واکنش رئیس سازمان صمت به اظهارات رئیس اتاق:

شورای معادن استان کارگشاست!

پروین میرزاحسینی – شورای معادن استان کرمان از جمله شوراهایی است که طی امسال تشکیل جلسات آن به یک رویه‌ی نسبتا منظم در برنامه‌های استاندار کرمان تبدیل شده است. جلساتی که زمان آن کم‌تر از دو ساعت نیست و بیش‌تر با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی تشکیل می‌شود و پرونده‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که به گفته‌ی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، پیش از این باید در نوبت رسیدگی در شورای عالی معادن می‌ماندند.

درباره‌ی کارکرد و تاثیر این شورا، مدتی پیش، رئیس اتاق کرمان در پاسخ به فردای‌کرمان تصریح کرد که: «شورای معادن استان اختیارات ویژه‌ای ندارد که بتواند کارگشا باشد. در حد طرح موضوعات، و بحث‌های فراوان است که نهایتا بایستی به شورای معادن کشور منتقل شود. از سوی دیگر شورای معادن استان‌ها به تناسب وضعیت معادن هر استان تعریف نشده است، همه یک ضوابط مشخصی دارند، استان کرمان شورای معادن خاص خود با شرایط خاص خود نیاز دارد».

سیدمهدی طبیب‌زاده در آن گفت‌وگو اظهارکرد: «تلاشی انجام شده اما موارد کلی حل نشده، موارد جزئی است که به نظر من در روند توسعه‌ی معادن و بهره‌برداری معادن نمی‌تواند تحول ایجاد کند».

در این‌باره، روز شنبه شانزدهم آذرماه، در حاشیه‌ی هشتمین جلسه‌ی شورای معادن استان نظر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان را جویا شدم.

مهدی حسینی‌نژاد اما این ادعا که شورا چندان کارگشا نبوده را نپذیرفت و گفت: «اگر الان ۳۶ میلیارد تومان پول به استان آمده و در زیرساخت‌ها هزینه می‌شود تاثیر شورای معادن استان است». وی بیان کرد: «اختیارات شورای معادن استان به اندازه‌ی شورای عالی معادن نیست اما اختیارات خیلی خوبی در حوزه‌ی مالی و فنی دارد که دنبال می‌شود».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: «در سال گذشته با کمک شورای عالی معادن توانستیم بیش از ۵/۲۶ میلیارد تومان از حقوق دولتی و از محل یک‌درصد پول به استان بیاوریم».

وی ادامه داد: «این برگشت را طی ۱۵ سال گذشته که رصد می‌کنیم به‌طور متوسط پنج‌صدم درصد اتفاق می‌افتاد».

حسینی‌نژاد یادآور شد: «در سال‌جاری نیز تاکنون بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان از محل یک‌درصد برگشت خورده و پروژه‌هایی که از محل ۱۵ درصد دنبال کردیم بیش از ۴۱ میلیارد است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان پول را با کمک شورای معادن برگردانیم و ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا نزدیک به بودجه‌ی تملک استان».

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای معادن با توجه به شرایط خاص استان در حوزه‌ی معدن آیا شورایی ویژه است؟ توضیح داد: «کار ما سخت است برای این‌که این زیرساخت حدود سه سال است که شکل گرفته است».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: «جلسات امسال نسبت به سال گذشته منظم‌تر برگزار شده و با توجه به این‌که منابع مالی و زیرساختی را انجام می‌دهد پیش‌بینی ما این است که سال آینده کاملا در روال عادی خودش قرار گرفته و از حداکثر ظرفیتش بتواند استفاده کند».

وی در خصوص تاثیر اقدامات شورا برای رفع مشکلات بخش خصوصی نیز گفت: «مشکلاتی که پیش از این یک پروسه‌ی زمانی یک تا دو سال را در شورای عالی معادن کشور طی می‌کرد در حال حاضر به سرعت و ظرف یک ماه حل می‌شود و در هر جلسه به‌طور متوسط پنج طرح بخش خصوصی به‌طور خاص دنبال می‌شود و همین‌جا مشکلات رفع می‌شود».

حسنی‌نژاد بیان کرد: «مواردی مانند تداخل‌های معدنی اگر می‌خواست در شورای عالی معادن بررسی شود با توجه به حجم درخواست‌ها، دو سال در نوبت قرار می‌گرفت اما الان بر اساس درخواستی که مطرح می‌شود ظرف یک ماه در استان مشکل رفع می‌شود که بستگی به برگزاری شورای معادن استان دارد که ما تقریبا به‌صورت منظم تلاش می‌کنیم هر ماه آن را برگزار کنیم».