کارگردان تئاتر «خوابیدار»:

تجربه می‌کنیم تا یاد بگیریم

گروه فرهنگ‌وهنر – «برای بچه‌های شهرستان که کتابخانه‌ی قوی آکادمیکی در حوزه‌ی تئاتر ندارند، هیچ راهی بهتر از انجام کارهای تجربی نیست». این جمله را مصطفی صادقی، کارگردان تئاتر «خوابیدار»، هفته‌ی گذشته در گفت‌وگو با فردای‌کرمان بعد از اجرای اولین شب این نمایش در پلاتوی همایون گفت و تولید آثاری از این دست را چاره‌ای برای یادگیری هرچه بیشترِ حوزه‌ی تئاتر در استان قلمداد کرد.

وی افزود:«در نمایش‌هایی که در حوزه‌ی نمایش‌های «ایده تا اجرا» قرار می‌گیرند، از صفر تا صد کار آن‌ها به صورت گروهی است،  و ما سعی می‌کنیم تجربه کنیم تا یاد بگیریم و اصلی‌ترین کار ما بر این مبنا است که بپرسیم؛ حالا که کتابخانه‌ی قوی و آکادمیکی در شهرمان وجود ندارد، تصمیم گرفته‌ایم از هرکسی که می‌داند بپرسیم و یاد بگیریم. بهترین کار برای بچه‌های شهرستان این است که خودشان به صورت کامل در عناصر تشکیل‌دهنده‌ی تئاتر دخیل باشند و جالب است بدانید که طراحی گریم، طراحی صحنه، بازیگری، و حتی کارگردانی این نمایش همگی بر عهده‌ی بچه‌ها بود».

در ادامه حسین ابوترابی نویسنده‌ی این نمایش نیز در مورد سبک نمایش‌های «ایده تا اجرا» توضیح داد. وی گفت: «سبک کار ما «از ایده تا اجرا» است، بدین‌معنی که یک ایده را مطرح می‌کنیم و سپس آن را به صورت کارگاهی شروع می‌کنیم و اتود می‌زنیم تا این‌که آن کار به یک پروژه‌ی اجرایی تبدیل شود. روز اول که شروع می‌کنیم به کار کردن، اصلا هیچ زمینه‌ای از کارمان را نمی‌دانیم. در حقیقت شاید با یک جرقّه کار ایجاد شود، این جرقّه نیز در مورد تئاتر خوابیدار ایجاد شد. کار کردیم، ایده گسترش پیدا کرد و بعدتر از نظرات صاحب‌نظرانی که کار را دیدند استفاده کردیم و ما آن‌ها را دوباره اصلاح کردیم و کار را پخته‌تر کردیم».

ابوترابی بیان کرد:«جالب است که این کار کاملا گروهی و کارگاهی بود و بسته به شخص نبود. یعنی اگر یک نفر از اعضای گروه نبودند، کار شکل نمی‌گرفت. شکل این کار به صورت همکاریِ جمعی است. حتی من هم که نویسنده هستم، ایده‌ای که نوشتم به کمک بچه‌های تئاتر بود. من فقط به متن ترتیب دادم و دیالوگ برایشان نوشتم».

ابوترابی با اشاره به قابلیت این کار برای عرضه به صحنه و جذب مخاطب گفت: «این گروه قبلا هم در حوزه‌ی نمایش کارهای صحنه انجام داده است و سال گذشته به جشنوارة فجر معرفی شد. وی افزود: به دلیل این‌که ما در این کار تصاویری را که در ذهن داریم و گفتنی هم نیست را نشان دادیم، فکر می‌کنم کار قابل ارائه‌ای باشد؛ چراکه در مورد این کارانرژی مخاطبان را هم گرفته‌ایم و فهمیده‌ایم که درست است».

 

نمایش خوابیدار داستان دارد

او در ادامه درمورد داستان و سبک روایت این نمایش تشریح کرد:«این نمایش روایت‌گر اتفاقی بین خواب و بیداری است که می‌تواند برای هرکسی به وجود آید. درواقع ما خُرده‌داستان‌های بین خواب و بیداری را به تصویر کشیدیم. این کار نیز از یک خواب شروع شده است؛ به این نحو که من خوابی دیدم، ایده‌اش را دادم و با کمک دیگران ساخته و پرداخته شد. خودمان نظرمان این است که متن، داستان دارد اما هستند کسانی که می‌گویند این کار ضد درام و ضد داستان است. البته نمی‌شود گفت داستان دارد ولی نمی‌شود هم گفت که داستان ندارد، به هرحال برداشت‌های متفاوتی از این کار وجود دارد».

گفتنی است تئاتر «خوابیدار» کاری از گروه رامتین شهرستان انار است که اولین اجرای خود را در این شهرستان به مدت ۱۰ شب تجربه کرده و در کرمان نیز به مدت هفت روز و در مدت‌زمان ۳۵ دقیقه تا نهم دی‌ماه در حال اجرا است. در این نمایش، امیر ابوترابی، علی باغستانی، حسین ابوترابی و مصطفا صادقی به ایفای نقش می‌پردازند و سعید زلفی تهیه‌کننده‌ی این اثر است.