مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان:

۱۵ هزار مسکن در جنوب کرمان احداث میشود 

۶۴ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم هستند 

گروه جامعه – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: «۶۴ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم هستند».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای دولت هفته دولت اظهار کرد: «تمام تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این است که بر اساس ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی که دارد در حوزه‌ی زیرساخت خصوصا در مناطق روستایی خدمات ارائه دهد».

وی افزود: «بنیاد مسکن به ارتقاء وضع معیشتی، بهداشتی و ابعاد مختلف زندگی روستاییان که صاحبان اصلی این انقلاب هستند و داعیه‌دار تلاش و خدمت در این چهل سال بودند، کمک می‌کند».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان این‌که در بنیاد مسکن زنجیره‌ی خدمات تولید مسکن ارزان‌قیمت را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: «در این رابطه خدمات و نیازهای روستاها را می‌سنجیم، به تامین اراضی و زمین می‌پردازیم، تسهیلات بسیار ارزان قیمت را در اختیار روستاییان قرار می‌دهیم، خدمات مهندسی را به آن ها ارائه می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا جامعه‌ی روستایی یک مسکن مقاوم و در شان خود داشته باشند».

وی ادامه داد: «در مرحله‌ی بعد کمک می‌کنیم سند این منازل صادر شود و در کنار آن معابر اصلاح و فضای معیشتی تامین شود که این مجموعه را زنجیره‌ی خدمات مسکن می‌گوییم».

سلطانی‌نژاد با بیان این‌که خدمات بنیاد مسکن شامل شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز می‌شود، یادآور شد: «اکثر این شهرها کالبد روستایی دارند و باید مسکن آن‌ها با خدمات حمایتی تامین شود».

وی با بیان این‌که بنیاد مسکن نگاه حمایتی به جامعه‌ی هدف خود دارد، خاطرنشان کرد: «بیش از ۵۰ شهر استان کرمان جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر دارند».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اظهار کرد: «۴۰ درصد جمعیت استان کرمان در روستاها ساکن هستند که در تولید نقش دارند و ارائه‌ی خدمات زیربنایی به این جمعیت ضرورت دارد».

وی ادامه داد: «صنایع کوچک تبدیلی که الان در روستاها راه افتاده و فرآوری‌هایی که در روستاها انجام می‌شود، نیازمند زمین، تسهیلات، سند و خدمات زیربنایی است و باید حضور بنیاد پررنگ‌تر باشد».

سلطانی‌نژاد افزود: «در بسیاری از شهرستان‌های استان بیش از ۷۰ درصد جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند و در همان شهرستان‌ها، کسانی که در شهر زندگی می‌کنند برای معیشت به کشاورزی و روستا وابسته هستند».

وی یادآور شد: «پنج هزار و ۸۰۰ روستا در استان کرمان داریم که قریب سه هزار بالای ۲۰ خانوار هستند».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: «خوشبختانه روستاهای استان عمدتا مولد هستند و معیشت استان به این‌ مناطق وصل است و تمام تلاش ما این است که هم این جمعیت را در روستاها حفظ و هم تقویت کنیم تا به تولید کمک کند».

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد مسکن در جنوب استان کرمان، خاطرنشان کرد: «امسال ۱۵ هزار واحد در بخش روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را شروع کردیم و به ازای هر متقاضی که باید خانه‌ی خود را نوسازی کند و یا زوج جوانی که قصد احداث مسکن داشته باشد تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود».

سلطانی‌نژاد اظهار کرد: «۱۰ هزار واحد نیز با تفاهم‌نامه‌ی سفر آقای نوبخت که اواخر سال گذشته انجام شد، به صورت جدی دنبال می‌کنیم و ۵۰۰ واحد مسکونی تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد».

وی افزود: «۶۴ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم هستند و این عدد به زودی با ساخت پروژه‌های در دست اقدام تغییر خواهد کرد».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اقدامات این نهاد در خوزستان گفت: «در شهرستان حمیدیه اولین استانی بودیم که تعهد خود را زودتر از برنامه انجام دادند و دو هزار واحد از مسکن‌های خسارت‌دیده‌ی این شهرستان را به اتمام رساندیم و امیدوارم ظرف سه ماه آینده فاز بعدی نیز به اتمام برسد».

وی گفت: «در هفته دولت ۵۰۰ پروژه‌ی طرح هادی با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری می‌شود».

سلطانی‌نژاد همچنین با اشاره به برنامه‌ی دولت برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد توضیح داد: «دولت در «طرح اقدام ملی مسکن» ۴۰۰ هزار واحد را پیش‌بینی کرده که از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد به بنیاد مسکن تکلیف شده است».

وی ادامه داد: «استان کرمان برای اجرای این طرح پایلوت شده و به زودی سامانه‌ای برای ثبت‌نام راه‌اندازی می‌شود».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: «بنیاد مسکن تجربه‌ی بسیار خوبی در ساخت مسکن مهر داشت زیرا در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر فقط تسهیلات داد و مردم خودشان خانه را ساختند».

وی یادآور شد: «بر اساس طرح ملی مسکن، برای بخشی از مردم که تامین زمین برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست زمین تهیه کنیم و مجتمع‌سازی ‌می‌کنیم و به بخش عمده‌ای که زمین دارند یا می‌توانند زمین تامین کنند تسهیلات می‌دهیم تا مسکن‌دار شوند».

سلطانی‌نژاد با بیان این‌که در گذشته مسکن توسط خانوار تهیه می‌شد و یک کالای تولیدی محسوب می‌شد، اظهار کرد: «در حال حاضر مسکن به یک کالای لوکس و مصرفی تبدیل شده و این مساله سبب شده تهیه‌ی آن برای تعداد زیادی از افراد جامعه مشکل شود».

وی توضیح داد: «پس از راه‌اندازی سامانه طرح ملی مسکن، در یک بازه‌ی زمانی افراد فاقد مسکن ثبت‌نام می‌کنند و پس از پایش به فرد متقاضی اعلام می‌شود که آیا می‌تواند در این طرح شرکت کند یا خیر و سپس به افراد واجدشرایط یک کد رهگیری داده می‌شود و به فرآیندهای بعدی دعوت می‌شود».

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان همچنین از اجرای طرح بازآفرینی شهری و سکونت‌گاه‌های ناکارآمد در کرمان خبر داد و گفت: «محله‌ی صنعتی به تصمیم استان برای این کار انتخاب شده و بنیاد مسکن کار را شروع کرده و زیرساخت آن‌ را آماده کردیم».