با  یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال اعتبار، در هفته دولت  انجام شد

افتتاح  ۳۷ پروژه راهداری و حمل و نقل استان کرمان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان در نشست رسانه‌ای هفته دولت ودرجمع نمایندگان خبرگزاری‌های استان کرمان با اشاره به پروژه‌هایی که در هفته دولت افتتاح می‌شوند، گفت: در هفته دولت ۳۷ پروژه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان  با صرف  ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

حاج سید علیخانی این طرح ها را  شامل : راه‌های روستایی، آسفالت های حفاظتی، ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز، تعریض و احداث پل، بهره‌برداری از ۷ سامانه ثبت تخلف، بهره‌برداری از ۲ دستگاه توزین در حال حرکت، بهره‌برداری از دو سامانه دستگاه تردد شمار، مرکز معاینه فنی جوپار، یک باب مجتمع خدمات رفاهی و … اعلام کرد.

وی از نقش مهم جاده‌های استان کرمان در تامین کالاهای داخلی سخن به میان آورد و بیان کرد: ۹۵ درصد کالاهای کشور از جاده‌های استان کرمان حمل می‌شودتردد و ۳۰ درصد صادرات و واردات کشور نیز از محورهای استان کرمان عبور می‌کنند.

حاج سیدعلیخانی به اقدامات این اداره کل در حوزه راهداری اشاره و در ادامه طول کل جاده‌های آسفالته استان کرمان را ۱۲ هزار و ۹۲۸ کیلومتر اعلام کرد و افزود: استان کرمان با داشتن یک هزار و ۹۴۳ کیلومتر بزرگراه، رتبه‌ی دوم کشوری؛ با داشتن یک هزار و ۹۱۸ کیلومتر راه اصلی، رتبه‌ی چهارم کشوری؛ با داشتن ۲ هزار و ۷۱۲ کیلومتر راه‌های فرعی رتبه‌ی چهارم کشوری و در طول راه‌های شریانی با ۲ هزار و ۴۶۵ کیلومتر، جایگاه سوم کشوری به لحاظ طول به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان کرمان علی‌رغم کویری بودن اما با داشتن ۲۰ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر رتبه‌ی پنجم کشوری و همچنین با وجود ۱۷ هزار و ۸۶ پل در جاده‌های استان، رتبه‌ی پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان با اعلام این خبر که استان کرمان در مجموع ۳۷۱ هزار تن آسفالت جاده‌ای در یک سال گذشته رتبه سوم کشوری را کسب کرده است، عنوان کرد: استان کرمان در حوزه نگهداری راه‌ها در یک سال گذشته در روکش آسفالت رتبه سوم، در درز گیری و مرمت رتبه دوم، در آسفالت حفاظتی و فوگسیل‌ها رتبه اول، در اجرای ماسه آسفالت رتبه سوم و در اجرای آسفالت‌ها با ضخامت کم رتبه سوم کشوری به خود اختصاص داده است.

وی از اقدامات ایمن‌سازی این اداره کل در یک سال گذشته سخن به میان آورد و بیان کرد: برای ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها، با آموزش ۳۵ مدرسه، رتبه اول، در خط کشی جاده‌ها رتبه دوم و در نصب گاردیل‌ها رتبه دوم کشوری را داشته ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان با بیان این مطلب که ۱۲۵ نقطه پرحادثه خیز استان کرمان شناسایی که ۲۶ نقطه زودبازه و ۸ نقطه دیربازده در سال گذشته رفع حادثه‌خیزی شد که از این حیث رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم، تصریح کرد: در بحث تلفات جاده‌ای در سه ماهه اول امسال ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته‌ایم که این تلفات تصادفات فوتی در این بازه زمانی در قالب ۱۱۲ فقره بوده این درحالی است که در سه ماهه اول سال گذشته ۱۵۳ فقره تصادفات منجر به فوت را در محورهای مواصلاتی استان کرمان داشتیم که در این مورد کاهش ۲۷ درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود: تعداد زیادی از تلفات جاده‌ای استان مربوط به خودروهای قاچاق سوخت و افغانی‌کش‌ها است، به‌طورمثال و تنها در دو تصادف افغانی‌کش‌ها در سال جاری ۱۰ کشته و ۱۱ زخمی را داشتیم که طبق توافقات صورت گرفته مقرر گردید در سال جاری آمار این نوع تصادفات را جداگانه اعلام کنیم.

سیدعلیخانی با بیان این مطلب که ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار در سال ۹۷ از مبادی استان کرمان به نقاط مختلف کشورحمل شده که نسبت به سال ۹۶،  ده درصد افزایش داشته‌ است، اظهار کرد: در استان کرمان ۱۸ هزار و ۳۰۰ راننده مشغول به کار هستند و ۲۷۰ شرکت در بخش حمل نقل در استان فعالیت دارند،

این مسئول خاطرنشان کرد:  ۱۳ هزار و ۸۰۰ وسیله نقلیه حمل بار در استان کرمان فعال بوده ضمن آن‌که چهار پایانه بار در شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت داریم.

وی به میزان سفرهای استان کرمان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶ حدود ۵٫۱ میلیون نفر از مبدا استان سفر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش (۵٫۶ میلیون نفر) روبرو بودیم که بیشترین سفرها به مقصدهای تهران، هرمزگان و خراسان رضوی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با بیان این مطلب که استان کرمان رتبه هشتم کشوری را از لحاظ تعداد مسافر و رتبه دوم به لحاظ استفاده مردم از خودرهای سواری کرایه‌ای را دارد، تصریح کرد: ۱۰۴ شرکت و موسسه مسافربری و ۸ پایانه مسافر در استان کرمان فعال هستند.

حاج سیدعلیخانی در خصوص جابجایی زائرین راهپیمایی اربعین حسینی نیز گفت: در سال گذشته ۲۴ هزار  نفر از هم استانی‌هایمان از طریق اتوبوس موفق به شرکت در راهپیمایی شدند که امسال برای افزایش ۲۵ درصد این جابجایی‌ها برنامه‌ریزی کردیم ضمن آنکه در سال جاری خرید بلیت زائرین اربعین حسینی به صورت اینترنتی برای مسیرهای رفت و برگشت با ارائه تخفیف خواهد بود.

وی  ادامه داد: ۵۵ دوره آموزش‌های پنجگانه به موتورسواران، ادوات کشاورزی، وانت بارها، پیاده و سرنشین در سال گذشته برگزار کردیم که در بخش تصادفات ادوات کشاورزی، موتورسواران و وانت بارها کاهش تلفات داشتیم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه ۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سطح استان داریم، تصریح کرد: یکی از دلایل تصادفات در محورهای مواصلاتی استان خستگی و خواب آلودگی رانندگان است لذا برای استراحت و رفع خستگی رانندگان استفاده از مجتمع‌های خدمات رفاهی بهترین راهکار بوده که هم اکنون در شمال استان۳۲  مجتمع خدمات رفاهی در سطح استان فعالند و ۴ مجتمع جدید خدمات رفاهی نیز در یکسال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

حاج سیدعلیخانی با اشاره به این‌که ۱۷ تابلوهای پیام متغیر در استان کرمان داریم که رتبه‌ی اول کشوری در این زمینه را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: ۲۷ دوربین نظارت تصویری در جاده‌های مهم استان نصب شده ضمن آن‌که مجوز نصب ۱۱۸ دوربین‌ ثبت تخلف را دریافت کرده‌ایم که ۹۶ مورد آن  نصب گردیده که با احتساب ۲۰ دوربین استانی ، در مجموع ۱۷۲ دوربین ثبت تخلف خواهیم داشت.