معاون وزیر راه و شهرسازی در کرمان:

با ایجاد زیرساختها به توسعة استان کمک میکنیم

۱۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان کرمان در حال احداث است

گروه اقتصاد – معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «در استان کرمان حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال احداث است که تاکنون حدود ۶۰۰ کیلومتر از محورهایی که در برنامه‌ی کار ما بوده به بهره‌برداری رسیده و زیر ترافیک هستند و مردم عزیز استان کرمان و سایر نقاط کشور که از این محورها تردد می‌کنند از آن بهره‌مند می‌شوند».

به گزارش خبرنگار استقامت، خیرالله خادمی که برای افتتاح و کلنگ‌زنی تعدادی از پروژه های راهسازی به کرمان سفر کرده بود در پایان این سفر و ضمن بازدید از محور راور – دیهوک در جمع خبرنگاران با تبریک هفته دولت اظهار کرد: «در هفته‌ی دولت ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور به بهره‌برداری می‌رسد».

وی افزود: «این محورها در استان‌های فارس، خوزستان، کرمان، لرستان و استان‌های شمالی کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند».

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «امیدواریم بهره‌برداری از این بزرگراه‌ها و افزایش ظرفیت تردد در محورهای ترانزیتی و ترددی، در راحتی و آسایش مردم و همچنین کاهش تلفات و صدمات جاده‌ای موثر باشد».

وی بیان کرد: «یک قطعه از آزادراه ارومیه به تبریز به طول ۳۰ کیلومتر آماده است که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی می‌توانند از این محور استفاده کنند».

خادمی یادآور شد: «مبلغ اعتباری که برای این پروژه‌ها هزینه شده نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری دولت است و ارزش به‌روز این پروژه‌ها بیش از حدود یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است».

وی با بیان این‌که در استان کرمان حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال احداث است گفت: «تاکنون حدود ۶۰۰ کیلومتر از محورهایی که در برنامه‌ی کار ما بوده به بهره‌برداری رسیده و زیر ترافیک هستند و مردم عزیز استان کرمان و سایر نقاط کشور که از این محورها تردد می‌کنند از آن بهره‌مند می‌شوند».

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر از این محورها در حال اجرا است که امیدواریم حداکثر طی سه سال آینده بتوانیم این محورها را تحویل مردم استان کرمان بدهیم».

وی خاطرنشان کرد: «مطالعات محورهای باقیمانده که حدود ۴۰۰ کیلومتر است را انجام می‌دهیم و به‌مرور با تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن‌ها طی سال‌های آینده آغاز خواهد شد».

 

با ایجاد زیرساختهای استان به توسعه کمک میکنیم

خادمی اظهار کرد: «استان کرمان با توجه به وسعت و نیازی که به افزایش ظرفیت ترافیکی در جاده‌ها دارد به خصوص با صنایع و معادن بسیار بزرگی که در استان وجود دارد و به‌زودی به تولید می‌رسند نیاز است زیرساخت‌های آن را متناسب با افزایش ظرفیت ترافیکی که در استان رخ می‌دهد آماده کنیم و به این ترتیب شرایط توسعه‌ی اقتصادی را برای تمام استان آماده کنیم».

وی با اشاره به بازدید خود از محورهای شمال‌شرق استان کرمان، توضیح داد: «امروز یک محور به طول ۸۰ کیلومتر حدفاصل کرمان به زرند که عملیات بزرگراهی آن پایان یافته بود افتتاح شد که امیدواریم در راحتی تردد مردم و همچنین کاهش حوادث جاده‌ای موثر باشد».

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «عملیات اجرایی قطعه‌ی سوم احداث جاده‌ی زرند به سمت کوهبنان نیز آغاز شد که امیدواریم طی دو سال آینده به اتمام برسد».

وی با بیان این‌که با احداث این محور مسیر تردد بین شمال‌شرق کرمان به جنوب‌شرق استان یزد هموار می‌شود افزود: «احداث این محور حدود ۱۸ کیلومتر مسیر فعلی را کوتاه می‌کند که قطعا در حذف نقاط حادثه‌خیز و راحتی تردد بسیار موثر خواهد بود».

 

عبور کریدور بندرعباس تا سرخس از کرمان 

خادمی یکی از مهم‌ترین محورهای در حال اجرا در استان کرمان را بزرگراه کرمان – راور – دیهوک بیان کرد و یادآور شد: «این پروژه که در حال اجرا است یکی از کریدورهای اصلی کشور محسوب می‌شود که بندرعباس را به کرمان و خراسان جنوبی و رضوی متصل می‌کند و می‌تواند تا سرخس یک کریدور خاص باشد».

وی توضیح داد: «عملیات اجرایی این کریدور بسیار بزرگ در استان‌های خراسان رضوی به اتمام رسیده و به صورت بزرگراه است، قسمت‌های شمالی استان خراسان جنوبی هم بزرگراه احداث شده در محدوده‌ی جنوب استان خراسان جنوبی عملیات بزرگراه این محور در حال اجرا است و همچنین در قسمت شمال‌شرق استان کرمان هم عملیات اجرایی این محور به طول حدود ۲۱۰ کیلومتر در حال اجرا می‌باشد که ۶۰ کیلومتر از محور چهار خطه اجرا شده و عملیات اجرایی مابقی آن که نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر است با روند بسیار خوبی در قالب شش قطعه در حال اجرا است».

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «امیدواریم این ۱۵۰ کیلومتر برای سال ۹۹ به اتمام برسد». وی با بیان این‌که طول این محور نزدیک به هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، اظهار کرد: «در استان کرمان حدود ۱۵۰ کیلومتر و در استان خراسان جنوبی حدود ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده است».

خادمی همچنین بیان کرد: «یکی از اتفاقات خوبی که برای استان کرمان در سال ۹۸ در لایحه‌ی بودجه رخ داده افزایش خوب اعتبارات زیرساختی استان است».

وی ادامه داد: «ما در سال گذشته در کل استان کرمان نزدیک به ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای چهار خطه کردن محورها داشتیم که خوشبختانه در سال ۹۸ با پیگیری استاندار محترم و نمایندگان مجلس و دستور شخص مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، این عدد به ۲۲۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که قطعا در تسریع عملیات اجرایی پروژه‌های در حال اجرا در سال ۹۸  بسیار موثر خواهد بود».

خادمی همچنین خاطرنشان کرد: «خوشبختانه ۷۱ درصد این مبلغ در شش ماهه‌ی اول سال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص پیدا کرده و به زودی در اختیار پیمانکاران و مجریان پروژه‌ها قرار خواهد گرفت».

 

محور چترود – راور – دیهوک چهار خطه میشود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: «بزرگراه کرمان – راور – دیهوک بخشی از کریدور بندرعباس – کرمان – خراسان رضوی و سرخس است که حدود ۱۹۰ کیلومتر از آن در حوزه‌ی استان کرمان قرار دارد».

محمدمهدی بلوردی افزود: «شش پیمانکار بزرگ هم‌زمان در این محور کار می‌کنند و تقریبا ۶۱کیلومتر از این بزرگراه به صورت کامل چهار خطه و آسفالت شده و الان زیر بار ترافیک است».

وی ادامه داد: «باقیمانده‌ی این محور نیز تقریبا بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم با بازدیدی که امروز (چهارشنبه) معاون محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل انجام دادند و نیز تلاشی که سال گذشته برای پیش‌بینی اعتبار این محور در سال ۹۸ شد که در پیوست قانونی بودجه‌ی سال قرار داده شد و همین‌طور مطالباتی که می‌توانیم با بدهی‌های بانکی پیمانکاران به دولت تهاتر کنیم تا پایان سال ۹۹ کل محور چترود – راور – دیهوک در حوزه‌ی استان کرمان به صورت کامل چهار خطه بشود».