طی آیین ویژهای با حضور مقامات ملی و استانی انجام شد

افتتاح قطعة آخر محور کرمان  زرند

 

گروه اقتصاد – همزمان با پنجمین روز از هفته دولت با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، قطعه‌ی آخر محور کرمان – زرند (تقاطع پل راه‌آهن) افتتاح شد.

 

تکمیل جادهی زرند – کرمان با ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در مراسم بهره‌برداری از این پروژه گفت: «استان کرمان در حال حاضر ۹ پروژه‌ی بزرگراهی پیوست قانون در دست اجرا دارد».

وی اظهار کرد: «محور کرمان – زرند به طول ۷۵ کیلومتر است که یک قطعه‌ی آن چند ماه پیش حدفاصل چترود افتتاح شد و قطعه‌ی آخر آن که یک پل روی راه‌آهن تهران به کرمان است ساخته شده و امروز (چهارشنبه) افتتاح می‌شود».

بلوردی ادامه داد: «مجموع این ۷۵ کیلومتر پروژه با اعتباری نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان تمام شده و با اتمام این قطعه، کل محور کرمان به زرند که یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی استان است زیر ترافیک می‌رود».

وی با بیان این‌که پروژه در سال ۱۳۸۵ شروع شده بود، افزود: «پیمانکار این محور شرکت ۱۱۵ است که از نظر کیفیت بسیار بالا است و چندین مشاور هم در این محور کار کردند».

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان این‌که برای آزادسازی مسیر فرماندار و شهردار زرند و سایر مدیران، منابع طبیعی و حوزه‌ی قضایی کمک کردند، یادآور شد: «ادامه‌ی این مسیر از زرند به سمت سیریز و از آن‌جا به بافق می‌رود. از سیریز تا بافق، جاده به صورت اصلی ساخته شده و کامل است اما حدفاصل زرند به سیریز یک راه روستایی داشت که ۱۸ کیلومتر آن را با مشارکت سنگ‌آهن جلال‌آباد ساختیم و اخیرا یک قطعه از انتهای ۱۸ کیلومتر به طول ۱۲ کیلومتر قرارداد بستیم که در حال انجام است و ادامه‌ی آن وقتی به سیریز وصل شود کل محور زرند به بافق یک محور اصلی با عرض ۱۱ متر خواهد بود».

وی فاصله‌ی زرند تا بافق را ۱۵۵ کیلومتر بیان کرد و گفت: «در حال حاضر ۴۳ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است».

بلوردی اظهار کرد: «در ادامه این محور به سمت دشتخاک و شهرستان راور و مشهد می‌رود که به محور ترانزیت وصل می‌شود».

 

زرند در مسیر یک پنجراه ترانزیتی قرار دارد

حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از ستاد اجرایی وزارت راه، مدیر کل راه و شهرسازی، فرماندار سابق و فعلی زرند و سایر مسئولین این شهرستان، گفت: «مسئولین بسیار تلاش کردند و علیرغم سختی‌هایی که وجود داشت و خشکسالی مالی که دچار آن شدیم پروژه همچنان فعال بود و بالاخره امروز آخرین قطعه‌ی آن به بهره‌برداری رسید».

وی افزود: «حدود ۲۰ سال گذشته زرند فقط یک جاده‌ی اصلی از کرمان به زرند داشت و در بن‌بست بود اما الان خوشبختانه یک مسیر به سمت بافق باز شده است، یک مسیر از سمت جرجافک به سمت رفسنجان  و سپس یزد می‌رود، یک مسیر از سمت مسیر سیریز و بافق است که به سمت یزد می‌رود و یک مسیر هم به سمت راور و مشهد می‌رود».

امیری با بیان این‌که شهرستان زرند در حال حاضر در مسیر یک پنج‌راه قرار دارد، ادامه داد: «به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر چترود به سمت راور، عمده‌ی کامیون‌ها علاقمند هستند از مسیر زرند به راور و مشهد بروند و به همین دلیل این مسیر ترانزیتی شده است و عمده‌ی کالای بنادر شهید رجایی از این مسیر عبور می‌کند».

وی بیان کرد: «در شهرستان زرند نیز با فعال شدن معادن زغال‌سنگ و سنگ‌آهن و نیز کارخانجات صنعتی، روزانه حجم بسیار زیادی بار در این مسیر به سمت کارخانجات داخل شهرستان و یا به سمت اصفهان و بافق حمل می‌شود». نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «این مسیرها کمک بسیار خوبی به اقتصاد کشور کرده و مانند شاهرگ خون در اقتصاد کشور هستند که هر کامیون مانند گلبول‌های خون اقتصاد کشور در این مسیرها عبور می‌کند و به توسعه‌ی اقتصاد کشور کمک می‌کنند».

وی افزود: «مسیر کرمان و زرند با تلاشی که انجام شد از بودجه بیرون نیامد و ادامه یافت، کمربندی آن نیز به عنوان بخشی از قرارداد فعلی پیمانکار هنوز جا دارد تا کمربندی که قبل از کارخانه فولاد است و در بودجه ملی است را شروع کند و ادامه داده شود».

امیری توضیح داد: «این کمربندی بعد از زرند به سمت دشتخاک ادامه پیدا می‌کند که جاده‌ی دو طرفه است و بیشترین ترافیک ما از زرند تا دشتخاک است که عصرها ترافیک بالایی دارد و تردد روستاییان اطراف با موتورسیکلت و وانت، عبور و مرور در این محور را سخت می‌کند و امیدواریم با همت شما و همکارانتان این مسیر نیز دو بانده شود».

وی ادامه داد: «مسیر زرند به دشتخاک کمتر از ۵ کیلومتر دو بانده شده اما ۳ و نیم کیلومتر آن باقی مانده و دو طرفه است».

 

احداث بزرگراهها خطای انسانی را کاهش میدهد

معاون وزیر راه  و شهرسازی نیز در آیین افتتاح پروژه‌ی قطعه‌ی پایانی جاده زرند – کرمان، گفت: «سفری که وزیر به استان کرمان داشتند مصادف شد با ارسال بودجه از وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۷ و اتفاقات خوبی افتاد که امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم در عملیات زیرساخت‌های استان تسریع داشته باشیم».

خیرالله خادمی توضیح داد: «در سال گذشته اعتبار بخش توسعه‌ی راهسازی استان که از ملی تزریق می‌شد نزدیک به ۱۳۵ میلیارد تومان بود که با تدبیری که جناب وزیر فرمایش کردند و دستوری که دادند به ۲۲۵ میلیارد تومان در بودجه افزایش پیدا کرد که اتفاق بزرگی است و با توجه به این‌که  منابع مالی کشور محدودیت زیادی دارد این افزایش بسیار چشمگیر است».

وی افزود: «در بحث تخصیص نیز توجه شده، سال گذشته کل تخصیصی که به کل راهسازی استان کرمان داده‌ بودند ۶۶ درصد بود و تا پایان سال نزدیک ۹۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده بود اما تا امروز خوشبختانه ۷۱ درصد از ۲۲۵ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه با پیگیری نمایندگان استان، استاندار و مسئولین استان و توجهی که وزارت راه و شهرسازی داشته تخصیص پیدا کرده است».

خادمی ادامه داد: «این اعتبار را به اداره کل راه و شهرسازی استان تفویض می‌کنیم و به زودی بخش‌های زیادی از مطالبات پیمانکاران آماده می‌شود که پرداخت شوند تا به این ترتیب در عملیات نیمه‌تمام پروژه‌های استان کرمان تسریع ایجاد شود».

وی یادآور شد: «کرمان استان پهناوری است که هم ظرفیت ترانزیتی برای کشور دارد و هم مردم استان نیازمندی زیادی دارند، به خصوص این که کرمان مرکز معادن کشور است و ما متناسب با این کار باید بحث زیرساخت‌ها را هم در بحث جاده‌ای که الان بیشتر به آن توجه می‌شود و هم ریلی، در بعضی مسیرهایی که باید دو خطه شوند را در برنامه قرار بدهیم».

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: «با ظرفیتی که در معادن به وجود می‌آید و شاید یکی از افق‌های آینده‌ی کشور در بحث توسعه‌ی اقتصادی وابسته به معادنی است که بهره‌برداری می‌شود، زیرساخت‌های آن را متناسب با این توسعه‌ی اقتصادی منطقه داشته باشیم».

وی افزود: «من امیدوارم باز هم این تزریق منابع مالی برای زیرساخت‌های استان هم از طرف وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر که دستور خاص صادر کردند و همچنین مسئولین استان مورد پیگیری بیشتری قرار بگیرد تا ما بتوانیم در کارها تسریع داشته باشیم».

خادمی با بیان این‌که امروز اتمام عملیات اجرایی یک بزرگراه نزدیک به ۸۰ کیلومتر را جشن می‌گیریم، گفت: «این مسیر برای مردم بسیار موثر است و می‌تواند ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای را در این محور کاهش دهد».

وی بیان کرد: «اگرچه خطای انسانی در بروز حوادث جاده‌ای ۶۰ تا ۷۰ درصد نقش دارد اما با چهار خطه کردن جاده‌ها، تفکیک خطوط و افزایش ظرفیت ترافیکی در محورها، خطاهای انسانی نیز کاهش پیدا می‌کند و مسیرهایی که ممکن است انسان و راننده را به خطا بیندازد با چهار خطه کردن محورها حذف می‌شوند و کاهش شدید تلفات جاده‌ای را خواهیم داشت و همچنین ظرفیت ترانزیت در این محور بالا می‌رود». معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مراکز صنعتی و معدنی شهرستان زرند، خاطرنشان کرد: «ظرفیتی که اجرا می‌شود می‌تواند به اقتصاد منطقه سرویس‌دهی کند و یک شکوفایی برای اقتصاد بهتر منطقه و توسعه‌ی مالی آن داشته باشد».

وی از مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان خواست با توجه به این‌که زرند در گوشه‌ی محورهای ترانزیتی قرار گرفته، اتصال آن را به راور که محور شمالی و جنوبی به سمت مشهد و شمال شرق است آن را برقرار کنند و اتصال به سمت غرب هم انجام شود.

 

بسیج دستگاههای اجرایی برای توسعه زرند

فرماندار زرند نیز در این مراسم با بیان این‌که زرند یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور است، گفت: «بزرگترین سازه‌‌ی فولادی خاورمیانه با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در زرند قرار دارد».

علی صادق‌زاده افزود: «شهرستان زرند دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت کک‌سازی است و نیازمند چهار میلیون تن خوراک زغال‌سنگ برای صنایع موجود هستیم».

وی ادامه داد: «فولادسازی زرند تنها پروژه‌ای است که تمام مواد اولیه‌ی آن در شهرستان موجود است و همه‌ی ظرفیت آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد».

فرماندار زرند با بیان این‌که نیاز جاده‌ه‌ای منطقه و مجموعه‌ی شهرستان بیش از پیش است، اظهار کرد: «دستگاه‌های اجرایی شهرستان همه بسیج هستند که به توسعه‌ی شهرستان کمک کنند».