حمید نیک‌نفس در نشست رونمایی از مجلۀ «وزن دنیا»

حرمت قلم طنز  زیر پا گذاشته میشود

مینا قاسمی – حمید نیک‌نفس، شاعر و طنزپرداز، در نشست رونمایی از مجله‌ی «وزن دنیا» که در بخشی از دومین شماره‌ی خود مبحثی را به شعر کرمان اختصاص داده است، خلاصه‌ای از تاریخ شعر طنز کرمان را برای حضار تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار استقامت، وی گفت:«در زمانی که در خدمت آقای فردوسی در نشریه قینوس و آقای محبی‌کرمانی در موسسه مفرغ بودیم، تحقیقی کردیم به اسم طنز کرمان از خواجو تا امروز، و جالب است بدانید این کتاب ۲۰ روزه جمع شد، کتابی که می‌شد ۲۰ سال یا ۲۰ ماه طول بکشد، اما به دلیل ضرورتی که وجود داشت در این مدت‌زمان تهیه شد. و این تحقیق هنوز بسته نشده و تا امروز ادامه دارد. اما در مورد شعر قدیم کرمان، قبل از حافظ و سعدی در قرن پنجم در کرمان افضل‌الدین کرمانی را داشتیم که قسمتی از آثار او طنز است و زبان شیوایی دارد. حالا می‌بینیم که امروز چقدر حرمت قلم طنز زیر پا گذاشته شده است وقتی که زبان فخیم این شاعران رامی‌خوانیم».

او ادامه داد:«عماد فقیه کرمانی را هم داریم که شعرهای او شاهکار است. نهانی کرمانی نیز زنی بزرگوار بود که در عهد صفویه طنز می‌گفت. و صوفی کرمانی را هم در عهد صفویه را داریم. و همچنین ابوبکر کرمانی در عهد صفویه. میرزاسعید کرمانی در عهد قاجاریه نیز از دیگر طنزپردازان ما است. اشعار فواد کرمانی شاهکار است و نشان می‌دهد که چقدر حاضرجواب بوده است. و پیغمبر دزدان آخرین کسی است که از او نام می‌برم».

وی خاطرنشان کرد:«شعر امروز کرمان جدای از شعر امروز ایران نیست. شعر تهران و کرمان به خصوص در شعر کلاسیک تفاوتی ندارند. اصلا شعر نو و کهنه ندارد. پشت کامیون‌ها هم می‌بینیم که نوشته شده: روزگار غریبی‌ست نازنین و هم: در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد».

*گفتنی است، در این مراسم مهدی صمدانی و دکتر یدالله آقاعباسی نیز به سخنرانی پرداختند که مشروح سخنان آنان در سایت هفته‌نامه استقامت در دسترس است.