مقابله با کرونا بدون قاطعیت عملی نمیشود

محمد لطیف‌کار – آمار مبتلایان به کرونا در استان در حالی رو به افزایش است که از دوهفته پیش تا کنون، بسیاری از آگاهان نسبت به خطر فزاینده‌ی این ویروس هشدار داده بودند. این یادآوری به معنای آن نیست که مسئولان بهداشتی یا مدیریت استان کرمان اقدامی انجام نداده‌اند؛ مقصودم این است مسئولان قدرت اجرایی برای اخذ بهترین تصمیم‌ را دارند، و می‌توانند با وضع مقررات، و هشدارهای لازم، از خطر دهشتناک این ویروس بکاهند

حرکت‌هایی مثل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، و پس از آن کاهش ساعت‌های کار اداری و ممنوعیت مراکز تجمع افراد به‌منظور ایجاد فاصله‌های اجتماعی که خوب هم شروع شد نه تنها باید برگشت‌نا‌پذیر باشند، که با قاطعیت بیشتری ادامه یابند. این‌طور نباشد که برای تعطیلی بازار بزرگ سرپوشیده و ضد عفونی آن شاهد رفتار دوگانه باشیم.

حالا که آمار مبتلایان سیر صعودی دارد ستاد مبارزه با کرونا برای خانه‌نشینی مردم و ایجاد فاصله‌ی اجتماعی باید به طور جدی وارد عمل بشود. مسلما فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده که این روزها شاهد آنیم بخشی از استراتژی و راهکار است؛ اما همه‌چیز اگر در حد توصیه و نصیحت باقی بماند بعید است بتوانیم حالا حالاها این ویروس را شکست بدهیم.

روز گذشته در خبرها دیدم: در ایتالیا که وضعیتی مشابه ایران دارد دولت دستور قرنطینه‌ی ۱۴ استان با جمعیت ۱۶ میلیون‌نفر را صادر کرده و نخست‌وزیر ایتالیا گفته: «ما خواهان تضمین سلامتی شهروندان‌مان هستیم.ما متوجه هستیم که این اقداماتمان باعث زیان خواهد شد، گاهی این زیان‌ها کوچک و گاهی خیلی بزرگ هستند، اما اکنون برهه‌ای است که ما باید مسئولیت‌پذیر باشیم».

نمی‌گویم ما هم به سمت قرنطینه برویم، اما حالا که این‌کار را انجام نمی‌دهیم دستکم باید کاری کنیم که مردم از طریق خانه نشینی، دورکاری، قطع سفرها و رعایت اکید موارد بهداشتی کرونا را شکست بدهند.

یادمان باشد تا زمانی‌که این ویروس در شهرهای ما در حال گردش است و مردم نیز به انحاء مختلف خود را در معرض ابتلا قرار می‌دهند نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم. کرونا فقط با قطع زنجیره‌ی انتقال تن به شکست می‌دهد و آگاهان همه یک‌صدا براین باورند که باید در خانه بمانیم تا از مصیبت این بلا در امان باشیم.