مدیر کل ارشاد در مراسم افتتاحیة هنرکدة تئاتر «میم»

آموزش هنر بر دوش هنرمندان و آموزشگاهها است

گروه فرهنگ‌وهنر – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، شامگاه جمعه ۱۹ مهرماه در مراسم افتتاحیة هنرکدة تئاتر «میم» بر مشارکت هنرمندان بر امر آموزش هنر تأکید کرد. به گزارش استقامت، علیزاده گفت:«در طی دهه‌های گذشته، کار هنر به طور کل هم در حوزة آموزش، هم در حوزة تولید، حوزة برنامه‌ها و هم بحث حمایت‌ها، همگی به صورت دولتی بود و انجمن‌های چندگانة هنری کار آموزش را به دوش داشتند یا اینکه خود ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام می‌دادند. یعنی دولت هم ناظر و مجری بود و این اتفاق خوبی نبود. اما خوشبختانه تدریجاً در طی برنامه‌های توسعه‌ای مختلف به وضعیتی رسیده‌ایم که دولت کم‌ترین نقش را در این اتفاق دارد که این هم مبارک است؛ البته این، به معنای شانه خالی کردن دولت از حمایت از فرهنگ و هنر نیست، دولت وظیفة حمایت و تسهیل‌گری در حوزة فرهنگ و هنر دارد، اما الان خوشبختانه می‌توانم بگویم بخش عمده‌ای از آموزش هنر بر دوش هنرمندان عزیز توسط آموزشگاه‌ها است».

وی افزود:« با وجود آموزشگاه‌های آزاد هنری در سطح استان، تعداد اندکی از رشته‌ها و حوزه‌های هنری هست که کماکان توسط بخش‌های نیمه‌دولتی اداره می‌شوند که آنها هم قاعدتا آنها هم باید به این سمت و سو بروند. به عنوان مثال علی‌رغم اینکه در حوزة سینما آموزشگاه سینمایی داریم هنوز هم انجمن سینمای جوان دارد نقش عمده را در این مورد ایفا می‌کند و در مورد هنر خوشنویسی هم همین‌طور است. این نقش‌ها باید در حوزة آموزش کمرنگ‌تر شود و خود هنرمندان ورود پیدا کنند. این یک حرکت خوب به سمت آموزش هنر است. اما به طور کلی، خوشبختانه آموزش هنر در استان کرمان وضعیت خوبی دارد. آموزشگاه‌های آزاد هنری به تعداد ۱۱۸ که تعداد کمی نیست، نقش موثری در آموزش هنر دارد».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان سپس افزود:«اما این موضوع هم قابل انکار نیست که تولید خوب بر بستر آموزش خوب شکل می‌گیرد. زمانی‌که می‌گوییم آموزش خوب داریم قاعدتا تاثیر آن را در تولیدات نیز باید ببینیم. خواه ناخواه خواهید دید و می‌بینیم که در حوزة هنرهای تجسمی، تئاتر و فیلم‌سازی هنرمندان شاخصی را داریم. بعضی از هنرمندان قدیمی ما که پیشکسوتان ما محسوب می‌شوند به صورت تجربی طی سالیان متمادی کار کردند که جزو سرمایه‌های استان کرمان هستند، اما الان ما تحصیل‌کرده‌های رشته‌های مختلف رشته‌های هنری در استان کرمان کم نداریم. ما زمانی می‌خواستیم در کرمان رشتة پویانمایی و سینما را راه‌اندازی کنیم. آن زمان هم کمابیش با مشکلی که در تاسیس هنرستان هنرهای زیبای دخترانه داشتیم برای ما وجود داشت؛ ما تحصیل‌کرده‌های رشته‌های هنری را خیلی اندک داشتیم. اما خوشبختانه این اتاق افتاده و تولیدی که باید بر بستر آموزش شکل بگیرد باعث شده است که تولیدکنندگان خوبی را در حوزة هنر داشته باشیم».

وی تصریح کرد:«هنر باید حتما در سبد اقتصاد خانواده باشد. قطعا هیچ‌کس در هیچ شرایطی مسائل فرهنگی و هنری خودش را تعطیل نمی‌کند. حتی اگر مشکلات عدیده هم داشته باشد اما در سبد هر خانوار، هنر یک جایی دارد. حوزة هنر حوزة تاثیرگذاری است پس باید برای بحث عرضه و تقاضای آثار هنری و بهره‌مندی و بهره‌مندی مردم از آثار هنری، دست به دست هم داد. ما منتظر طرح‌هایی هستیم که از سوی جامعه هنری به خصوص انجمن‌های هنری استان ارائه شود».

گفتنی است، هنرکدة تئاتر «میم» توسط سپهر دارابی‌زاده، پردیس مسرور و نسیم توانایی به صورت مشترک بنیان نهاده‌ شده است. این نهاد آموزشی و هنری با تنوعی از رشته‌های حوزه‌ی تئاتر و مرتبط با آن، شامل: بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی، گویندگی، اجرای صحنه، صداپیشگی، نمایش خلاق، مکاتب ادبی، نقدادبی و نمایش عروسکی آغاز به کار کرده است.