رئیس دانشگاه علومپزشکی کرمان در نشست خبری:

نسبت به ابتلای ۴ بیمار به کرونا تردید داریم

پروین میرزاحسینی : کرونا، این ویروس مرموز که تاکنون قربانیان زیادی در دنیا داشته است، از روز پنجشنبه‌ی گذشته به ایران هم رسید. ورود این ویروس، از شهر قم بود. پس از آن، در شهرهای دیگری از جمله تهران و گیلان هم مواردی از ابتلا به کرونا مشاهده شد. این بیماری تاکنون همه‌ی مبتلایان را از پا در نیاورده است اما آمار تلفاتی که داشته قابل‌توجه و نگران‌کننده است. در روزهای گذشته و با تائید رسمی ورود کرونا به ایران، جامعه‌ی ایران تا حد زیادی ملتهب شده است. تاکید وزارت بهداشت بر رعایت بهداشت فردی است. به گفته‌ی متخصصان، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، روبوسی نکردن و دست ندادن و چنین اقداماتی می‌تواند جلوی ابتلا و انتشار ویروس را بگیرد. ضدعفونی کردن دست‌ها و استفاده از ماسک روی صورت، راهکارهایی است که بسیاری از افراد این روزها به آن می‌پردازند و در خیابان‌های شهرهای ایران، به‌وفور چهره‌های پوشیده با ماسک مشاهده می‌شود. همگان امیدوار هستند تا با رعایت توصیه‌های بهداشتی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند جلوی گسترش این ویروس گرفته شود. در این شرایط، همه می‌خواهند بدانند که آیا کسی از ساکنان استان کرمان هم به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر؟ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این‌باره، بعدازظهر یکشنبه چهارم اسفندماه توضیح داد و با تاکید بر این‌که موردی اثبات شده از ابتلا به کرونا در کرمان و سایر شهرستان‌ها وجود نداشته است، خبر داد که چند مورد مشکوک شناسایی شده‌اند و توضیح داد افرادی که در بیمارستان بستری شدند به عنوان عفونت‌های تنفسی شدید بستری شدند نه به عنوان کرونا. او گفت: «در حال حاضر چهار مورد با شک ضعیف ابتلا به کرونا در استان وجود دارند که ممکن است تعداد آن‌ها تا چند ساعت آینده کمتر و یا بیشتر شود».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دکتر حمیدرضا رشیدی‌نژاد بیان کرد: «همکاران ما در مورد تعداد معدودی از بیماران تردید داشتند. شهرستان‌ها و دانشگاه‌های مختلف را هم که کنترل کردم در حد یکی، دو مورد مشکوک بوده که تحت نظر پزشک متخصص عفونی بودند و شک برطرف شد و موردی هم مبتلا به کرونا نبوده است».

وی ادامه داد: «معمولا در فصل زمستان تعدادی بیمار ذات‌الریه، سرماخورده و … در بیمارستان بستری می‌شوند که به‌ این دلیل افرادی بستری شده‌ بودند و بستری آن‌ها ادامه پیدا کرده که این بیماران را نیز همکاران من، متخصصین عفونی، ترجیح دادند که شک ضعیفی به آن‌ها داشته باشند».

رشیدی‌نژاد اضافه کرد: «یکی دو نفر مسافر بودند و علائم کمی از سرماخوردگی و تب داشتند که حال آن‌ها خوب است. این بیماران را به عنوان مظنون و مشکوک تلقی کردند و تحت مراقبت هستند».

وی افزود: «تا الان در کرمان چیزی ثابت نشده، ثابت شدن بیماری برمی‌گردد به این‌که آزمایش ژنتیک بیماران مثبت باشد و یا علائم بالینی با شرح حال بیمار مطابقت کند و به چیز دیگری هم مربوط نباشد».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: «تاکنون نمونه‌های بیماران را فرستادیم برای این‌که بدانیم وضعیت ما در شهر کرمان چگونه است ولی تردید موجود درباره‌ی ابتلای آنان به کرونا بسیار ضعیف است».

وی یادآور شد: «به صورت سرپایی هم تعدادی مراجعه کردند اما با رفع شک بالینی یا توصیه‌های لازم به منزل فرستاده شدند».

رشیدی‌نژاد گفت: «در ۸۰ درصد موارد بیماری خفیف است، در ۲۰ درصد شدید است و ممکن است بیماران نیاز به بستری داشته باشند، پنج درصد شدیدتر است و ممکن است بیماران عوارض جدی‌تر مانند درگیری‌های کلیوی و ذات‌الریه پیدا کنند و نهایتا در زیر دو درصد از بیماران ممکن است مرگ‌ومیر اتفاق بیفتد».

وی توضیح داد: «این آمار بر اساس رفتار بیماری کرونا در چین ثابت شده ولی خودمان هنوز نمی‌توانیم درصدی را بیان کنیم زیرا تعداد بیماران اندک است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: «تاکنون مورد فوت‌شده به دلیل ابتلا به کرونا در استان کرمان نداشته‌ایم».

 

دورة کمون کرونا

دو تا ۱۰ روز طول میکشد

وی در ادامه با بیان این‌که آلودگی هوا باعث انتقال کرونا نیست، افزود: «ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود اما از طریق ریز قطرات سرفه و عطسه‌ی فرد مبتلا قابل انتقال است».

رشیدی‌نژاد درباره‌ی تاثیر دمای محیط بر ویروس نیز گفت: «معمولا در محیط با دمای سردتر بیماری‌های ویروسی که بیمار را دچار بیماری حاد تنفسی می‌کند بیشتر است، قطعی نمی‌توانیم بگوییم که هوای گرم باعث می‌شود ویروس از بین برود اما حدس می‌زنیم با گرم‌تر شدن هوا از شدت عفونت‌زایی و سرایت بیماری کاسته شود».

وی درباره‌ی بیولوژیک بودن ویروس کرونا بیان کرد: «این‌که این ویروس دست‌کاری ژنتیکی شده و یا جنگ بیولوژیکی باشد ثابت نشده زیرا از جایی که شروع شده همه‌جا را می‌گیرد، دیر یا زود، کم یا بیش، حدس بر این است که تاکنون ۳۰ کشور را آلوده کرده و این‌طور نیست که فقط منطقه‌ی خاصی را آلوده کرده باشد».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این‌که سطوح آلوده از قطرات تنفسی و سرفه‌های فرد بیمار نیز می‌تواند فرد سالم را مبتلا کند، یادآور شد: «این ویروس بین دو تا ۹ روز می‌تواند روی سطوح زنده بماند و باعث آلودگی و سرایت شود».

وی با بیان این‌که بیماری دوره‌ی کمون دارد، توضیح داد: «در دوره‌ی کمون که دو تا ۱۰ روز طول می‌کشد فرد می‌تواند بیماری را منتقل کند».

 

امکان انجام آزمایش کرونا

فقط در تهران

رشیدی‌نژاد همچنین درباره‌ی انجام آزمایش کرونا، گفت: «در کل کشور دو مرکز انسیستو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران کار آزمایش را انجام می‌دهند زیرا هم کیت آزمایش را دارند و هم زیرساخت آن را دارند».

وی با اشاره به حجم نمونه‌هایی که از کل کشور به این مراکز ارسال می‌شود و توان پاسخگویی آن‌ها، بیان کرد: «معمولا از زمانی که نمونه وارد سیکل آزمایش می‌شود ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و چون ممکن است حجم نمونه‌ها زیاد باشد مدتی زمان می‌برد».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: «کیت آزمایش را WHO در اختیار این دو مرکز قرار داده و زیرساختش را نیز همان دو مرکز دارند».

وی ادامه داد: «دانشگاه کرمان یک زیرساخت دارد اما نمی‌تواند آزمایش کرونا ویروس را انجام دهد و برای تشخیص کرونا ویروس باید آموزش داده شود و زیرساخت را هم فراهم کنیم، هیچ یک از استان‌های کشور به جز تهران این زیرساخت را ندارد، ضمن این‌که آزمایش‌ها نقشی در درمان فرد ندارد زیرا ما منتظر جواب آزمایش نمی‌مانیم و مراقبت‌ها و درمان انجام می‌شود».

 

بستری به دلیل کرونا نداشتیم

رشیدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره‌ی تعداد افراد قرنطینه در استان به دلیل کرونا، با تاکید بر این‌که موردی از ابتلا به کرونا در کرمان و سایر شهرستان‌ها تاکنون نداشتیم، گفت: «در استان مورد قرنطینه نداشتیم بلکه جداسازی داشتیم به دلیل این‌که قرنطینه زمانی اتفاق می‌افتد که فردی از جایی وارد می‌شود و برای این‌که مطمئن شوند بیمار نیست او را در جایی قرنطینه می‌کنند و بعد که از صحت سلامت او مطمئن شدند آزاد می‌شود».

وی اضافه کرد: «وقتی فردی بیمار است و به هر دلیل شک می‌کنند که ممکن است این فرد نیاز به درمان داشته باشد، او را جداسازی می‌کنند و مراقبت‌های خاص آن بیماری را برای او انجام می‌دهند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان توضیح داد: «به صورت سرپایی یا بستری‌های کوتاه‌مدت در بیمارستان سه مورد داشتیم که تشخیص آن‌ها رد شده و مرخص شدند».

وی ادامه داد: «در حال حاضر نیز چهار مورد با شک ضعیف وجود دارند که ممکن است تعداد آن‌ها تا چند ساعت آینده کمتر و یا بیشتر شود».

رشیدی‌نژاد با بیان این‌که در شهرهای دیگر موردی نداشتیم، یادآور شد: «شاید در حد یک مورد بم بوده که بعد گفتند مبتلا به کرونا نیست».

وی با تاکید بر این‌که این موارد به انگشتان دست نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: «این افرد نیز به عنوان عفونت‌های تنفسی شدید بستری شدند نه به عنوان کرونا».

به گزارش فردای‌کرمان، وی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری، با بیان این‌که همه‌ی مواردی که مطرح می‌شود براساس مستندات علمی است، افزود: «اقداماتی که وزارت‌خانه و دانشگاه  انجام می‌دهد، مستدل و فارغ از هرگونه بی‌صداقتی با مردم در میان گذاشته می‌شود و هدف ما این است که دغدغه‌ی جامعه را کم کنیم و قرار نیست که روند زندگی را تحت‌الشعاع برخی اخبارهای شاید نادرست قرار دهیم. آنچه هم که اعلام می‌شود براساس مستندات علمی و واقعی است».

وی سپس با بیان این‌که کروناویروس یک ویروس جدید است، افزود: «به همین دلیل ممکن است این ویروس رفتارهایی داشته باشد که بعضی تصمیمات دانشگاهی و حوزه‌ی سلامت را تحت تاثیر قرار دهد و این قابل انتظار است و این‌طور نیست که امروز چیزی گفته شود و فردا چیز دیگری؛ (این، ناشی از رفتارهای این ویروس جدید است) و نباید حمل بر کتمان و لاپوشانی بشود زیرا رفتار بیماری و واگیری و مرگ‌ومیر آن و بود و نبود آن متفاوت است».

وی ادامه داد: «تاکنون هم تصمیمات با توجه به موقعیت روز گرفته شده است البته اساس آن ثابت می‌ماند».

رشیدی‌نژاد همچنین تاکید کرد که «تمام تلاش ما این است که کمترین آسیب و بیماری و عوارض را در استان داشته باشیم».

وی با بیان اینکه مقداری از نگرانی‌ها طبیعی است، اظهار کرد: «بیماری ناشناخته است و در این مرحله، پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی باید صورت گیرد».