پرسشهایی از ساماندهی باغموزه هرندی

محمد لطیف‌کار: از روزی که جناب فعالی مدیرکل میراث فرهنگی در کرمان شروع به کار کرده، بارها از قول ایشان درباره‌ی ساماندهی باغ‌موزه هرندی مطالبی منتشر شده است. در مورد وضعیت این بنای تاریخی و فضای سبز آن که نیاز به رسیدگی و ساماندهی دارد هیچ تردیدی وجود ندارد.

با این وصف چون اطلاع جامع و کاملی از پروژه در اختیار نیست، همواره برایم این سوال مطرح است که مبتکر ساماندهی این باغ موزه‌ی کم‌نظیر که درست در مرکز شهر کرمان است چه در سر دارد؟

با وجود این‌که چند روز پیش خبرنگار «فردای کرمان» از فعالی درباره‌ی جزییات این پروژه پرسیده که در خبری جداگانه در همین صفحه آمده است اما اعتراف می‌کنم کماکان در مورد ساماندهی این اثر تاریخی تردیدهایی دارم.

قصد ندارم آیه‌ی یاس بخوانم، اما به گمان من فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و نیز متخصصان معماری و مرمت باید از چند و چون این طرح اطلاع کافی داشته باشند. اگر این طرح در پایان باید توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری برسد، بهتر نیست سرمایه‌گذارش از هم‌اکنون معلوم باشد؟

وقتی صحبت از احداث ساختمان‌های جدید و یا مرمت این باغ می‌شود قاعدتا انجام این کار باید توسط طراحان با تجربه و شناخته شده صورت پذیرد. در این مورد آیا از سوی فعالان میراث و فرهنگ‌دوست کرمان در این زمینه پرسشی از دانش و تجربه‌ی آن‌ها انجام شده است؟

ابهامات زیاد است و نگرانی من این است که این پروژه شبیه اتفاقاتی که در چندسال اخیر روی داده با دشواری‌ روبه‌رو شود و احیانا روند ادامه‌ی طرح با چالش‌هایی جدی مواجه شود؛ و ای بسا این تردیدها مانع ادامه‌ی طرح بشود، که در این صورت به این باغ که یک سرمایه‌ی اجتماعی مهم است لطمه‌‌ای غیرقابل جبران وارد کرده‌ایم.

می‌گویند مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، نمونه‌ی این اتفاق را در سال‌های اخیر بارها تجربه کرده‌ایم.  اداره‌ی میراث فرهنگی در مورد طرح‌هایی مثل ساروج‌پارس یا هتل بام‌کرمان آن‌قدر ضعیف و مبهم عمل کرد که امروز بخشی از چالشی که سرمایه‌گذاری در کرمان با آن مواجه محصول همین نوع نگاه
است.

اگرچه ساماندهی باغ‌موزه هرندی در قیاس با دو پروژه‌ای که مثال زدم نمونه‌ی کوچک‌تری است اما پیشنهاد می‌کنم پیش از آن‌که دیر بشود در مورد این طرح ساماندهی و تبعات آن با کمک خردجمعی صاحب‌نظر و از جمله رسانه‌ها بررسی‌های لازم صورت پذیرد تا همدلی و مشارکت در انجام کار بیش از پیش فراهم شود.