مدیر پایگاه جهانی لوت در کرمان:

بهشدت نگران آیندة لوت هستم

گروه جامعه ـ بیابان لوت که در چهارمین سال ثبت جهانی به‌سر می‌برد در بین مردم هوادارانی بیش از گذته پیدا کرده اما عملکرد مقامات در برابر این پهنه‌ی سحرانگیز به‌گونه‌ای است که به‌نظر نمی‌رسد ارزش چندانی برای این بیابان قائل باشند چنان‌که در استان کرمان، شورای راهبردی لوت که می‌تواند مرجعی تصمیم‌گیرنده برای حل مسائل لوت باشد تشکیل نمی‌شود و معین افضلی، مدیرپایگاه جهانی لوت در کرمان می‌گوید که حتی پایگاه را هم به رسمیت نمی‌شناسند!

او در گفت‌وگویی که به‌تازگی با پایگاه خبری «فردای‌کرمان» داشت، در این‌باره گفت: «متاسفانه اغلب دستگاه‌هایی که در حوزه‌ی لوت وظیفه دارند، الان نشسته‌اند و نظاره‌گر هستند!». افضلی با بیان این‌که پایگاه جهانی لوت و میراث‌فرهنگی تنها یکی از دستگاه‌هایی هستند که در حوزه‌ی مدیریت مقصد گردشگری وظایفی دارند و حوزه‌ی وظایف، گسترده‌تر از این است، می‌افزاید: «مردم محلی و دیگر دستگاه‌های دولتی هم هستند که همه باید در هماهنگی با هم فعالیت کنند و به این منظور، باید شورای راهبردی لوت تشکیل شود تا همه دور یک میز بنشینیم و تصمیمات واحد و مشخصی بگیریم».

مدیر پایگاه جهانی لوت ادامه می‌دهد: «اما متاسفانه با وجود درخواست‌های مکرر ما از استاندار و بخشدار که نماینده‌ی استاندار در منطقه است، این اتفاق هنوز نیفتاده و شورای راهبردی لوت را تشکیل نمی‌دهند». افضلی که در این گفت‌وگو پاسخ اظهارات بخشدار شهداد که بر فعال‌تر شدن پایگاه تاکید داشت را می‌داد، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: «در این چند سال که لوت ثبت جهانی شده، جز در حوزه‌ی گردشگری در دیگر بخش‌ها در شهداد هیچ کاری انجام نشده است و پایگاه لوت، یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های جهانی در ایران است». وی ادامه می‌دهد: «از بخشدار محترم شهداد سوالی دارم؛ سفر استاندار به شهداد در نوروز امسال چه دستاوردی داشت؟ بله جلسه گذاشتند ولی متاسفانه بخشداری شهداد پایگاه جهانی لوت را به رسمیت نمی‌شناسد و با وجود اینکه بیابان لوت آیین‌نامه و ضوابطی مشخص دارد ولی خودشان مجوز صادر می‌کنند». وی عدم رسیدگی به مشکلات بوم‌گردی‌ها را یکی دیگر از ضعف‌های دولت در منطقه شهداد دانست و در پاسخ به نگرانی‌های بخشدار از خسارات آفرودبازان در لوت توضیح داد: «تاکنون بیش از ۱۰ جلسه با آفرودبازان داشتیم و الان شرایط طوری است که آفرودبازان حتی زباله‌هایی که گروه‌های دیگر در لوت می‌ریزند را جمع می‌کنند. تغییر زیادی در فرهنگ منطقه رخ داده اما چون جایی انعکاس پیدا نکرده، دوستانی که  انتقاد می‌‌کنند یا اطلاع ندارند یا می‌دانند ولی بی‌انصافی می‌کنند». مدیر پایگاه جهانی لوت در پاسخ به این پرسش که نگرانی بخشدار از آفرودبازانی بود که از دیگر استان‌های کشور به لوت می‌آیند، آیا درباره‌ی این گروه‌ها اطلاع‌رسانی انجام نشده است؟ اظهار کرد: «این، اطلاعات درستی نیست.  چیزی که به جرات می‌توانم بگویم این است که ۹۰ درصد آفرودبازها قطعا هیچ زباله‌ای در لوت نمی‌ریزند». وی افزود: «در کل کشور تعداد زیادی از افراد به آفرود علاقه دارند، ما هم اعلام کرده‌ایم هرکس برای ورود به لوت باید از میراث‌فرهنگی مجوز بگیرد و باید خودروها جی‌پی‌اس نصب کنند که میراث‌فرهنگی بتواند پایش کند». وی ادامه می‌دهد: «این خودروها قبلا آموزش داده شده و مسیرها هم معین است و ما هم هر دو، سه ماهی یک‌بار مسیر را بررسی می‌کنیم و می‌توان گفت تقریبا وضعیت کنترل شده است ولی تا زمانی که گیت ورودی به لوت نداشته باشیم، بخشی از مشکلات حل‌نشده باقی خواهد ماند».

مدیرپایگاه جهانی لوت در کرمان درباره‌ی دیگر مشکلات مدیریت و حفاظت این بیابان نیز در این گفت‌وگو اظهاراتی را مطرح و تصریح کرد: «با وضعیت موجود به‌شدت نگران آینده‌ی لوت هستم. پایگاه با دو نفر نیرو و بدون هیچ امکاناتی چه‌طور باید این عرصه‌ی ۴۰ هزار کیلومتری را مراقبت کند؟». وی افزود: «دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ی لوت وظیفه دارند و اگر به کمک نیایند معلوم نیست چه اتفاقی در آینده بیفتد».

وی با اشاره به کمبود جدی امکانات در پایگاه جهانی لوت یادآور اظهار کرد: «ما دو نفر در پایگاه لوت درست است به‌اندازه‌ی کل دستگاه‌هایی که در لوت وظیفه دارند کار کرده‌ایم اما از همین‌جا اعلام می‌کنم به‌عنوان پایگاه، با امکاناتی که الان داریم نمی‌توانیم بیش از این، کاری بکنیم و درخواست دارم استان به مسائل لوت اهمیت بیش‌تری بدهد».

متن کامل اظهارات افضلی را می‌توانید در پایگاه خبری فردای‌کرمان به نشانی fardayekerman.ir مطالعه کنید.