کارگردان نمایش «پنجونیم صبح» مطرح کرد

در بیمارستان به موضوع نمایشم برخوردم

فرهنگوهنر – نشست خبری نمایش «پنج‌ونیم صبح» به نویسندگی و کارگردانی علی صادقی‌زاده که با کسب هشت جایزه در بخش‌های مختلف، به عنوان نمایش برگزیدة استان کرمان در جشنوارة استانی تئاتر(سیرجان) به جشنوارة تئاتر فجر راه یافته است، عصر روز یکشنبه ۱۱ آذرماه در محل پلاتوی مجموعه یادگاران صنعتی برگزار شد.

به گزارش استقامت، در آغاز مهدی حشمتی هدایت‌کنندة نشست، آن را نمایشی دارای مسأله دانست،  و افزود: نمایش درمورد اعتیاد است و به بیان آسیب‌هایی که می‌تواند به جامعه یا خانواده وارد کند می‌پردازد.

صادقی‌زاده در این نشست گفت:«حدود یک سال پیش با یک موسسة ترک اعتیاد به نام «ساحل امید» جلسه‌ای داشتیم که قرار شد کاری در این زمینه برای آن‌ها انجام بدهیم که درمورد مواد مخدر باشد و از آنجا که نام کرمان در این حوزه برند شده است! (می‌خندد)، کار کردن بر روی چنین موضوعی ممکن است کلیشه‌ای باشد. بنابراین در طی همان جلسه طرحی دادیم بر این مبنا که داستانی بپردازیم درمورد کسانی که از کمپ اعتیاد بیرون می‌روند. چراکه فکرم به این گفتة مدیر کمپ مشغول شده بود که از ۱۰۰ درصد خروجیِ کسانی که به کمپ آمده‌اند، ۷۰ درصد آنان دوباره برمی‌گردند».

وی افزود:«آن‌ها هم از این طرح استقبال کردند و ما اتود زدن را شروع کردیم. این کار هم دومین تجربة من در حوزة تئاتر است. در فیلم کوتاه هم البته یک تجربه‌ای داشته‌ام. سرانجام کار را جمع کردیم و به جشنواره رساندیم که در طی داوری، از ۲۴ اثر، هشت کار به جشنوارة استانی راه یافتند که یکی از آن‌ها نمایش پنج‌و‌نیم صبح بود. فیلم این کار هم به جشنوارة فجر فرستاده شده و قرار است از تعداد ۶۴ فیلم، ۱۵ یا ۱۶ کار برگزیده شود که امیدمان به خدا است».

او در ادامة صحبت‌های خود گفت:«در ابتدای کار فکر نمی‌کردم که نمایش پنج‌ونیم صبح به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند. اما وقتی که کارهایی را که در جشنواره استانی بودند را می‌دیدم، فهمیدم که چقدر موضوعات کارها قدیمی هستند و کارگردانان اصلا به به‌روز بودن موضوعات توجهی ندارند و هنوز بیان‌کنندة مشکلات ۳۰ سال پیش هستند! اما من، به ایدة کارم ایمان داشتم. هروقت در بیمارستان‌ها افرادی را می‌دیدم که با موضوع اعتیاد و مسائلی که در پی آن برای خودشان، و به خصوص فرزندان‌شان دست به گریبان‌اند، باورم نمی‌شد. بنابراین، تصمیم گرفتم به این موضوع بپردازم؛ البته، مردم ما هم که همیشه به اخبار منفی گرایش دارند(!) از این قضایا استقبال می‌کنند. همین الان شما بروید و در فضای مجازی نگاهی بیاندازید، هیچ‌کس نمی‌آید مطلبی با عنوان«هدیة دختری به مادرش» را ببیند ولی همه به دنبال مطالبی همچون «سر دختری را بُریدند» می‌روند و در پی این‌طور مسائل هستند!»

به گزارش استقامت، به گفتة کارگردان نمایش پنج‌ونیم صبح این اثر جایزة بهترین بازیگر اول مرد با ایفای نقش علی صادقی‌زاده، جایزة بهترین بازیگر دوم مرد با ایفای نقش امیرحسین عسکری، جایزة بهترین بازیگر سوم مرد با ایفای نقش محمد رئیسی و جایزة بهترین بازیگر دوم زن با ایفای نقش آرزو جعفری را کسب کرد. همچنین جایزة نویسندگی برتر به صورت مشترک با نمایش دم به علی صادقی‌زاده و جایزة کارگردانی دوم جشنواره نیز به علی صادقی‌زاده رسید. همچنین از بازیگر خردسال نمایش، ابوالفضل مددی تقدیر به عمل آمد و سرانجام این نمایش به عنوان تئاتر برگزیدة استان هم‌اکنون راهی جشنوارة فجر است.

این نمایش تا ۳۰ آذرماه هرعصر ساعت ۱۸:۰۰ در پلاتوی مجموعه یادگاران صنعتی به روی صحنه خواهد رفت.