فرماندار شهرستان راور:

می‌توانیم گردشگری معادن را راه‌اندازی کنیم

گروه جامعه – اعضای کمیسیون گردشگری اتاق کرمان و تعدادی از فعالان حوزه‌ گردشگری استان از شهرستان راور و برخی آثار تاریخی این منطقه بازدید کردند، و در جریان این بازدید، با فرماندار شهر نیز دیداری داشتند.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در این نشست با اشاره به بازدید از مکان‌های تاریخی راور به پتانسیل‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: «پتانسیل‌های شهرستان راور در حوزه‌ی گردشگری و صنایع‌دستی، خصوصا فرش بر کسی پوشیده نیست».

بهرامی با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: «با توجه به تحریم‌ها امروز مزیت ما در کشاورزی، صنعت و معدن نیست و این گردشگری است که می‌تواند راه‌گشای خوبی برای اقتصاد کشور باشد».

وی هدف از سفر و بازدید اعضای کمیسیون گردشگری اتاق از راور را شناخت بیشتر این منطقه به استان و کشور و معرفی آن در جنبه‌های بین‌المللی بیان کرد.

در ادامه مالک اژدری فرماندار راور نیز ضمن قدردانی از حضور اعضای کمیسیون گردشگری اتاق در راور، اظهار کرد: «شهرستان راور در شمال‌شرقی استان کرمان واقع شده و حدودا ۱۴ هزار کیلومتر وسعت دارد».

وی افزود: «راور سومین شهرستان استان از نظر وسعت جغرافیایی است و حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد».

اژدری، راور را یک شهرستان چهار فصل دانست و توضیح داد: «این شهرستان هم دارای مناطق سردسیری مانند طرز، فیض‌آباد و خورند است و هم دارای مناطق گرمسیری است که در آن‌جا خرما تولید می‌شود».

وی با بیان این‌که افکار ما رفتار ما را می‌سازد، گفت: «اگر بخواهیم جامعه، شهر و کشور پیشرفت کند باید در بحث‌های فرهنگی بیش از این کار شود زیرا در بعضی از مواقع مسئولیت‌شناسی و وظیفه‌شناسی را به‌خوبی به نسل جوان نیاموختیم».

فرماندار راور با بیان این‌که اولویت ما در آثار باستانی، حفظ و مرمت این آثار است، خاطرنشان کرد: «در کنار حفظ این آثار، جذب گردشگر قرار دارد تا هم اقتصاد منطقه را متحول کند و هم این‌که این‌گونه مراودات می‌تواند روی فرهنگ استان یا شهرستان اثر بگذارد».

وی با بیان این‌که با حضور آقای بهرامی در گردشگری استان اتفاقات خوبی خواهد افتاد، بیان کرد: «مسیری که باید در بحث گردشگری و مسائل اقتصادی طی کنیم با پتانسیل‌هایی که استان کرمان و ازجمله شهرستان راور دارد انتخاب شده است».

اژدری با اشاره به وجود دو آبشار طبیعی با خواص آب معدنی و درمان‌کننده، افزود: «در راور کاروانسراهای بسیار خوبی داریم و بخش خصوصی در این شهرستان فعال است اما باید بروکراسی اداری را کمتر کنیم تا بخش خصوصی ورود کند».

وی یادآور شد: «با توجه به وجود معادن زغال‌سنگ باب‌نیزو، همکار و هجدک در راور می‌توانیم گردشگری معادن را نیز در این منطقه راه‌اندازی کنیم».

فرماندار راور از فعال شدن کارگاه‌های قالیبافی خانگی در راور خبر داد و اظهار کرد: «در یک‌سال گذشته قریب به ۶۳۰ تسهیلات با کارمزد بسیار کم به متقاضیان فرش دادیم و کارگاه‌های فرش خانگی را فعال کردیم».

وی ادامه داد: «در یک‌سال گذشته نزدیک به شش کارگاه متمرکز راه‌اندازی شده که چهار مورد از این کارگاه‌ها سرپرست خانم دارند و در هر کارگاه قریب ۵۰ نفر به کار مشغول شده‌اند».

اژدری از برگزاری جشنواره ملی فرش در راور خبر داد و گفت: «از بزرگان فرش تبریز، کاشان و قم برای شرکت در این جشنواره دعوت کردیم تا هم خدشه‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب به فرش راور وارد شده بود را اصلاح کنیم و هم کار بازاریابی را انجام دهیم و بتوانیم قراردادهایی را با تجار و فعالان بازار فرش منعقد نماییم».

وی توضیح داد: «به دنبال ثبت ملی فرش راور و نقشه‌خوانی این هنر اصیل هستیم».

فرماندار راور قرار گرفتن راور در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و مشهد مقدس را از دیگر پتانسیل‌های این شهرستان بیان کرد و افزود: «یخدون و آب‌انبارهای زیبایی در راور وجود دارد که نیاز به مرمت دارند».

وی بیان کرد: «بافت تاریخی راور بیش از ۱۰۰ هکتار است که به نسبت شهرهای دیگر حفظ شده و خانه‌های سنتی هنوز در این محله‌ها وجود دارند اما باز هم جا دارد بیشتر کار کنیم».

گفتنی است در این نشست عقیل سیستانی، مجتبی یزدانپناه، خواجه‌بهرامی، طباطبایی، وزیری، برشان و برخی دیگر نیز حضور داشتند و صحبت‌هایی را در خصوص مسائل گردشگری راور مطرح کردند.