهار کرد: «واحد قند بردسیر نیاز به بازسازی خط تولید دارد و پیگیری از سوی سازمان صمت برای فعال کردن این واحد انجام شده است».

محمدرضا خواجویی افزود: «واحد تصفیه شکر سیرجان هم نیاز به شکر خام دارد که از طریق مصوباتی که در کارگروه تنظیم بازار استان داشتیم، یک سهمیه برای آن در نظر گرفته شده و باید از طریق جهاد کشاورزی و اداره کل غله پیگیری انجام شود و سهمیه‌ی شکر خام به این واحد داده شود».

وی ادامه داد: «با راه‌اندازی این واحدها خصوصا واحد تصفیه شکر سیرجان ما می‌توانیم شکر استان را تامین کنیم و حتی اگر استان‌های دیگر هم نیاز به شکر داشته باشند آن‌ها را پوشش دهیم».

وی با بیان این‌که سعی ما بر این است که مکان‌های توزیع شکر ثابت باشد، اضافه کرد: «خیلی از اعضای اتحادیه‌ی خواروبار که دو هزار عضو دارد تمایل دارند توزیع کننده باشند که این کار نظارت را سخت می‌کند، ما می‌توانیم یک تعداد معدودی را انتخاب کنیم تا راحت‌تر کنترل کنیم و سعی کردیم مکان‌های ثابتی تعریف شود که مردم برای خرید مشکل نداشته باشند».

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه الان وضعیت شکر رو به بهبود و بهتر شدن است و در آینده‌ی نزدیک بعید می‌دانم مساله‌ی شکر در استان وجود داشته باشد».

خواجویی توضیح داد: «مراکز ثابت باید بیشتر به مردم اطلاع‌رسانی شود و جراید و صدا و سیما که تاکنون همراهی داشتند بیشتر کمک کنند تا مردم مکان‌های توزیع را بهتر شناسایی کنند».

خبرنگار فردای کرمان سوال کرد: «اگر کمبود در بازار نیست، علت عدم تعادل در بازار و تقاضای بالا برای شکر چیست؟ آیا فقط به این دلیل است که مراکز توزیع شکر به درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟»، خواجویی پاسخ داد: «مراکز عرضه‌ی ما تغییر می‌کنند، در زمانی که توزیع کالاها به صورت کوپنی انجام می‌شد کل واحدهای صنفی عرضه‌کننده‌ی این کالاها نبودند، بلکه با توجه به منطقه، موقعیت و جمعیتی که وجود داشت یکسری واحدها تعیین شده بود و کالاها از مبادی این واحدها توزیع می‌شد اما امروز دو اتحادیه خواروبار و لبنیات که بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار واحد را شامل می‌شوند درخواست دارند در توزیع دخالت کنند و قطعا توزیع چرخشی صورت می‌گیرد و یک مقدار اطلاع‌رسانی به مردم سخت است».

وی افزود: «برنامه‌ای که ما گذاشتیم و مصوبه‌ی تنظیم بازار هم داریم این است که مکان‌هایی را ثابت بگذاریم که در این مکان‌ها به صورت دائم شکر را داشته باشند».