بنا به اعلام استاندار کرمان؛

پتروشیمی فجر تامین مالی نشد!

گروه اقتصاد ـ استاندار کرمان در جلسه‌ی روز شنبه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت که پرونده پتروشیمی‌ فجر کرمان و پتروشیمی بافت در بانک معطل مانده و منتظر تشکیل کنسرسیوم است. به گزارش فردای‌کرمان، محمد جواد فدایی، پیش از این، شهریورماه امسال بود که در گفت‌وگو با «استقامت» آخرین وضعیت این پروژه توضیح داد که: « در کرمان، دو پتروشیمی کرمان و بافت برنامه‌ریزی شده است. هر دو این پروژه‌ها در مرحله‌ی تامین مالی متوقف هستند». وی در پاسخ به این پرسش که اظهارات مختلفی در این زمینه بوده است. گاهی گفتند پتروشیمی فجر کرمان در تامین خوراک مشکل پیدا کرده؛ و برخی گفتند محیط زیست مجوز نداده است. ماجرا چیست؟ افزود: «الان از همه‌ی این مراحل تقریبا عبور کرده و هر دو در تامین مالی متوقف هستند». فدایی افزود: «برای خود من هم سوال است که وقتی پروژه‌ها شروع شده برای تامین مالی آن چه فکری کرده‌اند؟ با مدیرعامل بانک پاسارگاد که سرمایه‌گذار است جلساتی داشته‌ایم و آن‌ها روش‌های مختلفی برای تامین مالی پروژه دارند که در حال بررسی است و امیدواریم مشکل تامین مالی حل شود. بنا بر این نیست که این پروژه‌ها تعطیل یا حذف شوند و درباره‌ی هیچ‌کدام هم به این نقطه نرسیده‌ایم».

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت نفت به دلیل این تاخیری که اتفاق افتاده، مجوزها را باطل نمی‌کند؟ گفت: «تا الان که مجوز را تمدید کرده‌اند چون این دو پروژه، جزو برنامه‌های کلی کشور در حوزه‌ی پتروشیمی بوده است». استاندار کرمان افزود: «در آخرین پیگیری، جلسه‌ای درباره‌ی پتروشیمی بافت با مدیرعامل بانک ملی داشتیم. چون صندوق توسعه ملی پذیرفته فاز اول پتروشیمی بافت را تامین مالی کند و از بانک ملی خواستیم تا عاملیت آن را بپذیرد که فاز یک پروژه‌ی بافت شروع شود و بانک ملی هم پذیرفت تا بررسی و اظهارنظر کند. اگر بپذیرد تامین مالی فاز اول بافت حل می‌شود و به‌زودی قرار است جوابشان را بدهند». فدایی ادامه داد: «در مورد پتروشیمی فجر هم در آخرین جلسه با بانک پاسارگاد درباره‌ی تامین مالی پیگیری کردیم. صندق توسعه ملی پذیرفته تسهیلات به این پروژه بدهد ولی چون مبلغ این پروژه بالاتر است باید کنسرسیوم تشکیل شود که بانک پاسارگاد می‌گوید تشکیل کنسرسیوم مشکل است و بانکها نمی‌آیند و خودم به‌تنهایی انجام می‌دهم». وی اضافه کرد: «اما صندوق توسعه می‌گوید که یک بانک را به‌عنوان عامل قبول ندارم. باید تکلیف این قضیه روشن شود که امیدواریم با یکی از این دو حالت قضیه حل شود».

در همین حال، روز شنبه، فدایی گفت که هنوز این مشکلات پابرجاست. به گزارش ایسنا کرمان، استاندار کرمان در این‌باره گفت: «پرونده پتروشیمی فجر کرمان و بافت در بانک معطل مانده و منتظر تشکیل کنسرسیوم است».