کرمان جزو ۵ استان دارای شیوع بالای آنفلوآنزا است

تشدید شیوع آنفلوآنزا در کرمان

فوت ۹ نفر در استان کرمان در اثر ابتلا به آنفلوآنزا

پروین میرزاحسینی دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هفته‌ی گذشته اعلام کرد که حدود سه هفته است موج اول آنفلوانزای فصلی در کشور با شدت نسبتا بالایی آغاز شده است؛ و متاسفانه تاکنون ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتشار اخبار مرگ‌ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا نگرانی زیادی ایجاد کرده است. در ادامه‌ی اخبار ناگوار این حوزه، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز یکشنبه دهم آذرماه، از شیوع بالای آنفلوآنزا در پنج استان کشور از جمله «کرمان» خبر داد. در همین رابطه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با «فردای کرمان» ضمن تایید این خبر بیان کرد: «کرمان تا هفته‌ی قبل جزو استان‌های در صدر شیوع آنفلوآنزا نبود اما از هفته‌ی قبل مقداری روند افزایشی را در این قسمت داشتیم».

دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی افزود: «هفته‌ی قبل تهران، آذربایجان و استان‌های شمالی در صدر شیوع آنفلوآنزا قرار داشتند، از هفته‌ی قبل موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کرمان مانند سایر مناطق مقداری زیاد شده است».

وی با بیان این‌که آمار تعداد افراد بستری و فوت‌شده فقط توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، گفت: «آنفلوآنزا یک طیف بیماری است که از موارد خفیف تا شدید را شامل می‌شود و گاه ممکن است منجر به مرگ‌ومیر نیز بشود و فقط مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت آمار مربوط به افراد بستری یا فوت‌شده را اعلام می‌کند».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در عین حال خاطرنشان کرد:  «موارد بستری در تمام استان‌ها رو به افزایش بوده زیرا روند آنفلوآنزای فصلی به همین شکل است و در حال حاضر در اروپا نیز وضعیت همین‌گونه است».

وی یادآور شد: «افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند یعنی افراد شش ماه تا پنج سال، افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار و افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل آسم، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های کلیوی دارند، می‌بایست تا الان واکسن تزریق کنند اما باز هم توصیه می‌کنیم این کار را انجام بدهند زیرا اکثر افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند از همین گروه هستند».

احمدی‌طباطبایی افزود: «افرادی که بیمار هستند نباید با اطرافیان دست بدهند یا روبوسی کنند، دو الی سه روز در محل کار حاضر نشوند، از ماسک استفاده کنند و دست‌هایشان را روزی چندین بار با آب و صابون شست‌وشو بدهند زیرا بیماری به راحتی از طریق راه‌های تنفسی، دست دادن، روبوسی و تماس نزدیک منتقل می‌شود».

 

ظرف دو هفتة آینده اپیدمی کمتر خواهد شد

وی درباره‌ی روند شیوع این بیماری نیز توضیح داد: «بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت ظرف دو هفته‌ی آینده این اپیدمی کمتر خواهد شد و معمولا نیز به همین شکل است که از زمانی که همه‌گیری اتفاق می‌افتد به تدریج به پیک می‌رسیم و پس از گذشت یک ماه رو به کاهش می‌گذارد، یعنی کل زمان اپیدمی حدود یک ماه و نیم طول می‌کشد».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: «احتمال دارد که دوباره طبق روال هر سال در بهمن‌ماه، افزایشی در بیماری‌های تنفسی داشته باشیم زیرا این بیماری‌ها به دلیل سردی هوا و قرار داشتن مردم در مکان‌های بسته شیوع بیش‌تری دارد و در همه جای دنیا به همین گونه است». وی با بیان این‌که در تامین داروی آنفلوآنزا در استان کمبود نداریم، گفت: «این دارو فقط برای موارد بستری در بیمارستان است و در موارد سرپایی استفاده نمی‌شود به همین دلیل این دارو فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و برای موارد شدید آنفلوآنزا در دسترس است».

احمدی‌طباطبایی با بیان این‌که افراد سالم سعی کنند در تماس با افراد مبتلا نکات بهداشتی را رعایت کنند، یادآور شد: «رعایت رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات تازه در این زمینه بسیار موثر است».

آماری که تاکنون از سوی وزارت بهداشت اعلام شده نشان‌دهنده‌ی افزایش مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای فصلی است. شیوع این ویروس تنها مربوط به ایران نیست و خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا نیز درگیر آن هستند. وزارت بهداشت بارها بر رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از این بیماری تاکید کرده است.

فوت ۹ کرمانی در اثر ابتلا به آنفلوآنزا

پس از این مصاحبه، دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به کرمان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران، با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور بیان کرد: «بیماری آنفلوآنزا موضوع جدیدی نیست، یک بیماری فصلی است که هر سال تکرار می‌شود و با سرد شدن هوا گسترش پیدا می‌کند».

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که انتظار می‌رود حداقل ۲۰ درصد مردم در هر فصل آنفلوآنزایی به این بیماری مبتلا شوند، افزود: «آن‌چه که باعث می‌شود این موج تشدید یا تضعیف شود چند عامل است که مهم‌ترین عامل آن ویروس است».

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: «ویرویس آنفلوآنزا یک ویروس عجیب و مدام در حال تغییر است که همین تغییرات کوچک موجب می‌شود بدن انسان نتواند آن را شناسایی کند و فردی که سال قبل مبتلا شده، امسال نیز مبتلا می‌شود و اگر شدت بیماری‌زایی ویروس زیاد باشد، تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند، بیشتر خواهد بود». وی خاطرنشان کرد: «اگر کسی در فصل آنفلوآنزایی نکات بهداشتی را رعایت کرده و آگاه باشد از این‌که بیماری از چه طریق منتقل می‌شود و راه پیشگیری آن چیست، مبتلا نمی‌شود و یا کمتر ویروس را به دیگران منتقل می‌کند».

گویا افزود: «فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید دست‌ها را مکرر بشوید، هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان و بینی خود بگیرد و بعد دستمال را داخل کیسه‌ی پلاستیکی کوچک انداخته و به سطل آشغال بیندازد که همین کارها تا ۵۰ درصد از انتقال ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند».

وی با بیان این‌که باید فاصله‌ی حداقل یک متری را با فرد مبتلا رعایت کرد، ادامه داد: «فرد بیمار باید از مصرف داروی خودسرانه به‌ویژه آنتی‌‌بیوتیک جدا خودداری کند زیرا برخی موارد بیماری نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد».

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که داروهای کورتون‌دار ممکن است موجب شدت بیماری شود، بیان کرد: «فرد مبتلا تا چند روز ویروس را از طریق قطرات تنفس دفع می‌کند و به همین دلیل پزشک توصیه می‌کند فرزند بیمار دو یا سه روز در منزل استراحت کند تا بیماری به دیگران منتقل نشود».

 

فوت‌شدگان آنفلوآنزا بیماری زمینه‌ای داشتند

وی با بیان این‌که ویژگی ویروس آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است، گفت: «از اول شهریورماه تاکنون یک‌هزار و ۲۸۷ نفر مبتلا به بیماری تنفسی در استان کرمان بستری شده‌اند که از این تعداد، ابتلای ۹۳ مورد به آنفلوآنزا قطعی بوده است». گویا افزود: «۹ بیمار در استان کرمان فوت کرده‌اند که این افراد بیماری زمینه‌ای داشته‌اند». وی با بیان این‌که هفته‌ی گذشته ۱۹ مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: «این آمار بیش از همه در آذربایجان شرقی و تهران بوده است». رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: «اصفهان و کرمان نیز از استان‌هایی هستند که بیماری در آن‌ها فعال‌تر از دیگر استان‌ها بوده است».

 

انتقال بیماری از زائران اربعین صحت ندارد

وی یادآور شد: «در کل کشور طی هفته‌ی گذشته سه هزار و ۷۲۲ نفر بیماری تنفسی داشته‌ایم که ۲۶۳ نفر مبتلا به آنفلوآنزا بوده و بستری شده‌اند و بیشترین آمار مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، آذربایجان غربی و تهران بوده است». گویا با بیان این‌که ویروس آنفلوآنزای فصلی چهار گروه مهم دارد، توضیح داد: «در یک فصل آنفلوآنزایی، یک یا دو ویروس فعال می‌شود و امسال دو نوع H1N1 و H3N2  بیشتر فعال بوده که نوع اول بیش از ۹۰ درصد موارد را تشکیل داده است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال این بیماری از طریق زائران اربعین، گفت: «این موضوع صحت ندارد زیرا ویروس همه‌ی کشورهای منطقه و حاشیه‌ی مدیترانه را به‌شدت درگیر کرده و کویت با وضعیت مشابه ما حتی با شدت بیشتر درگیر است، عمان، قطر و … نیز درگیر هستند و این بیماری ربطی به مسافرت‌ها ندارد».