رضا ناصری، معمار:

زیرگذر آزادی تاکنون هیچ موفقیتی نداشته است

  انجام تملکهای بهمنیار وضع آزادی را بحرانیتر میکند

گروه جامعه ـ یک سال از افتتاح زیرگذر آزادی می‌گذرد. پروژه‌ای که قرار بود باری از دوش کرمان و مردمانش بردارد و به تردد سریع در شهر کمک کند اکنون خود به یک چالش تبدیل شده است. رضا ناصری، دانشجوی دکترای معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران در این‌باره می‌گوید که این پروژه می‌خواست مشکلی به‌نام ترافیک را حل کند اما تاکنون هیچ موفقیتی نداشته است.

او در گفت‌وگوی مفصلی که به‌تازگی با «فردای‌کرمان» داشته است، در این‌باره دلایل خود را ذکر کرده است. متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در پایگاه خبری «فردای‌کرمان» به نشانی fardayekerman.ir مطالعه کنید. در ادامه اما چکیده‌ای از اظهارات ناصری را می‌خوانید.

وی گفت: «من به‌صورت دوره‌ای و مداوم در نرم‌افزارهایی که ترافیک را نشان می‌دهند این محدوده را رصد می‌کنم. در ساعاتی که بحران رفت‌‌وآمد در کرمان داریم این محدوده قرمز است و حتی نسبت به گذشته وضعیت این معابر بدتر شده؛  تمام مسیرهای منتهی به میدان آزادی دچار ترافیک شدید هستند و همیشه در این اپلیکشن‌ها با رنگ راهبندان نمایش داده می‌شوند. مسیری هم که ادعا می‌شد براساس آمارگیری و ترددشماری انتخاب شده، اکنون معلوم است که این مسیر، جهت اشتباهی دارد و تردد بسیار محدودی در زیرگذر صورت می‌گیرد البته ممکن است بخشی از این کاهش تردد به‌دلیل آن باشد که مردم هنوز این مسیر را بپدا نکردند و ممکن است کم‌کم بیش‌تراز این مسیر استفاده کنند ولی در مجموع، این زیرگذر، ترددهای اطراف خود را بحرانی‌تر کرده است».

وی افزود: «مسائل زیادی در میدان آزادی در حوزه‌ی حمل‌ونقل و ترافیک وجود داشت. در سطح صفر میدان، ترافیک سواره‌ی شخصی و حمل‌ونقل عمومی ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس را داشتیم ضمن این‌که تعدادی زیادی از عابران پیاده هم از فضای میدان استفاده می‌کردند الان اما تمام این مسائل روی سطح صفر پابرجاست و حتی بحرانی‌تر هم شده است. مشکل ایستگاه‌ها و تداخل سواره و پیاده همچنان وجود دارد و تداخلی که سواره‌ها به‌دلیل زاویه‌های غیراستانداردی که خیابان‌های منتهی به میدان داشتند نیز هنوز وجود دارد و این پروژه هیچ فکری برای این مسائل نکرد».

ناصری با بیان این‌که پروژه فقط می‌خواست ترددها را تسهیل کند که اکنون نشان می‌دهد به این هدف هم نرسیده است، اضافه کرد: «یا اشتباه کردند یا عددسازی کردند چرا که این مسیرهایی که برای زیرگذر تعیین شده، چندان چالشی در میدان ایجاد نمی‌کردند و پرداختن به آن، خیلی مسئله‌ای را حل نکرده است».

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا این وعده که با انجام تملک‌های خیابان بهمنیار، زیرگذر آزادی بهتر عمل می‌کند واقعی است؟ تصریح کرد: « به نظر من تملک‌ها اگر انجام شود وضعیت در میدان آزادی بحرانی‌تر هم می‌شود». او گفت: « بسته بودن مسیر بهمنیار باعث می‌شود که مردم مسیرهای جایگزین انتخاب کنند؛ اما هرچه این مسیر برای تردد هموارتر باشد وضعیت میدان آزادی بحرانی‌تر می‌شود».

به گزارش استقامت، ناصری راه‌حل مشکل زیرگذر را منوط به تغییر رویکردی می‌داند که از خودرومحوری به پیاده‌محوری باید صورت گیرد.

او در این‌باره توضیح داد: «ترافیک شهر کرمان اصلا عبوری نیست بلکه ترافیک دسترسی است و مردم برای دسترسی به کاربری‌هاست که با ماشین شخصی خود مراجعه می‌کنند. حجم این مراجعات بیش از حد است و ترافیک ساکن در شهر ایجاد می‌‌شود؛ راه‌حل ترافیک ساکن اما، ساختن پل و تعریض و ایجاد خیابان جدید نیست. راه‌حل فقط کم کردن میزان استفاده‌ی ساکنان شهر از خودروی شخصی است. اگر این ترافیک عبوری بود با ساختن معبر جدید و پل و زیرگذر می‌توانستیم آن را سبک کنیم ولی جنس این ترافیک اشتباه فهمیده شده است و عبوری نیست که با تعریض و خیابان جدید و … می‌خواهند حلش کنند».

او تصریح کرد: «این نوع ترافیک، فقط از طریق کم کردن استفاده‌ی مردم از خودروی شخصی التیام می‌یابد». ناصری افزود: «پس باید حمل‌‌ونقل عمومی را گسترش دهیم، مبلمان شهر را به‌سمت پیاده‌مداری گسترش دهیم و از تسریع حرکت سواره به سمت تسریع حرکت پیاده برویم. این، راه‌حل کل شهر کرمان است. وقتی این کار را کردیم؛  تمام شعارهایی که می‌دهیم که شهر کودک‌محور باشد، سالمندان برایش مهم باشد، فضای رویداد داشته باشد، در عزاداری‌ها بهتر عمل کند، در جشن‌ها نقش ایفا کند و … محقق می‌شود و می‌توانیم آرزو و امیدی داشته باشیم که شهر بهبود پیدا کند. حالا در این دیدگاهی که گفتم راه‌حل میدان آزادی هم این می‌شود که فضای زیر را پُر کنیم یا جمعش کنیم یا آن را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاصی
دهیم».

او همچنین یادآور شد که انواع مختلف برخورد با حمل‌ونقل و ترافیک شهری در دنیا داریم که در دو دسته‌ی کلی خودرومحوری و پیاده‌محوری قابل تقسیم هستند و توضیح داد که پیاده‌محوری چطور شهرهای مهمی چون آمستردام و کپنهاگ و روسیه را از دست ترافیک نجات داده است.