مدیرعامل موسسه خیریه «کمک»:

سرطان در کودکان درمانپذیر است

امکانات پیوند مغز استخوان را در کرمان نداریم

پروین میرزاحسینی – سرطان از بیماری‌هایی است که وقتی وارد خانواده‌ای می‌شود تمام اعضای آن خانواده و موقعیت شغلی، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر این بیماری کودک خانواده را درگیر کند مطمئنا شرایط وخیم‌تر خواهد بود.

هرچند وجود موسسات و نهادهای خیریه‌ای سعی می‌کنند بار مالی درمان این بیماری را برای خانواده‌ها سبک‌تر کنند اما فراهم بودن زیرساخت‌های درمانی و نیز ‌حمایت‌های روحی و عاطفی از خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان در تسریع روند بهبود و نیز ادامه‌ی درمان بسیار موثر است.

موسسه‌ی خیریه «کمک» (کودکان مبتلا به سرطان کرمان) که حدود یک‌سال است با کمک تعدادی از پزشکان و خیرین راه‌اندازی شده است، بنا دارد تا با کمک به تامین زیرساخت‌ها و حمایت عاطفی از خانواده‌های کودکان سرطانی، شرایط را برای درمان این کودکان در کرمان بیش از پیش فراهم کند.

دکتر علیرضا عبدی، مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» در گفت‌وگو با فردای کرمان با بیان این‌که خیریه «کمک» اولین و تنها موسسه‌ی خاص کمک به کودکان مبتلا به سرطان در جنوب‌شرق کشور است، اظهار کرد: «کلیه‌ی هزینه‌های دارویی و درمانی کودکان سرطانی کشور توسط موسسه «محک» پرداخت می‌شود اما سال گذشته در راستای برون‌سپاری سازمانی موسسه محک، در چند استان ازجمله شیراز، اصفهان و مشهد به پیشنهاد محک، موسساتی برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تاسیس شد که در کرمان نیز این موسسه با نام کمک (کودکان مبتلا به سرطان کرمان) اسفند ماه سال ۹۷ راه‌اندازی شد». وی با اشاره به این‌که کمک به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آن‌ها در کرمان از ۱۰ سال پیش و به‌صورت فردی آغاز شده است، توضیح داد: «تعدادی از افراد خیّر در کرمان به صورت فردی به این کودکان کمک می‌کردند و در کنار بحث درمان، کمک‌های غذایی، معیشتی و رفاهی به خانواده‌ی این کودکان ارائه می‌دادند».

دکترعبدی بیان کرد: «این افراد حتی با برگزاری جشن در مراسم‌های ملی، مذهبی و یا تولد کودکان مبتلا به سرطان، برای کمک روحی به این کودکان نیز اقدام می‌کردند و این برنامه‌ها در واقع مکمل‌هایی بود تا استرس کودک و خانواده‌ها را کم کند و روند درمان تسریع پیدا می‌کرد که این کمک‌ها در حال حاضر از طریق موسسه «کمک» انجام می‌شود». وی با بیان این‌که هنرمندان زیادی در این راه ما را همراهی می‌کنند، افزود :«این جشن‌ها در تالارهای سطح شهر و یا در زمان‌هایی که امکان‌پذیر است، در بیمارستان برای کودکان برگزار می‌شود».

مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» یادآور شد: «از زمانی که این موسسه راه‌اندازی شد با توجه به این‌که هزینه‌ی درمان و داروی کودکان مبتلا به سرطان با موسسه محک است، موسسه‌ی «کمک» به سمت تکمیل و ایجاد زیرساخت‌ها رفت و در کنار این‌ کار، حمایت مالی از خانواده‌ها و برگزاری جشن‌ها همچنان ادامه دارد».

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل در رابطه با درمان کودکان مبتلا به سرطان در کرمان، فضای فیزیکی مناسب است، گفت: «با وضع بخش موجود، همه‌ی زحمات پزشکان ما به هدر می‌رفت یعنی اگر تشخیص به‌موقع و زود بود و دارو هم به موقع می‌رسید اما با یک محیط نابسامان و آلوده مواجه بودیم که می‌بایست بیماری که در پروسه‌ی درمان اولیه است با بیمار عفونی و بیماری که نیاز به اتاق ایزوله دارد همه در شرایط یکسان و در وضعیت بسیار نامناسب بستری می‌شدند که این مسائل پروتکل درمان را به هم می‌ریزد و پزشک می‌بیند تمام زحماتی که متحمل می‌شود به دلیل نبود امکانات اولیه به هدر می‌رود».

دکترعبدی ادامه داد: «بر همین اساس ابتدا در جهت توسعه‌ی فضاهای بیمارستانی اقدام کردیم و در این رابطه حمایت دانشگاه علوم پزشکی، مسئولین بیمارستان، مسئولین دفتر فنی و رئیس دانشگاه بی‌نظیر بوده است».

وی از توسعه‌ی فضای درمانی در دو بیمارستان ارجمند و افضلی‌پور خبر داد و افزود :«در حال حاضر و با گذشت ۲۱ سال از زمان تاسیس بخش آنکولوژی در بیمارستان افضلی‌پور، فضای درمان کودکان مبتلا به سرطان حدود ۳۰۰ مترمربع با گنجایش ۱۲ تخت است».

وی ادامه داد: «با رایزنی‌های صورت گرفته و تلاش‌های انجام شده، با کمک افراد نیکوکار، حدود ۸۰۰ متر در دو بیمارستان ارجمند و افضلی‌پور به فضای موجود اضافه خواهد شد».

کمک خیرین برای ایجاد فضای اسکان برای همراهان بیمار

مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» بیان کرد: «نبود تجهیزات درمان و پیوند مغز استخوان از دیگر چالش‌ها است و در حال حاضر با وجود پزشک متخصص هنوز امکانات پیوند مغز استخوان را در کرمان نداریم و این جای تاسف است».وی یادآور شد: «ما بیشتر به دنبال تامین زیرساخت‌ها هستیم که یکی از آن‌ها مرکز پیوند استخوان و دیگری سلول‌های بنیادین است که این‌ها جزو درمان‌های نوین هستند؛ در کنار این، تامین دستگاه‌های تشخیصی را نیز دنبال می‌کنیم تا کرمان در این حوزه بی‌نیاز شود و مجبور نباشیم کودکان را برای ادامه‌ی درمان به تهران و سایر استان‌ها بفرستیم».  دکترعبدی توضیح داد: «فضای درمانی در بیمارستان ارجمند تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و مکانی که در بیمارستان افضلی‌پور در حال آماده‌سازی است طی یک‌سال آینده آماده خواهد شد».

وی موفقیت موسسه در مدت زمان شروع به کار آن را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: «در این مدت خداوند پازل‌های نیکوکاری را به‌خوبی در کنار هم قرار داد تا خیلی سریع نقیصه‌ی چند ساله جبران شود اما مردم باید کنار ما باشند».

دکترعبدی با اشاره به موسسات سایر استان‌ها و کمک‌های مردمی به این خیریه‌ها، بیان کرد:  «در مشهد مرکز خیریه‌ درمانی امام رضا(ع) که به تمام کودکان سرطانی ایران کمک می‌کند، فقط ۱۲ هزار عضو ثابت دارد که به این خیریه از ماهیانه ۱۰ هزار تومان تا یک میلیون‌ تومان کمک می‌کنند. در کرمان هم نیاز به کمک بیشتر مردم داریم و مردم باید در مسائل اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشند». وی با بیان این‌که سرطان در کودکان درمان‌پذیر است و درصد بالایی از بیماران درمان می‌شوند، خاطرنشان کرد :«ما عالمانه وارد شدیم و نیازها را بر اساس یک دانش پیگیری و ارزیابی می‌کنیم و به همین دلیل قطعا زود به نتیجه خواهیم رسید».  مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» گفت: «در حال حاضر حدود ۲۰ نفر عضو هیات موسس هستند که تعدادی پزشک هستند و بقیه‌ی اعضا از خیرین پیشکسوت حوزه‌ی سلامت کرمان هستند و همه‌ی آن‌ها افرادی صاحب‌نام، خوش‌نام و نیکوکار هستند».

وی با بیان این‌که راه‌های کمک فقط مالی نیست، اظهار کرد : «در زمینه‌ی آموزش، پیشگیری و تبلیغ نیاز به کمک داریم. در حال حاضر نیز افرادی هستند که با برگزاری کلاس نقاشی برای کودکان، یا آموزش موسیقی و زبان انگلیسی ما را همراهی می‌کنند». دکترعبدی توضیح داد: «در زمینه‌ی هزینه‌کرد کمک‌های مالی نیز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که بر اساس نیت خیّر کار انجام شود و به نیت او احترام می‌گذاریم و در همان راستا کار را انجام می‌دهیم». وی با اشاره به همراهی تعداد زیادی از خیرین کرمانی در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در سال‌های گذشته گفت: «سال‌هاست که هیچ هزینه‌ای بابت شیرینی برگزاری مراسم و جشن‌های تولد کودکان پرداخت نکرده‌ایم، تالار بزرگی از شهر کرمان همواره در اختیار ماست، یک بستنی‌فروشی در کرمان به خانواده‌ی کودکان سرطانی به صورت رایگان خدمات می‌دهد و هنرمندان زیادی برای برگزاری مراسم به‌صورت خودجوش و خیرخواهانه ما را همراهی می‌کنند»

مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» یکی دیگر از نیازها را ایجاد مکانی برای اسکان همراهان بیماران بیان کرد و افزود: «نیازمند خانه و یا ساخت مکانی به شکل سوئیت هستیم تا خانواده‌ی کودکانی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، بتوانند در آن‌جا ساکن شوند و خیرین در این زمینه نیز می‌توانند به ما کمک کنند».