در همایش بیمه سلامت در کرمان مطرح شد

سهم بیمه براساس درآمد پرداخت شود

گروه جامعه – همایش بیمه سلامت در آخرین روز از هفته‌ی بیمه سلامت با حضور نماینده شورای عالی بیمه سلامت کشور، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و برخی مسئولان در کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در این همایش اظهار کرد: «حدود ۴۰ میلیارد تومان در ماه هزینه‌های سطح دو، ۱۱ میلیارد تومان هزینه‌های سطح یک بیمه است و دو میلیارد تومان هزینه‌های جاری بیمه سلامت استان است».

دکتر محمد جعفری متوسط مراجعه‌ی ماهیانه به بیمه سلامت در استان کرمان را ۳۳۵ هزار بار اعلام کرد و افزود: «سرانه‌ی هر بار مراجعه‌ی مردم برای دریافت خدمات بیمه سلامت، بدون پزشک خانواده تقریبا سه‌ونیم بار در سال و با پزشک خانواده چهارونیم بار در سال است».

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: «در نظام ارجاع در ۲۳ شهرستان، ۲۰۳ مرکز درمانی پزشک خانواده مجری هستند و ۳۵۴ پزشک، ۲۷۶ ماما و حدود ۲۰۰ دندانپزشک در روستاها خدمات ارائه می‌دهند».

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد پوشش بیمه سلامت مربوط به جامعه‌ی روستایی است، ادامه داد: «۱۴ درصد پوشش بیمه مربوط به کارکنان دولت است، کسانی که خودشان مراجعه کرده‌اند ۱۳ درصد و اقشاری که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی هستند چهار درصد بیمه‌شدگان را تشکیل می‌دهند».

جعفری با بیان این‌که ۶۳ درصد هزینه‌های بیمه در حوزه‌ی بستری است، گفت: «از سال ۹۳ که طرح تحول بیمه سلامت شروع شد هزینه‌ها ۵ برابر شده است».  وی یادآور شد: «میانگین هزینه‌ی هر بار مراجعه به بیمه سلامت در کرمان ۱۶۱ هزار تومان و در کشور ۸۹ هزار تومان است و کرمان جزو سه استان پر هزینه در این حوزه است».

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: «همچنین در کرمان هزینه‌ی هر نسخه‌ی دارویی که پزشکان تجویز می‌کنند ۵۳ هزار تومان و در کشور ۴۲ هزار تومان است و کرمان جزو پنج استان پر هزینه در گران بودن نسخه‌های دارویی است».

 

اجرای آزمون وسع بدون اطلاعات صحیح به صلاح کشور نیست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: «استان کرمان در بسیاری از طرح‌های حوزه‌ی بیمه سلامت پایلوت بوده و موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته است». دکترمحمدرضا پورابراهیمی با بیان این‌که در استان کرمان در سال گذشته حدود ۷۲۰ میلیارد تومان در حوزه‌ی تعهدات بیمه سلامت پرداخت شده، یادآور شد: «یکی از چالش‌های ما بدهی‌هایی است که بیمه سلامت به دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه بیمارستان‌های بخش خصوصی دارد زیرا اگر نتوانیم به تعهدات عمل کنیم استمرار فعالیت با مشکل مواجه می‌شود».

وی با اشاره به اجرای طرح هم‌پوشانی در بیمه سلامت، گفت: «قبلا افرادی بودند که چند دفترچه داشتند که بخش عمده‌ای از این هم‌پوشانی‌ها با بیمه سلامت برطرف شده اما من یقین ندارم، زیرا بانک‌های اطلاعاتی ما مبنای تصمیمات هستند که بستگی دارد این بانک‌های اطلاعاتی تا چه میزان قابل اتکا باشند».

 

سالانه ۵۰ هزار مرگ

به علت سرطان داریم

دکتر کرامت یوسفی رئیس بیمارستان مهرگان نیز در این مراسم گفت: «در استان کرمان باید برنامه‌ریزی برای آتیه‌ی سلامت داشته باشیم تا گرفتاری‌های بیمه سلامت کمتر شود».

وی با بیان این‌که مسائلی مانند چاقی‌ها، دخانیات، ریزگردها و عدم ورزش از عوامل ایجاد بیماری است، گفت: «۳۰ درصد علت سرطان‌ها به‌خصوص سرطان سینه به مساله‌ی دخانیات مربوط می‌شود و ۲۰ درصد سرطان‌ها مربوط به چاقی‌ها است».

رئیس بیمارستان مهرگان ادامه داد: «در حال حاضر در شهر کرمان کافه‌ها و رستوران‌ها مثل قارچ می‌رویند و بسیاری از آن‌ها قلیان سرو می‌کنند».

وی افزود: «سالانه ۷۰ هزار سرطانی جدید و ۵۰ هزار مرگ به علت سرطان داریم و تا ۱۰ سال آینده آمار سرطان ما به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید».

یوسفی در ادامه با اشاره به بیمه‌های درمان، گفت: «تمام هم‌وغم ما در بیمه حفظ حرمت پزشکی و حفظ حقوق شهروندی است، آیا این چنین است؟ آیا حرمت پزشکی حفظ شده است؟ سکان‌داران بخش سلامت و پزشکی به دلیل نحوه‌ی برخورد بیمه‌ها در حال غرق‌شدن هستند».

رئیس بیمارستان مهرگان خاطرنشان کرد: «یک بررسی کشوری نشان می‌دهد در یک سال ۸۶ هزار میلیارد تومان، سود کل بیمه‌ها در کشور بوده، اما آیا به پزشک، پرستار و ماما به موقع پول داده شده است؟». وی خاطرنشان کرد: «بخش خصوصی یکی از دو بال درمان سلامت کشور است اگر با این مقوله ناآگاهانه برخورد کنیم ضربه‌ای بسیار شدیدی به این مساله زدیم».

 

بیمه سلامت عجولانه آغاز شد

دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان این‌که یکی از چالش‌های کشور در حوزه‌ی سلامت پیشگیری است، گفت: «بیشتر توجه ما به حوزه‌ی درمان است در حالی‌که پیشگیری سبب می‌شود بسیاری از مشکلات بوجود نیاید». محمدمهدی زاهدی بیان کرد: «در استان کرمان باید در بحث پیشگیری یک نهضت با استفاده از توانمندی‌های استانی و ملی راه‌اندازی شود تا کارهای عملیاتی در این زمینه انجام دهیم». وی افزود: «بیمه سلامت مقداری عجولانه راه افتاد و بدون این‌که زیرساخت لازم فراهم باشد در یک حرکت شتاب‌زده آن را شروع کردیم و موجباتی مانند بدهی به بخش خصوصی و داروخانه‌ها را فراهم آورد که باعث یک‌سری دلخوری‌ها شد». زاهدی توضیح داد: «یکی از دلایل این بود که نظام ارجاع به خوبی پیاده نشد، نظام ارجاع می‌توانست هزینه‌ها را بهینه‌سازی کند و کیفیت کار را بالا ببرد».

 

بدهی ۷۵ میلیارد تومانی بیمه سلامت به بخش دولتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز با بیان این‌که بخش دولتی در سطح یک، همکاری گسترده‌ای با بیمه سلامت دارد، گفت: «در اجزای مختلف مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی در حال کار هستیم و امیدواریم در سال‌های آینده نتیجه‌ی کار ما مشخص شود».

دکترعلی اسماعیلی با بیان این‌که در حال حاضر در جامعه‌ی شهری ما بیش از دو‌سوم جمعیت یا چاق هستند و یا افزایش وزن دارند، اظهار کرد: «بر اساس مطالعه‌ای که در رفسنجان در حال انجام است نشان می‌دهد حدود ۲۳ درصد از جمعیت بالای ۳۵ سال مبتلا به دیابت هستند و حدود ۶۵ درصد از جمعیت بالای ۳۵ سال نوعی از اختلال لیپید را دارند». وی بیان کرد: «مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر نیز تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود».

اسماعیلی با بیان این‌که اجرای نظام ارجاع به سادگی که برخی دوستان فکر می‌کنند نیست، گفت: «داریم تلاش می‌کنیم این کار با هماهنگی بیمه شکل بگیرد‌ و در پرونده‌ی الکترونیکی نظام سلامت نیز که جزئی از نظام ارجاع است پیش می‌رویم». وی خاطرنشان کرد: «بیمه در سطح دو بیش از دو هزار و ۵۰۰ قلم دارو، نزدیک به چهار هزار و ۸۰۰ خدمت بستری و تعداد بسیار زیادی از اقلام و تجهیزات پزشکی را پوشش می‌دهد».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار کرد: «در کل استان بخش دولتی هنوز ۷۵ میلیارد تومان از سال ۹۷ از بیمه سلامت طلبکار است».

 

راهحل، پرداخت سهم بیمه

بر اساس درآمد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به همراهی بخش خصوصی با دولتی در ارائه‌ی خدمت به جامعه اظهار کرد: «در کرمان به دلیل این‌که بخش خصوصی قدمت زیرساختی طولانی ندارد و تا سال‌های قبل رونقی نداشته از سایر استان‌ها عقب‌تر است».

دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد افزود: «کرمان در زیرساخت دولتی هم عقب است اما زیرساخت خصوصی نسبت به سایر مناطق عقب‌تر است و به همین دلیل همکاران ما که در دانشگاه کار می‌کنند همان‌ها در بخش خصوصی فعالیت دارند و یا از بازنشستگان دانشگاهی هستند».

وی بیان کرد: «بخش خصوصی بار عمده‌ای را از دوش دانشگاه‌ها برداشته است زیرا تخت‌های ما جوابگوی خدمت نیست و لازمه‌ی همکاری وجود دارد».

 

زندگی نفتی توقعات ما را

افزایش داده است

نماینده شورای عالی بیمه سلامت کشور نیز در این همایش با بیان این‌که مشکل اصلی ما در فرهنگ سلامت است، گفت: «در این زمینه همه باید کار کنیم، تمام کوچه‌ها و خیابان را هم که دوربین بگذاریم تا زمانی که مردم نخواهند فرهنگ رانندگی را رعایت کنند، شرایط تغییر نخواهد کرد، قانون و فرهنگ باید با هم رشد کنند».

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست در خصوص بیمه نیز اظهار کرد: «بیمه ورشکسته است. نه فقط بیمه سلامت، صندوق‌های بازنشستگی هم ورشکسته هستند و همه‌ی این‌ها به دلیل اقتصاد نفتی است، پولی از یک جایی می‌آمد و ما خرج می‌کردیم اما این تمام شد».

وی ادامه داد: «زندگی نفتی توقعات ما را افزایش داده حتی در کشورهای پولدار هم این‌طور نیست که امروز بیمار مراجعه کند و فردا قلب او را عمل کنند و یا کسی به راحتی ام.آر.آی انجام دهد. توقعاتی ایجاد کردیم، بیش از جیب‌مان خرج کردیم و تا زمانی که این را اصلاح نکنیم وضعیت به همین شکل خواهد بود».

 

طرح بیمه اجباری درمان مبتنی بر«وُسع خانواده» اجرا میشود

به‌گزارش استقامت؛ دکتر جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در هفته‌ی گذشت همزمان با آغاز هفته سلامت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: «در هفته‌ی بیمه سلامت طرح بیمه اجباری درمان مبتنی بر وسع خانواده‌ها طبق برنامه‌ی ششم توسعه و مصوبات هیات دولت، در راستای گسترش چتر بیمه‌ درمان همراه با عدالت اجتماعی در کشور آغاز می‌شود». جعفری با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اظهار کرد: «برای خدمات‌دهی به این جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری موظف هستیم با همه‌ی مراکز درمانی خصوصی و دولتی قرارداد داشته باشیم».

وی افزود: «بیمه سلامت ماهیانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان تعهد مالی برای پرداخت هزینه‌های درمانی بهداشتی مردم استان هزینه می‌کند». مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: «پرداخت بیمه تا تیرماه سال‌جاری انجام شده و رضایت نسبی بین سازمان بیمه و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی نیز وجود دارد تا روند پذیرش و درمان بیمار دچار اختلال نشود».

وی با اشاره به راه‌اندازی سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک از سال گذشته در کرمان، گفت: «این طرح تا پایان سال در کل استان کرمان و از ابتدای سال ۹۸ بنا به دستور وزیر بهداشت به کل کشور تعمیم داده شد و تا امروز در بیش از ۳۰ درصد شهرستان‌های کشور روال نسخه‌نویسی الکترونیک و کاهش استفاده از دفترچه‌ی بیمه جاری شده است».

جعفری توضیح داد: «در استان کرمان هر ۲۳ شهرستان مشغول نسخه‌نویسی الکترونیک هستند و بالغ بر ۷۰ درصد از مراکز درمانی طرح را آغاز کردند و ۳۰ درصد باقیمانده نیز تا پایان سال به این طرح می‌پیوندند». با بیان این‌که از ابتدای آبان نسخه‌نویسی الکترونیک در کلینیک‌های دولتی آغاز می‌شود، گفت: «به تدریج و تا دو ماه آینده می‌توانیم در کلینیک‌های دولتی ویژه مانند بعثت که تعداد مراجعین بالایی دارند نیز نسخه‌نویسی الکترونیک را راه‌اندازی کنیم». جعفری اظهار کرد: «پس از آن و از آذرماه، بیمارستان‌های خصوصی نیز به این طرح اضافه
می‌شوند».