رئیس سازمان صمت از آمار متناقض بانکها انتقاد کرد

تردید در انتقال حسابهای مس و گلگهر به کرمان

گروه اقتصاد – انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ معدنی به استان کرمان، سال‌هاست که در جلسات و نشست‌های مختلف مطرح می‌شود و سال‌هاست که قرار است این کار انجام شود. پس از شکل‌گیری شورای عالی معادن در استان نیز این مسئله همواره یکی از دستور کارهای جلسات بوده؛ موضوعی که در اکثر موارد به‌دلیل عدم حصول نتیجه، به جلسه‌ی بعد موکول می‌شود.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، در هفتمین جلسه‌ی شورای معادن استان که پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه برگزار شد نیز موضوع انتقال حساب و گردش مالی شرکت‌های معدنی یکی از دستور کارهای نشست بود که با وجود بحث‌های زیادی که صورت گرفت، باز هم نتیجه‌بخش نبود و قرار شد با تکمیل اطلاعات بانکی شرکت‌های معدنی در نشست بعدی به این موضوع رسیدگی شود.

 

گزارش شورای بانکها

 با سامانه کدال متفاوت است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این نشست با اشاره به انتقال گردش حساب شرکت‌های بزرگ معدنی به استان گفت: «آورده‌ی شرکت‌های بزرگ مثل مس و گل‌گهر را رصد کردیم و قرار شد آقای محمدی (رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان) گزارشی را ارایه کنند تا نتیجه‌ی صحت و سقم این گردش حساب‌ها که دوستان به استان آوردند را در شورا رصد کنیم و برای آن تصمیم بگیریم». مهدی حسینی‌نژاد اما پس از اعلام گزارش شورای هماهنگی بانک‌های استان اظهار کرد: «بر اساس خوداظهاری انجام شده، شرکت مس سه هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان و گل‌گهر هفت‌هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان پول به بانک‌های استان آورده است که قرار شد این موضوع را آقای محمدی رصد کنند اما الان می‌گویند این پول شش‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است».

وی ادامه داد: «بر اساس سامانه‌ی کدال و آخرین وضعیتی که ما در مهرماه گرفتیم، در حال حاضر گل‌گهر هفت‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و مس ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فروش داشته، بنابراین رقمی که توسط رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام می‌شود با این میزان متفاوت است».

حسینی‌نژاد یادآور شد: «میزان فروش شرکت‌ها بر اساس سامانه‌ی کدال ۲۰ هزار میلیارد تومان است که با مبلغ شش‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام شده تفاوت دارد».

 

اصل را بر صحت اطلاعات میگذاریم

محمدی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان در این نشست با ارائه‌ی گزارشی از گردش مالی حساب شرکت‌های معدنی استان، گفت: «اداره صمت آماری را از مس و گل گهر گرفته بود و قرار شد کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هم اطلاعاتی را بگیرد تا به نوعی راستی‌آزمایی شود».

وی افزود: «ما با امور مالی شرکت‌ها مکاتبه کردیم و به ریز منابعی که در استان متمرکز شده را گرفتیم». محمدی توضیح داد: «مجموع گردش مالی که گل‌گهر و مس در حساب‌های جاری، پس‌انداز و کوتاه‌مدت در همه‌ی بانک‌های استان دارند که این‌ها پایدار نیستند و به شکل روزانه در حال دریافت هستند در شش ماهه‌ی اول سال‌جاری تقریبا ۵۸ هزار میلیارد بوده است».

وی با بیان این‌که ۹۵ درصد گردش مالی این شرکت‌ها در استان است، در پاسخ به این سوال که آیا شما این اعداد و ارقام را درست می‌دانید، گفت: «این چیزی است که شرکت‌ها اعلام کرده‌اند و اگر غیر از این باشد کتمان اطلاعات است و ما اصل را بر صحت اطلاعات ارائه  شده می‌گذاریم».

 

تاکید ما بر انتقال حسابهای جاری است

پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اما گفت: «انتقال حساب‌ها هم ناظر بر حساب‌های پس‌انداز است و هم جاری و تاکید ما بر حساب‌های جاری است». وی ادامه داد: «مس تا پایان امسال رکورد بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان را در فروش می‌زند، سوال این است که عملیات خرید و فروش کجا انجام می‌شود؟».

پورابراهیمی اظهار کرد: «ما می‌خواهیم کل گردش مالی شرکت‌های معدنی به استان بیاید تا جریان فعالیت‌های نظام بانکی ما را کاملا متحول ‌کند». وی با اشاره به قانون مطرح‌شده در این‌باره، توضیح داد: «بر اساس متن قانون، حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معاد  با رعایت ضوابط قانونی باید در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام پذیرد؛ با توجه به این متن، درخواست ما این است که این رویکرد اتفاق بیفتد و شرکت‌های معدنی اطلاعیه بدهند چند حساب در چند بانک کشور دارند».

 

پول حاصل از فروش معادن

در مرکز کشور متمرکز است

نیکزادی، نماینده بم نیز با اشاره به قانون گفت: «در قانون تاکید شده که درآمدهای حاصل از فروش معادن باید در استان متمرکز باشد اما متاسفانه ما بحث گردش مالی را مطرح می‌کنیم، گردش مالی را چه بخواهیم و چه نخواهیم انجام می‌شود اما در حال حاضر پول در تهران بلوکه می‌شود. همه‌ی هدف ما این بود که این پول به استان بیاید و در بانک‌های استان رسوب کند».

وی افزود: «بحث ما فروش معادن است که این پول باید در استان رسوب کند. چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ بحث روز اول این بوده و هنوز هم همین موضوع مطرح است».

نیکزادی اظهار کرد: «گردش مالی هست و تفاوتی ندارد که این‌جا، تهران، یا جای دیگر باشد، بحث پول است که باید پول فروش در بانک‌های استان سپرده‌گذاری شود».

وی بیان کرد: «دفاتر مالی شرکت‌های بزرگ ما همه در تهران است. این‌جا اگر می‌بینید که یک حساب جاری دارند برای پرداخت حقوق کارکنان است. پولی که از ناحیه‌ی فروش است در مرکز کشور است».

وی افزود: «سپرده‌گذاری شرکت‌ها نیز علاوه بر حساب‌های جاری آن‌ها باید در استان انجام شود».

 

گردش مالی گلگهر

در استان انجام میشود

نماینده شرکت گل‌گهر نیز در این نشست اظهار کرد: «۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی شش ماهه‌ی اول گل‌گهر در بانک‌های سیرجان و کرمان است، به اضافه‌ی پول‌هایی که در بانک‌ها جابه‌جا می‌کنیم».

وی خاطرنشان کرد: «سپرده‌ی تهران ما شش درصد بیشتر نیست و این یک دلیل مشخص و قانونی دارد زیرا ما باید برای افزایش سرمایه این کار را انجام دهیم و از لحاظ بورسی نیز متعهدیم حساب در تهران داشته باشیم».

وی توضیح داد: «همچنین شرکت‌های صنعتی گاهی پول جابه‌جا نمی‌کنند بلکه بین شرکت‌ها تهاتر انجام می‌شود و تبادلات بین واحدی انجام می‌شود اگر اختلافی در میزان فروش و گردش مالی گاهی وجود دارد به این علت است».

نماینده شرکت گل‌گهر در پاسخ به نماینده بم مبنی بر این‌که پول فروش مواد معدنی شرکت‌های بزرگ در تهران است، اظهار کرد: «ما دو نوع گردش حساب داریم یکی مربوط به فروش بار است که به هر شرکت داخلی که می‌فروشیم، پول مستقیم به حساب سیرجان واریز می‌شود و دیگری چک‌هایی است که به پیمانکار می‌دهیم و به پیمانکار هم اعلام کردیم چکی که به او می‌دهیم در وجه بانکی است که در سیرجان است». وی گفت: «چکی در وجه هیچ بانکی خارج از استان امضا نمی‌شود مگر این‌که دلیل خاصی داشته باشد».