مدیرعامل خانههنرمندان کرمان:

تکلیف خانهشهر هنوز معلوم نیست

اسما پورزنگی‌آبادی ـ احیای خانه‌شهر و تعیین کاربری برای آن، طی چند سال اخیر یکی از مطالبات جدی گروه‌های مختلف در شهر کرمان بوده و در همین‌باره، چند ماه قبل شهردار کرمان اعلام کرد حاضرند این ساختمان را به‌ خانه‌هنرمندان واگذار کنند تا این نهاد صنفی در این محل مستقر شود. البته همان زمان هم این واگذاری مشروط شد به نظری که مشاور می‌دهد. مشاوری که قرار است برای میدان شورا که خانه‌شهر یکی از عناصر آن محدوده است طرحی ارائه کند. همچنین، طی چند سال اخیر، ساماندهی آرامستان هنرمندان کرمان یکی از مطالبات جدی از سوی جامعه‌ی هنری کرمان بوده و انجام آن هم وعده‌ای است که شهردار کرمان داده است. برای اطلاع از آخرین وضعیت این دو پروژه، با عبدالرضا قراری، مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان گفت‌وگو کردم که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای قراری لطفا بفرمایید کار واگذاری خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان و پروژه‌ی اصلاح و بهسازی آرامستان هنرمندان به کجا رسید؟

هر دو پروژه به مشاور ارجاع شده است و از  نظر امور اجرایی و حقوقیِ شهرداری، تا مشاور اعلام‌نظر نکند اقدامی نمی‌توان انجام داد.

این پروسه به نظر شما طولانی و زمان‌بر نشده است؟

چیزی که تا حالا در شهرداری سابقه نداشته تهیه پیوست‌های اجتماعی برای طرح‌های عمرانی بوده است و الان تاکید بر تهیه‌ی این پیوست است و همین موجب شده که بُعد مطالعاتی دیگری به کار مطالعاتی مشاور افزوده شود و این، زمان می‌برد. ضمن این‌که ما زمان استاندارد برای تهیه‌ی این‌چنین پروژه‌هایی را نمی‌دانیم و اطلاع نداریم که در کشور و در دنیا، چنین پروژه‌هایی چه‌قدر زمان می‌برد تا مقایسه کنیم ولی آنچه در پیگیری و گفت‌وگوها مطرح شده این است که با این بینش، مطالعات در حال انجام است. ظاهرا مطالعات میدان شورا که خانه‌شهر جزئی از آن است، به نتایج مشخص‌تری رسیده و به‌زودی نتایج آن اعلام می‌شود ولی طرح آرامستان چون پیوست طرح بزرگ پارک گردشگری است و چند بخش را شامل می‌شود زمان بیش‌تری نیاز دارد.

به‌طور کلی، واگذاری خانه‌شهر یا بخشی از آن به خانه‌هنرمندان قطعی است یا این موضوع هم به نظر مشاور ارجاع داده شده است؟

از نظرحقوقی مشاور باید کاربری میدان را تعریف کند و ما در درون این طرح، اقدامات حقوقی و قانونی را باید پیش ببریم ولی شروع هر کار بعدی منوط به اعلام نظر مشاور است

پس شهرداری همچنان این اراده را دارد که آن را به خانه‌هنرمندان واگذار کند ولی تصمیم نهاییرا مشروط به تایید نظر مشاور کرده است. درست می‌گویم؟

بله مشروط به انجام مطالعات است و این‌که مشاور چه دیدگاهی داشته باشد.

چه‌قدرخوش‌بین هستید که خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان داده شود؟ حدود دو هفته پیش رئیس شورای شهر کرمان اعلام کرده که شورا به ساختمان قدیمی شهرداری منتقل می‌شود ولی به‌صورت موقت. و مجدد به خانه‌شهر برمی‌گردد. با این وصف، آیا خوش‌بین هستید که خانه‌شهر به خانه‌هنرمندان برسد؟

باید ببینیم از دیدگاه مشاور کاربری و فضای مجموعه چه خواهد بود ولی ما این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه به‌همراه استدلالات خود، در مکاتبات متوالی اعلام کرده‌ایم که اگر آنچه شهرداری و شورای شهر به‌دنبال آن است بخواهد در این مجموعه محقق شود گسترش فضاهای اداری در آن مجموعه به‌صلاح نیست و فضای موجود را به‌سمت رکود و عدم مشارکت مردم خواهد برد. ما این مسائل را اعلام کرده‌ایم و منتظریم نتایج تصمیمات اعلام شود تا متناسب با آن اقدامات بعدی را انجام دهیم.

در این دو سالی که از شورا و شهرداری فعلی گذشته، از این نظر این دو نهاد با خانه‌هنرمندان چه‌طور برخورد کرده‌اند و آیا خانه‌هنرمندان را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالت داده‌اند؟

تغییرات خیلی محسوس بوده و ما می‌بینیم که نگرش و نگاه به مسائل فرهنگی و هنری بسیار تغییر کرده آن هم در شرایطی که در گذشته چنین وضعیتی را نداشتیم. همین تغییر نگاه و نگرش، امیدواری و انگیزه‌ی قوی در جامعه‌ی هنری ایجاد کرده تا تحرک و پویایی خود را افزایش دهند.  قبل از این اما، شاهد رخوت و عدم توجه به مسائل فرهنگی بودیم که خوشبختانه اکنون تغییر کرده است. ولی مسئله این است که آگاهی‌های درون سازمان چه‌قدر تاب این‌چنین تغییری را دارند؟ گاهی اوقات مدیران احساس می‌کنند به این تعامل نیاز است ولی ساختار و شاکله‌ی اداری و بروکراسی حاکم بر یک دستگاه حرکت را کند می‌کند که باید برای گذر از این مانع و نظام پیچیده‌ی اداری باید راهی پیدا کرد تا نقش فرهنگ‌وهنرموثرتر  و ارتباط ما با نهاد شهرداری و شورای شهر قوی‌تر شود.