در مراسم ویژهی افتتاح بخش انکولوژی کودکان مطرح شد

کسانی میمانند که خیری بر جای میگذارند

گروه جامعه – در آستانه‌ی اولین سال آغاز به کار رسمی موسسه‌ی خیریه «کمک»، طی مراسم ویژه‌ای با حضور کنشگران و خیرین حوزه‌ی سلامت استان کرمان، بخش اُنکولوژی کودکان این موسسه، در بیمارستان ارجمند کرمان افتتاح شد.

این بخش پس از طی مراحل کسب پروانه و جواز بهره‌برداری از ۱۵ فروردین نسبت به پذیرش بیمار اقدام خواهد کرد. بخش اُنکولوژی کودکان دارای ۱۰ تخت بستری و سه تخت سرپایی است.

 

ضعف استان کرمان در زیرساختهای درمانی

به گزارش خبرنگار استقامت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آیین افتتاح بخش اُنکولوژی کودکان موسسه کمک، در بیمارستان ارجمند کرمان بیان کرد: «رویکرد دانشگاه و حوزه‌ی دولتی و متولی سلامت در بخش درمان، رویکردی است که نیاز به مشارکت مردمی و بخش خصوصی را همواره اعلام کرده و ما با این رویکرد از ابتدای مسئولیت خواستیم که کمکی به توسعه و رشد مراکز درمانی داخل استان بشود».

دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد با بیان این‌که استان کرمان نسبت به بعضی از استان‌های همجوار ضعف زیرساختی دارد، افزود: «اعداد و ارقامی که توسط دانشگاه احصا شده نشان می‌دهد بخش دولتی نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی نیاز و خدمات درمانی مردم باشد و بخش‌های غیردولتی در قالب بخش خصوصی و خیریه‌ها نقش عظیمی را می‌توانند در این حوزه داشته باشند».

وی ادامه داد: «بخش خصوصی هم که پا به عرصه‌ی درمان می‌گذارد با نگاه خیریه‌ای این کار را انجام می‌دهد و دلیلش این است که سرمایه‌گذاری در بخش درمان حتی سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اگر صرفا به قصد اقتصادی باشد پا نمی‌گیرد و به تنهایی هم اقتصادی نیست بنابراین باید یک نگاه خیریه‌ای پشتوانه‌ی این تفکر باشد که بتوانیم جایی را بهره‌برداری کنیم».

 

بهبودی کامل ۷۰ درصد کودکان سرطانی

رئیس هیات مدیره خیریه «کمک» نیز در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی بخش اُنکولوژی کودکان در سال ۷۷ در کرمان، گفت: «این بخش با یک اتاق در بیمارستان کرمان‌درمان آغاز به کار کرد و پس از راه‌اندازی بیمارستان افضلی‌پور به این بیمارستان منتقل شد».

دکتر زهرا فرهمندی‌نیا، متخصص کودکان و فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان افزود: «بخش انکولوژی با ۱۲ تخت کار خود را شروع کرد اما به دلیل این‌که بیماری سرطان در کودکان درمان‌های طولانی‌مدت دارد و سرطان‌های خون حداقل سه‌ونیم سال درمانش طول می‌کشد و اگر بیماری عود کند ممکن است این دوره دو یا سه برابر بشود هر روز به تعداد این بیماران افزوده می‌شود».

وی با بیان این‌که خوشبختانه ۷۰ درصد کودکان سرطانی بهبودی کامل پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: «ما در بخش ۱۲ نفره، گاه ۲۶ بیمار را بستری کردیم».

رئیس هیات مدیره خیریه «کمک» گفت: «موسسه محک که به صورت کامل پا گرفت تمام کودکان سرطانی ایران را تحت پوشش قرار داد و هزینه‌های درمانی آن‌ها را به صورت کامل به عهده گرفت و اگر این پشتوانه برای درمان بیماران وجود نداشت بیش از ۶۰ درصد بیماران هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کردند زیرا هزینه‌های درمان آن‌قدر بالاست که یک مریض که باید سه‌سال‌ونیم تا چهار سال درمان بشود حتی اگر تمام زندگی‌اش را هم می‌فروخت نمی‌توانست هزینه‌ی درمان یک سال را بپردازد».

وی با اشاره به تاسیس موسسه خیریه کمک در کرمان برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، افزود: «کلنگ ارتقاء بخش انکولوژی در بیمارستان افضلی‌پور در آینده نزدیک به زمین زده خواهد شد و امروز نیز بخش اُنکولوژی کودکان موسسه کمک در بیمارستان ارجمند کرمان افتتاح می‌شود».

 

پذیرش بیمار از ۱۵ فروردین در بخش انکولوژی

رئیس بیمارستان ارجمند کرمان در این آیین گفت: «بیماران انکولوژی اطفال، مظلوم‌ترین بیماران هستند زیرا هم کودک هستند و هم با بیماری سختی روبه‌رو شده‌اند که پروسه‌ی درمان آن‌ها بسیار طولانی و سخت است».

دکتر بهرام پورسیدی با اشاره به راه‌اندازی بخش انکولوژی در بیمارستان ارجمند، بیان کرد: «سعی کردیم شرایط خوبی را فراهم کنیم و خیلی سریع‌تر از آن‌چه فکر می‌کردیم این اتفاق افتاد و شاهد راه‌اندازی بخش انکولوژی هستیم و بیمارستان با تمام توان در خدمت بیماران این بخش خواهد بود».

وی ادامه داد: «بر اساس زمان‌بندی به محض این‌که مجوزها از وزات‌خانه بیاید، ۱۵ فروردین پذیرش اولین بیمار را انجام خواهیم داد».

امین‌الهی، مدیر امور شهرستان‌های موسسه محک نیز با بیان این‌که به شهرستان‌های زیادی سفر کردم، گفت: «امروز یکی از زیباترین بخش‌های انکولوژی را در زادگاه خود دیدم».

وی توضیح داد: «بنا به سیاستی که موسسه محک برای برون‌سپاری داشت به آقای دکتر عبدی پیشنهاد راه‌اندازی موسسه‌ی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در کرمان را مطرح کردم که مورد پذیرش قرار گرفت». امین‌الهی خاطرنشان کرد: «داوطلبان محک در بیمارستان افضلی‌پور مستقر بودند و کار خود را انجام می‌دادند اما کرمان نیاز به یک موسسه حمایتی داشت و دکتر عبدی این کار را انجام دادند».

 

کسانی میمانند که خیری بر جای میگذارند

سیدمحمدعلی گلاب‌زاده نویسنده و شاعر کرمانی نیز در این آیین بیان کرد: «زندگی مجموعه‌ای است از آن‌چه که همه در طول این سال‌ها دیده‌ایم، انسان روزی متولد می‌شود و روز دیگری از جهان می‌رود و در همین خاک آرام می‌گیرد اما در این میان عده‌ای می‌آیند و می‌روند و از گندم‌زار وجودشان مشتی کاه بر جای می‌ماند که به دست باد به هر سویی می‌رود و عده‌ی دیگری نیز می‌آیند و می‌مانند و نمی‌روند و آن‌ها کسانی هستند که اثر خیری از خود بر جای می‌گذارند».

وی افزود: «اگر درد خود را احساس کردی و شناختی زنده‌ای اما اگر درد دیگران را احساس کردی انسان هستی».

گلاب‌زاده خطاب به خیرین یادآور شد: «تصور نکنید آن‌چه پرداختید و سرمایه‌گذاری کردید هزینه‌ای بود که از دست رفته بلکه این سرمایه‌گذاری برای هر دو جهان خواهد بود».

 

سرطان فقط درد نیست هزینه هم هست

مظفر طاهری، عکاس‌باشی نیز با بیان این‌که حدود یک سال است که با سرطان درگیرم و خوشبختانه تا حدودی بهبود پیدا کردم، گفت: «به عنوان کسی که این مراحل را گذرانده، می‌گویم سرطان فقط درد نیست هزینه هم هست».

وی ادامه داد: «من هشت سال پایتخت‌نشین شدم و آن‌جا با وجود همه‌ی امکانات و تجهیزات می‌دیدم اگر پول نباشد هیچ‌چیز نیست».

طاهری افزود: «ممنون تمام کسانی هستیم که کمک می‌کنند، آن‌ها نمی‌توانند درد را آرام کنند اما هزینه‌ی درد خیلی مهم است».

 

حمایت خیرین گمنام از موسسه خیریه کمک

دکتر علیرضا عبدی، مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» نیز با اشاره به وجود زیرساخت‌های درمانی در سایر استان‌ها و حمایت خیرین از بیماران، بیان کرد: «در مشهد موسسه‌ی خیریه ۱۲ هزار عضو جزء دارد که حتی بیماران کشورهای مجاور را مجانی رایوتراپی می‌کنند و اسکان و تغذیه می‌شوند».

وی با اشاره به همت خیرین کرمانی در راه‌اندازی بخش انکولوژی بیمارستان ارجمند، گفت: «ظرف پنج‌ماه پس از اعلام فراخوان موفق به افتتاح این بخش با کمک خیرین بزرگواری هستیم که حتی حاضر نیستند نامی از آن‌ها مطرح شود».

عبدی ادامه داد: «پس از فراخوان برای توسعه‌ی ساخت بیمارستان افضلی‌پور خانم مشیزی یک خانه‌باغ را هدیه کردند و دکتر بهرام پورسیدی نیز برای راه‌اندازی بخش انکولوژی در بیمارستان ارجمند نهایت همکاری را با موسسه داشتند».

وی خاطرنشان کرد: «در آینده‌ی نزدیک بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی، آموزشی، تشخیصی و درمانی منطقه در کرمان راه‌اندازی خواهد شد».