تقیزاده، مشاور استاندار در امور رسانه و روابط عمومی مطرح کرد

جایگاه روابط عمومیها تقلیل یافته است

گروه جامعه ـ همزمان با نخستین سالگرد حضور عباس تقی‌زاده در مسئولیت روابط عمومی استانداری کرمان، او در گفت‌وگویی مفصل با فردای‌کرمان، با بیان این‌که جایگاه روابط عمومی‌ها تقلیل یافته است، برخی ضعف‌های کارنامه‌ی یک ساله‌ی مسئولیت خود را پذیرفت و البته وعده داد که تا پایان امسال، تغییرات محسوسی در حوزه‌ی روابط عمومی استانداری کرمان رخ خواهد داد. تقی‌زاده دکترای ارتباطات دارد و پیش از این‌که به‌عنوان مشاور استاندار در امور رسانه و روابط عمومی فعال شود، سابقه‌ی روزنامه‌نگاری و مدیریت روابط عمومی دیگر نهادها را هم دارد.

تقی‌زاده در گفت‌وگوی خود با «فردای‌کرمان» با تایید وجود برخی ایرادات در عملکرد روابط عمومی استانداری توضیح داد: «از بیرون، تصویری در ذهن همگان از روابط عمومی استانداری وجود دارد و این ذهنیت هم بیش‌تر تحت‌تاثیر عظمت و بزرگی خود استانداری است ولی وقتی وارد میدان ‌کار می‌شوید می‌بینید اینجا خیلی تفاوتی با سایر روابط عمومی‌های دولتی ندارد و فقط حجم کار آن بیش‌تر است». وی افزود: «در مدت مسئولیتم، در پی ارتباطی که با روابط عمومی برخی دیگر از استانداری‌های کشور دارم، متوجه شدم که ما همه با گرفتاری و مشکلات و چالش‌ها و کمبودهایی مواجهیم که دیگر روابط عمومی‌های دولتی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و من معتقدم اصلاح وضع موجود هم، به یک نگاه ملی نیاز دارد».

تقی زاده‌ با بیان این‌که متاسفانه از سوی وزارت کشور، جایگاه (سازمانی) روابط عمومی‌ها نه‌تنها ارتقا پیدا نکرده بلکه تقلیل یافته است، اظهار کرد: «روابط عمومی استانداری‌ها دیگر اداره کل مستقل نیست بلکه در دفتر استانداران ادغام شده است و طبیعی است که وقتی ساختار افت پیدا کند، جایگاه هم افت می‌یابد و بر عملکرد تاثیر منفی می‌گذارد اما از سویی، حجم خواسته‌ها کاهش پیدا نکرده است!».

وی سپس،با اشاره به کاهش سطح ارتباطات رسانه‌ای استانداری با نشریات مکتوب گفت: «در مورد رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مکتوب که طی سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات کاغذ و شرایط اقتصادی، با مشکلاتی مواجه شده‌اند و انتظاراتی داشته‌اند و خواستار نگاه حمایتی از روابط عمومی استانداری بوده‌اند ولی این حمایت در حدی که انتظار داشتند انجام نشده و این، منجر به کاهش سطح تعاملات شده است و خود من این وضعیت را کاملا درک و حس می‌کنم. اما ارتباطات ما با خبرگزاری‌ها و صداوسیما نه‌تنها نسبت به قبل کم نشده بلکه بیش‌تر هم شده است اما در حوزه‌ی رسانه‌های مکتوب ما نتوانستیم انتظاراتی که داشته‌اند را برآورده کنیم ولی اعتقاد دارم که این حمایت باید انجام شود نه به این معنی که خبر را به کالای تجاری تبدیل کنیم و برای انتشار آن پولی بپردازیم، بلکه فرایند اطلاع‌رسانی سالم، به‌موقع و جامع توسط رسانه‌های مکتوب را باید حمایت کنیم ولی در این زمینه ناموفق بودیم و یک‌جاهایی هم کوتاهی کردیم».

وی با اشاره به اقداماتی از جمله حمایت مالی استانداری از خانه‌های مطبوعات شمال و جنوب استان و جلسه‌ی هیات مدیره این نهادهای صنفی با استاندار و بازدید استاندار از دفتر برخی خبرگزاری‌ها و نشست با مدیران مسئول و برخی مدیران خبرگزاری‌ها و برگزاری نشست خبری استاندار افزود: «اما از جایگاه حقوقی که دارم خودم این اقدامات را ناکافی می‌دانم». وی اضافه کرد: «البته باید بگویم روابط عمومی استانداری کرمان همواره تلاش کرده میزان این تعاملات، نشست‌های خبری، گفت‌وگوهای خبری و دیدارها افزایش پیدا کند و اگر ناموفق بودیم، این ضعف به خود من برمی‌گردد که نتوانستم اقناع لازم را در مدیران بالادستی ایجاد کنم».

همة اقدامات نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد

مشاور استاندار در امور رسانه و روابط عمومی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که مجموعه‌ی مدیریت استانداری کرمان باید در حوزه‌ی سیاست‌گذاری ارتباطی و تعاملات رسانه‌ای، به‌طور ویژه از روابط عمومی حمایت کند و خواسته‌های خود را شفاف و دقیق مطرح کند، در پاسخ به این پرسش که آیا الان این وضعیت وجود ندارد و حمایت‌هایی که از شما صورت می‌گیرد چگونه است؟ توضیح داد: «روابط عمومی استانداری از اختیارات کافی در زمینه‌های مختلف برخوردار است ولی وقتی فرضا شما می‌خواهید با استاندار یا معاون استاندار مصاحبه کنید من این فرایند را برای شما تسهیل می‌کنم ولی زمانی شما به نتیجه‌ی دلخواه‌تان می‌رسید که این ارتباط رسانه‌ای شکل بگیرد. در حوزه‌ی تسهیل‌گری ارتباطی فکر نمی‌کنم کوتاهی کرده باشیم. مکاتباتی انجام دادم و پیگیری‌هایی که کردم موجود است اما به‌دلیل حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و پهناوری استان و بحران‌های متعددی که در این یک سال داشتیم از سیل و حمله‌ی ملخ‌ها گرفته تا همین حوادث مربوط به سهمیه‌بندی بنزین؛ همواره این مسائل اولویت پیدا کرده است».

وی با بیان این‌که من با به حاشیه رانده شدن آنچه که ارتباطات رسانه‌ای نامیده می‌شود مخالفم، افزود: «اما همه‌ی فرایند در اختیار روابط عمومی قرار ندارد و عوامل متعددی تاثیرگذارند». وی تصریح کرد: «شخصا معتقدم همه‌ی اتفاقات و برنامه‌ها و نه فقط جلساتی که مستمر و دایمی برگزار می‌شود بلکه حتی ایده‌هایی که مدیران دارند باید یک «پیوست رسانه‌ای» داشته باشد». تقی‌زاده اضافه کرد: «منظورم از پیوست رسانه‌ای، تبلیغات از طریق رسانه‌ها نیست بلکه استفاده از ظرفیت رسانه به‌عنوان بستر گفت‌وگو با جامعه است».

ذائقة اطلاع‌رسانی عوض شده است

مشاور استاندار همچنین، در بخشی از این گفت‌وگو از انتقاداتی یاد کرد که برخی از عملکرد او دارند و در قالب پیامک، آن را به استاندار کرمان اعلام می‌کنند: «برخی ترجیح می‌دهند اگر انتقادی به بنده و عملکردم دارند به خودم انتقال ندهند و تمایل دارند مستقیما با استاندار محترم در میانش بگذارند. ایشان می‌گویند پیام‌ها و مطالب انتقادی در مورد روابط عمومی دریافت می‌کنند. من وقتی از موضوعات مطلع می‌شوم اگر جایی نیاز به توضیح یا پاسخ یا دفاع یا اصلاح باشد انجام می‌دهیم. البته همه‌ی این اظهارات هم دقیق نیست. ذائقه‌ی حوزه‌ی اطلاع‌رسانی در استانداری، در سال‌های گذشته تغییر کرده است و چون در گذشته، وجه تبلیغی پررنگ بوده؛ با تغییر این رویکرد همواره مقایسه‌ای صورت می‌گیرد بین آنچه الان اتفاق می‌افتد و آنچه در گذشته بوده است. واقعیت این است که از ماهیت تبلیغی فعالیت‌ها کاسته شده و حجم تولیدات استاندارمحور هم کاهش پیدا کرده است».

سهم کمرنگ برنامه‌ریزی در روابط عمومی

تقی‌زاده همچنین، با بیان این‌که منتقدان عملکرد او انتظار خروجی تاثیرگذارِ ملموسِ مشهودِ گسترده از سوی روابط عمومی استانداری هستند و جای آن خالی است، اظهار کرد: «به نظر من، روابط عمومی استانداری در آن واحد دست‌کم به دو نیروی هدایت‌کننده نیاز دارد که می‌توان از آن به دو روابط عمومی هم تعبیر کرد تا یک نیرو، کار اجرایی و مدیریت امور اجرایی را برعهده داشته باشد و یک نیرو سهم بیش‌تری از کارش را به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و مشاوره اختصاص دهد». وی گفت: «در ساختار کنونی به‌دلیل از بین رفتن اداره کل و ادغام در دفتر استاندار، در عمل هر دو کار برعهده‌ی یک نفر قرار دارد و سهم برنامه‌ریزی و مشاوره تقلیل فراوانی داشته است».

رسانه‌ها نقدم کنند

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از رسانه‌ها خواست تا عملکرد یک ساله‌ی او را نقد کنند و در این‌باره اظهار کرد: «چند روز پیش، از آقای دکتر فدایی خواستم تا عملکرد روابط عمومی را ارزیابی کنند. ایشان گفتند به افکار عمومی و جامعه مراجعه کنید ببینید چه نظری می‌دهند و در بخشی از صحبت‌شان، انتقاد به‌حقی داشتند و گفتند ما برنامه‌های زیادی اجرا کردیم و مدام در حال تلاش هستیم ولی جامعه، آن‌طور که باید، از آن آگاه نیست و شاید منظورشان این بود که روابط عمومی کار خود را به‌خوبی انجام نداده است». وی افزود:«همین‌جا از جامعه‌ی رسانه‌ای درخواست می‌کنم عملکرد یک ساله‌ی روابط عمومی استانداری کرمان را نقد کنند و نمی‌خواهم نقدها را به‌صورت خصوصی برایم بفرستند». مشاور استاندار با بیان این‌که بارها بر گفت‌وگو تاکید کرده‌ام و می‌خواهم گفت‌وگویی شکل بگیرد، ادامه داد: «رسیدن به یک فهم مشترک مهم‌تر از به‌اشتراک گذاشتن دیدگاه‌هاست و من می‌خواهم این فهم مشترک، در حوزه‌ی روابط عمومی و رسانه شکل بگیرد».

تقی‌زاده همچنین در این گفت‌وگو، عملکرد مالی روابط عمومی را شفاف‌سازی کرد و در پایان، در پاسخ به این پرسش که؛ چه‌قدر امیدوار باشیم که در سال دوم فعالیت شما، اوضاع بهتر بشود؟ گفت: «احتمال این‌که سال آینده من و شما اینجا باشیم ضعیف است چون تحولات در روابط عمومی کوتاه‌مدت است ولی انسان باید امیدوار باشد». وی افزود: «این مصاحبه باعث می‌شود من، نه به شما و نه به خودم، بلکه به جامعه‌ی رسانه‌ای تعهد بدهم. این‌که انتظارات جامعه‌ی رسانه‌ای که من تعهدی بیش از ساختار اداری به آن‌ها دارم برآورده نشود قطعا مطلوب نیست و برای خود من ممکن است سرخوردگی ایجاد کند. تا پایان سال ۹۸ تعهد می‌دهم که بازبینی در آنچه تا امروز رخ داده داشته باشیم و نه تا یک سال آینده، بلکه ظرف مدت کوتاه‌تری، تغییرات محسوسی را شاهد باشید».

برای مطالعه‌ی متن کامل این گفت‌وگو می‌توانید به پایگاه خبری فردای‌کرمان به نشانی http://fardayekerman.ir مراجعه کنید.