رئیس دانشگاه پیامنور کشور در کرمان مطرح کرد

با ارائه تسهیلات از دانشجویان حمایت میکنیم

گروه جامعه  – رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور با اشاره به رونمایی از سامانه‌ی ملی امانت‌دیجیتال گفت: «دانشجویان از طریق این سامانه می‌توانند تمام کتاب‌ها و محتوایی که تاکنون در دانشگاه تولید شده و بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ محتوا به صورت کتاب است را به صورت آن‌لاین با اَپ به عنوان امانت دریافت کنند و مطالعه کنند».

به گزارش خبرنگار استقامت دکتر محمدرضا زمانی در سفر به کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به خصوصیات دانشگاه پیام‌نور و جهت‌گیری این دانشگاه در حال حاضر، اظهار کرد: «دانشگاه پیام‌نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور با چهار هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت و حدود ۲۰ هزار استاد مدعو در هر ترم است».

وی تعداد دانشجویان دانشگاه پیام‌‌نور کشور را بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر بیان کرد و افزود: «این دانشجویان در نزدیک به ۵۰۰ مرکز واحد در داخل کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند و قریب به ۱۰ هزار کارمند پشتیبان این مجموعه‌ی علمی هستند».

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور با بیان این‌که این دانشگاه در بیش از ۴۰ کشور نمایندگی و مرکز دارد، یاداور شد: «حدود هفت‌هزار دانشجو در واحدهای بین‌المللی دانشگاه پیام‌نور در کشورهای مختلف در حال تحصیل هستند». وی با اشاره به ویژگی‌های آموزشی و آزمون‌های دانشگاه پیام‌نور، ادامه داد: «آموزش این دانشگاه مبتنی بر محتوا است و بیشترین محتوایی که تاکنون داشته، کتاب بوده اما از سال قبل بحث تولید محتوای دیجیتال هم در دستور کار قرار گرفته است». زمانی افزود: «در حال حاضر به جز مواردی که به صورت ای‌بوک وجود دارد حدود ۳۵۰ عنوان محتوا و کتاب الکترونیکی موبایل‌بوک داریم». وی خاطرنشان کرد: «هرچند شیوه‌ی تحصیل در دانشگاه پیام‌نور یک شیوه‌ی ترکیبی و در سطح کارشناسی بیشتر بحث نیمه‌حضوری و الکترونیکی است، اما در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، سیستم آموزشی دانشگاه تمام‌وقت است». رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور گفت: «برای این‌که دانشگاه یک استاندارد از نظر آموزشی داشته باشد تمام محتوایی که برای یک موضوع خاص تدوین می‌شود در کل کشور به دانشجویان آموزش داده می‌شود».

وی افزود: «در بحث آزمون نیز متمرکز عمل می‌کنیم به این معنی که یک آزمون خاص به طور سراسری و مشترک در یک زمان در کل کشور به صورت کاغذی و یا الکترونیکی برگزار می‌شود». زمانی توضیح داد: «در پایان هر ترم حدود سه میلیون نفرآزمون برگزار می‌کنیم که از این مجموعه نزدیک به دوونیم میلیون قابلیت الکترونیکی شدن را دارد».

وی با بیان این‌که در ترم گذشته تعداد ۵۵۰ هزار نفرآزمون الکترونیکی برگزار شد، اظهار کرد: «میزان آزمون‌های الکترونیکی از هفت درصد به ۲۳ درصد رسیده و این درحالی است که با توجه به مسائل اقتصادی و تحریم‌ها، زیاد در افزایش سیستم‌ها موفق نبودیم و این افزایش صرفا با برنامه‌ریزی، جابه‌جایی امتحانات و هوشمندسازی برنامه‌ی امتحانی انجام شد».

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور ادامه داد: «برگزاری آزمون‌های الکترونیکی، صرفه‌جویی عظیمی در مصرف کاغذ، زمان و افزایش دقت خواهد داشت و دانشجو به محض اتمام امتحان، نمره‌اش را دریافت می‌کند».

 

راهاندازی سامانه امانت دیجیتال

وی از تسهیل محتوای درسی خبر داد و یادآور شد: «سال قبل سامانه‌ای را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم و دانشجویان می‌توانستند منابعی را که نیاز دارند را آن‌لاین سفارش بدهند و سپس انتشارات دانشگاه سفارشات را با ۲۰ درصد تخفیف برای دانشجو پست می‌کرد». زمانی با اشاره به رونمایی از سامانه ملی امانت‌دیجیتال گفت: «دانشجویان از طریق این سامانه می‌توانند تمام کتاب‌ها و محتوایی که تاکنون در دانشگاه تولید شده و بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ محتوا به صورت کتاب است را به صورت آن‌لاین با اَپ به عنوان امانت دریافت کنند و مطالعه کنند اما فعلا امکان کپی کردن مطالب وجود ندارد». وی افزود: «می‌توانیم این اَپ را در اختیار دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز با هزینه‌ی اشتراک بیشتری قرار دهیم».

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور با اشاره به ارائه‌ی تسهیلات ویژه به دانشجویان، توضیح داد: «دانشجویان قبلا فقط می‌توانستند از یک وام شهریه استفاده کنند که صندوق رفاه دانشجویی در وزارتخانه پرداخت می‌کرد که محدود بود و درصد کمی از دانشجویان را در برمی‌گرفت، به دلیل این‌که تعداد دانشجویان پیام‌نور زیاد و معمولا از طبقات متوسط جامعه هستند، با توجه به مسائل اقتصادی حاکم بر کشور، پیش‌بینی کردیم امسال احتمالا خانواده‌ها برای تهیه‌ی شهریه‌ی دانشگاه با مشکل مواجه شوند و به همین دلیل تسهیلاتی را فراهم کردیم که الان هر دانشجو بسته به شرایطش می‌تواند نوع تسهیلات را انتخاب و از آن استفاده کند».

وی با بیان این‌که در حال حاضر دو بانک برای پرداخت این تسهیلات در کشور با دانشگاه همکاری دارند، اظهار کرد: «دانشجو می‌تواند از طریق معرفی‌نامه‌ی دانشگاه، کل شهریه‌اش را با مراجعه به بانک به صورت تسهیلات با کارمزد ۱٫۴ درصد دریافت کند و شرایط بازپرداخت هم کاملا متنوع است و هر دانشجو می‌تواند انتخاب کند که اقساط را سالانه و یا در درازمدت تسویه کند». زمانی افزود: «همچنین با توجه به این‌که در بعضی از مناطق محروم امکان بازپرداخت همین میزان کم کمک‌شهریه هم سخت است، سال گذشته با بنیاد علوی قراردادی منعقد کردیم تا به این دانشجویان وام با کارمزد صفر و یا بلاعوض پرداخت شود که امسال نیز این کار انجام می‌شود». وی خاطرنشان کرد: «در دانشگاه نیز اگر دانشجویی نتوانست از هیچ‌یک از این تسهیلات استفاده کند، شهریه را قسط‌ بندی می‌کنیم».

 

مهارتآموزی دانشجو برای جذب در بازار کار

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه پیام‌نور در زمینه‌ی مهارت‌آموزی و آمادگی دانشجو برای جذب در بازار کار، گفت :«سال گذشته با کانون عالی کارفرمایان ایران قراردادی را منعقد کردیم و الان در ۳۱ مرکز استان، دفتر این کانون فعال است». رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور از امضای تفاهم‌نامه با معاونت توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری برای ایجاد اشغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «بر اساس این تفاهم‌نامه در هر استان و شهرستان، استاندار یا فرماندار با دانشگاه پتانسیل اشتغال‌زایی منطقه را مشخص می‌کنند و سپس دانشگاه تعهد می‌کند که دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت برای داوطلبین آن شغل را در دانشگاه برگزار کند».

وی با بیان این‌که این طرح در هفت استان به صورت پایلوت آغاز شده است، اظهار کرد: «در حال حاضر مراکز ما در سراسر کشور در حال مذاکره با فرمانداری‌ها برای تعیین اولویت‌های اشتغال‌زایی هستند».

 

افتتاح اولین مرکز رشد دانشگاه پیام‌‌نور

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور با بیان این‌که امروز بحث دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و کارآفرین در دنیا مطرح است، بیان کرد: «در این راستا بر اساس هماهنگی که بین دانشگاه پیام‌‌نور و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و حوزه‌ی پژوهش و فناوری وزارت علوم وجود دارد اولین مرکز رشد دانشگاه پیام‌‌نور با همکاری پارک علمی و فناوری در کرمان افتتاح شد».

وی با بیان این‌که در حال حاضر در ۱۰ استان مرکز نوآوری تشکیل دادیم، خاطرنشان کرد: «مرکز خلاقیت و مسئولیت مراکز خلاقیت کل کشور نیز از سوی معاونت علمی و فناوری به دانشگاه پیام‌نور داده شده که در حال راه‌اندازی این مرکز خلاقیت در تهران هستیم». وی همچنین با اشاره به دستاوردهای سفر به کرمان، گفت: «در این سفر مرکز رشد و نوآوری با همکاری پارک علم و فناوری استان کرمان افتتاح شد که ۱۸ شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر است».

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور با اشاره به بهره‌برداری از یک ساختمان آموزشی با حضور استاندار کرمان و معاونت آموزشی دانشگاه در شهر بافت، ادامه داد: «سردرب دانشگاه رفسنجان نیز با حضور مشاور دانشگاه پیام‌نور افتتاح شد».

 

راه اندازی دبیرخانة دائمی شعر آیینی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور کشور نیز با اشاره به برگزاری بیست‌وسومین دوره‌ی مسابقات قرآن کریم دانشگاهیان دانشگاه پیام‌نور، گفت: «این مسابقات در شش حوزه‌ی مختلف در آبان ماه در استان کرمان و به میزبانی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان برگزار می‌شود». محمدهادی امین‌ناجی افزود: «این شش حوزه‌ی مختلف دارای زیرمجموعه‌های آوایی، معارفی، فناوری، ادبی، هنری و پژوهشی است». وی اظهار کرد: «جمعیت مخاطبان حضور در مسابقات قرآن کریم و جشنواره قرآن و عترت نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰درصدی دارد».

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور کشور از راه‌اندازی موکب‌های دانشگاه پیام‌نور به مناسبت پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: «فضای فعلی کشور و هم‌زمانی با اربعین حسینی سبب شده تا دانشگاه پیام‌‌نور مانند سایر دانشگاه‌ها با تکیه بر توان دانشجویی و همکاران دانشگاهی خود در مسیر کاروان‌های اربعین حسینی اقدام به برپایی موکب‌های مختلف کند».  وی از برگزاری اولین همایش ملی اربعین‌پژوهی در اسفندماه در استان خوزستان خبر داد و افزود: «در حوزه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی که با بیانیه‌ی رهبر آغاز شد در سال تحصیلی جدید در استان مازندران دبیرخانه‌ی گام دوم انقلاب را به صورت دانشجویی فعال کردیم و نتایج آن در میان همه‌ی استان‌ها خودنمایی خواهد کرد».

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور کشور یادآور شد: «دبیرخانه‌ی دائمی شعر آیینی دانشگاه پیام‌نور که دو نوبت آن در دانشگاه پیام‌نور کرمان برگزار شده نیز به صورت دائمی به استان کرمان تعلق خواهد گرفت».

 

حجم بالای بازدیدها در یک سفر استانی

رئیس دانشگاه پیام‌نور کرمان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع با حضور هیات رئیسه‌ی دانشگاه پیام‌نور در استان کرمان، اظهار کرد: «۲۰ مورد حضور معاونین و ریاست محترم عالی دانشگاه در مراکز و واحدهای ۲۹گانه‌ی دانشگاه پیام‌نور استان کرمان را شاهد بودیم». دکتر محدثی با بیان این‌که این حجم بازدیدها در یک سفر استانی بی‌سابقه بوده است، گفت: «در این بازدیدها شناخت کاملی از وضعیت استان، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و احیانا مشکلات و محدودیت‌ها شکل گرفت و توسط دوستان رصد شد که تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد».  برای مطالعه‌ی متن کامل‌تر این نشست خبری به پایگاه خبری فردای کرمان مراجعه کنید.