در مراسم تجلیل از واحدهای برتر استاندارد در کرمان مطرح شد

ضمانت اجرایی استاندارد سازی افزایش یابد

گروه اقتصاد – مراسم روز استاندارد و تقدیر از برترین‌های حوزه‌ی استاندارد استان کرمان روز شنبه بیستم مهرماه با حضور استاندار کرمان، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل استاندارد استان کرمان و رئیس اتاق کرمان در محل اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار شد.

 

لزوم تطبیق استاندارد ملی با استاندارد بازارهای هدف

به گزارش خبرنگار استقامت، استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به اهمیت استاندارد از جنبه‌های مختلف، گفت: «استاندارد جزوی از فرهنگ مذهبی ما است».

محمدجواد فدایی با اشاره به اهمیت استاندارد در حوزه‌ی صادرات، خاطرنشان کرد: «کرمان استانی است که کالاهای صادراتی دارد و این برای ما مهم است که صادرات در استان توسعه پیدا کند». وی ادامه داد: «یکی از شروط صادرات موفق این است که کالایی که به بازارهای خارجی عرضه می‌کنیم استاندارد لازم را داشته باشد و نکته‌ی مهم تطبیق استاندارد ما با استاندارد بازارهای هدف است، این یکی از مشکلات جدی است که وجود داشته و ظاهرا در قانون جدید استاندارد حل شده اما باید بیشتر دقت شود».

فدایی اظهار کرد: «بعضا و به ندرت مشاهده شده که کالای صادراتی ما برگشت خورده است که این هم از لحاظ اقتصادی و هم حیثیتی بد است، ما نباید به سادگی بازارهای خودمان را در خارج از کشور از دست بدهیم».

 

استفاده از استانداردهای تشویقی در واحدهای تولیدی

مدیر کل استاندارد کرمان در این مراسم با بیان این‌که علت عدم تمایل مصرف‌کنندگان به کالاهای داخلی نداشتن خدمات پس از فروش و کیفیت لازم است، اظهار کرد: «دولت برای ایمنی و سلامت مردم تنها بخشی از کالاها را مشمول استاندارد اجباری کرده است، در کشور حدود ۸۰ هزار فرآورده تولید می‌شود اما فقط هزار فرآورده مشمول استاندارد است».

اسماعیل عاقلی ادامه داد: «واحدهای تولیدی برای ارتقاء کیفیت خود وحفظ بازار باید به سمت پیاده‌سازی استانداردهای تشویقی و خوداظهاری حرکت کنند».

وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان در حوزه‌های کشاورزی، معدنی و خودرو، خاطرنشان کرد: «با توجه به این ظرفیت‌ها، پژوهشگاه استاندارد منطقه‌ی جنوب‌شرق در کرمان راه‌اندازی می‌شود که موافقت‌های اولیه‌ی این طرح در سطح استان و کشور گرفته شده است».

وی همچنین با بیان این‌که در سال‌جاری ۱۸ واحد نمونه استاندارد در کل کشور انتخاب شدند، گفت: «صنایع شیر پگاه از استان کرمان در سال‌جاری به عنوان واحد نمونه‌ی ملی انتخاب شد». عاقلی بیان کرد: «از بین مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی نیز آقای مهندس افضلی از بتن‌سازان و آقای فرازمند از سیمان کرمان به عنوان نمونه‌ی کشوری انتخاب شدند».

 

استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای استانداردسازی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اصلاح قانون جدید استاندارد، یادآور شد: «ظرفیت‌های جدیدی که در این قانون تعریف شده هم تعامل و همراهی بخش خصوصی را فراهم کرده و هم ماموریت‌های سازمان استاندارد را در کشور افزایش داده است».

محمدرضا پورابراهیمی با بیان این‌که سال‌‌ها در صادرات محصولات کشاورزی مشکلاتی با حوزه‌ی استاندارد داشتیم که اخیرا فعالان این حوزه ابراز رضایت داشتند از عملکرد استاندارد در رابطه با حل مشکلات، گفت: «استاندارد وظیفه‌ی تطبیق قانون با محصول یا کالای ارائه شده را انجام می‌دهد اما در برخی موارد سازمان‌ها برای این‌که بتوانند مسیر حرکت را برای اهداف نهایی در نظام اجرایی کشور دنبال کنند لازم است پیشنهاداتی را ارائه کنند».

وی با بیان این‌که مشکل آفلاتوکسین یکی از دغدغه‌های فعالان صادرات بوده است، یادآور شد: «خطاهای فاحشی بعضی از صادرکنندگان قلابی در استان انجام دادند که آبروی صادرکنندگان واقعی و باکیفیت را تحت تاثیر قرار دادند و هنوز ما در بازار دنیا هزینه‌ی آن‌هایی را می‌دهیم». نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ظرفیت‌های محصولات را باید از طریق ساختارهای جدید مانند بازار سرمایه پیگیری کنیم، گفت: «یکی از ظرفیت‌های بازار سرمایه این است که محصولات را استانداردسازی می‌کند». پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «اگر بتوانیم بورس کالایی را در کشور فعال کنیم بخشی از حوزه‌ی فعالیت سازمان استاندارد نیز در این حوزه عملیاتی می‌شود و یک ساختار جدید شکل می‌گیرد».

 

استاندارد سلیقهای باعث بیاعتمادی میشود

رئیس اتاق کرمان با اشاره به انتظارات صادرکنندگان از استاندارد، اظهار کرد: «اگر استاندارد را به عنوان چشم سوم ببینیم، انتظار صادرکنندگان این است که استاندارد بایستی اول مورد وثوق طرفین باشد».

سیدمهدی طبیب‌زاده ادامه داد: «استاندارد حتما بایستی مستند به قوانین جهان‌شمول باشد زیرا اگر در کار استاندارد سلیقه‌ای اتفاق بیفتد قطعا بی‌اعتمادی بوجود خواهد آمد».

وی با تاکید بر این‌که نهاد نظارتی باید مستند، قانونی، غیرسلیقه‌ای، مورد وثوق طرفین و دارای قدرت تصمیم‌گیری باشد، گفت: «لازم است برای استانداردسازی، قدرت تصمیم‌گیری بالا برود و ضمانت اجرایی داشته باشد». رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که برای ایجاد رقابت باید شرایط صادرات تسهیل شود،  ادامه داد: «اگر استانداردی برای کشور مقصد مطرح نیست و فقط در گمرک مطرح است، چه ضرورت دارد وقت و هزینه‌ی اضافه را خرج کنیم، امیدواریم اگر چنین استانداردهایی وجود دارد حذف شود تا در صادرات تسریع شود». طبیب‌زاده اظهار کرد: «دو سازمان مبارزه با آفات نباتی و استاندارد در حال حاضر از کالاهای صادراتی نمونه‌برداری می‌کنند که هم هزینه را اضافه می‌کند و هم زمان‌بر است اگر این دو سازمان با هم هماهنگ شوند با یک نمونه‌برداری کار انجام می‌شود و کار سریع‌تر انجام می‌شود». وی ادامه داد: «اخیرا بحث رطوبت‌سنجی کالای پسته را اعلام کردند که زمان زیادی می‌برد، مشکلات را همه می‌دانند و نبایستی سیستم‌های داخلی مانع زمانی و هزینه‌ای برای صادرکنندگان ایجاد کنند».

 

جلوگیری از ورود کالاهای بیکیفیت

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز با بیان این‌که هیچ استانداردی بالاتر از استانداردهای اخلاق نیست، گفت: «بدون استانداردهای اخلاقی هر استانداردی می‌تواند رنگ ببازد».

مسلم بیات با بیان این‌که استاندارد سندی را خلق می‌کند که حاوی ویژگی‌هایی است که در ذات کالا نهفته است، ادامه داد: «بسیاری از گرفتاری‌های امروز جامعه ناشی از فقدان بکارگیری استانداردها است و استاندارد اخلاقی می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی ما نقش داشته باشد». وی گفت: «این سازمان قاطعانه جلوی واردات کالاهای مجهول و بدون هویت به کشور را می‌گیرد و در این زمینه فشارها را به جان خریدیم که از ایمنی و سلامت جامعه دفاع کنیم». بیات افزود: «برخی سودجویان خارجی به واسطه‌ی ‌تامین نیازها در فضای تحریم اقدام به تولید و عرضه‌ی کالای بی‌کیفیت به کشور می‌کنند و استاندارد با نظارت بر واردات مواد اولیه‌ی تولیدکنندگان داخلی، فعالیت بدون دغدغه‌ای را برای آنان فراهم کرده است».