مدیرکل محیط زیست:

اکثر کشتارگاههای استان مسائل زیستمحیطی را رعایت نمیکنند

پروین میرزاحسینی : مشکلات زیست محیطی کشتارگاه دام زرند منجر به پلمب این مجموعه شد.  به گفته‌ی مدیرکل محیط زیست استان کرمان، این کشتارگاه همچون بسیاری دیگر از واحدهای کشتار دام در استان، مسائل زیست‌محیطی را رعایت نکرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این‌باره به «فردای کرمان» گفت: «مشکل سیستم تصفیه‌ی فاضلاب مختص کشتارگاه زرند نیست، بسیاری از کشتارگاه‌های دام در سطح استان سیستم تصفیه‌ی فاضلاب ندارند».

مرجان شاکری افزود: «مراحل قانونی و دستور قضایی کشتارگاه زرند به نتیجه رسیده بود و به همین دلیل به دستور دادستانی، به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و رهاسازی خونابه بدون تصفیه پلمب شده است». وی افزود: «کشور در شرایط تحریم است و مشکلاتی از نظر بودجه وجود دارد که کشتارگاه‌ها امکان تامین اعتبار برای ساخت تصفیه‌خانه‌ها را ندارند و هزینه‌های سنگینی دارد اما از سویی محیط زیست نیز مسئولیت‌هایی برعهده دارد که باید آن‌ها را انجام دهد و به همین دلیل نسبت به شکایت از کشتارگاه دام در بسیاری از شهرستان‌ها اقدام کرده است».

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به صدور اخطاریه برای کشتارگاه زرند و پیگیری‌های انجام شده، بیان کرد: «با توجه به این‌که اولویت‌های دیگری وجود دارد به نظر می‌رسد برای توجه به مسائل زیست‌محیطی باید تلنگری وجود داشته باشد».

وی خاطرنشان کرد: «مردم نیز آگاه‌تر شده‌اند و توجه آن‌ها به مسائل زیست‌محیطی بیشتر شده و خواست عموم مردم رعایت ضوابط است و باید مسئولین توجه بیشتری به مسائل زیست‌محیطی داشته باشند».

شاکری با بیان این‌که کشتارگاه زرند به بخش خصوصی واگذار نشده است، توضیح داد: «مشکلی که در سطح استان و کشور وجود دارد این است که کشتارگاه‌ها معمولا زیرمجموعه‌ی شهرداری‌ها هستند و معمولا این اولویت‌ شهرداری‌ها نیست که نسبت به رعایت ضوابط اقدام کنند».

وی همچنین درباره‌ی کشتارگاه شهر کرمان گفت: «بر اساس مصوباتی که اخیرا در استان داشتیم، یک سرمایه‌گذار در شهر کرمان در حال راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی در باغین است. زمانی که کار دست بخش خصوصی باشد ارگان‌های دولتی دست‌شان برای برخورد بازتر است».

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: «امیدواریم این کشتارگاه، شهرهای نزدیک اطراف کرمان را پوشش دهد تا دیگر نیازی به کشتارگاه‌های سطح شهرستان نباشد».

وی افزود: «در حال حاضر کشتارگاه بم  حوزه‌ی شرق استان را پوشش می‌دهد، پیشنهاد دادیم که در جیرفت هم همین اتفاق بیفتد و سیرجان و رفسنجان هم بتوانند شهرهای نزدیک به خود را پوشش بدهند که از آلودگی‌های نقطه به نقطه نجات پیدا کنیم».

شاکری گفت: «در کشتارگاه رفسنجان نیز کار به صورت صنعتی انجام می‌شود و در سیرجان نیز تا حدودی کشتارگاه صنعتی است که البته مشکلاتی دارد که باید رفع شود، در بافت نیز برای راه‌اندازی کشتارگاه اقدام شده اما نمی‌دانم در چه مرحله‌ای قرار دارد». وی با اشاره به مشکل سیستم فاضلاب کشتارگاه کرمان بیان کرد: «اکثر کشتارگاه‌های استان مشکل سیستم تصفیه‌ی فاضلاب، عدم مدیریت پسماندها و امعاء و احشاءو مسائل این‌چنینی را داریم، ممکن است از نظر بهداشتی مشکلی وجود نداشته باشد و گوشتی که عرضه می‌شود سالم باشد اما از نظر مسائل زیست‌محیطی متاسفانه اکثر کشتارگاه‌های سطح استان رعایت نمی‌کنند».

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان افزود: «ما با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم و زمانی که قرار باشد برای پلمب مجموعه‌ای که مستقیما با سفره‌ی مردم ارتباط دارد اقدام شود، ریسک بسیار بزرگی است، از سوی دیگر در آستانه‌ی سال نو قرار داریم و مردم از نظر اقتصادی دست‌شان بازتر است و شاید بخواهند گوشت بخرند و ممکن است این تعطیلی‌ها مشکلاتی از نظر اقتصادی برای استان ایجاد کند».

وی درباره‌ی کشتارگاه زرند و رفع پلمب آن با توجه به نزدیکی عید نوروز نیز گفت: «در حال حاضر همه‌چیز دست سیستم قضایی است، اگر قاضی تشخیص بدهد که این‌ها تقاضای استمهال کردند و می‌توانند بودجه‌ای را جذب کنند که سال آینده نسبت به رفع مشکلاتشان اقدام کنند ممکن است مهلتی برای آن‌ها در نظر بگیرد».

شاکری در پایان تاکید کرد: «قطعا محیط‌ زیست هم در مقابل آن‌ها نمی‌ایستد زیرا ما شرایط کشور را درک می‌کنیم، در شرایط تحریم هستیم و باید همه در کنار هم کار را پیش ببریم اما باید تعهداتی برای رفع آلودگی وجود داشته باشد، قرار به ادامه‌ی آلودگی باشد محیط زیست کوتاه نمی‌آید».