صنف گل‌و گیاه خواستار حمایت شد؛

بازار گل‌ کرمان زیر سایۀ کرونا پژمرد

 

پروین میرزاحسینی: از زمان شیوع کرونا در کشور و تعطیلی‌های اجباری، کسی شاید چندان به این فکر نکرده که بر سر گل‌فروشان چه آمده است. ماه‌های رجب و شعبان، زمان برگزاری مراسم جشن و شادی و خرید گل است، عید نوروز هم که جای خود دارد، علاوه بر برگزاری مراسم جشن و عروسی، سفره‌های هفت‌سین هم با گل‌های طبیعی و زیبای بهاری تزئین می‌شود.

کرونا درست زمانی وارد کشور شد که فصل برگزاری جشن و سرور بود، اما قرنطینه و خانه‌نشینی شهروندان برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا بازار گل را کساد کرد و تعطیلی گل‌فروشی‌ها باعث شد تولیدکنندگان گل و گیاه و مغازه‌های گل‌فروشی که چشم‌شان به شب عید و فروش عیدانه بود، با ضرر و زیان زیادی مواجه شوند.

رئیس اتحادیه صنف گل و گیاه کرمان در گفت‌وگو با فردای کرمان با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر صنف گل‌فروشان و تولیدکنندگان گل و گیاه،  با بیان اینکه تعطیلی مغازه‌های گل‌فروشی زمانی، خسارت زیادی به این صنف وارد کرده است، گفت: «مغازه‌داران کالاهایی که برای شب عید آورده بودند، مانند گل‌های مخصوص سفره هفت‌سین، به فروش نرفت و خراب شدند».

مهدی جهانشاهی افزود: «علاوه بر اجاره‌بهای مغازه‌ها و حقوق کارگران، بیشترین خسارت گل‌فروشی‌ها از محل اجناس و کالاهایی است که دور ریخته شد».

رئیس اتحادیه صنف گل و گیاه کرمان توضیح داد: «یک مغازه‌دار شاید اجاره‌بها و حقوق کارگرانش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان باشد اما بیش از ۱۰۰ میلیون کالا برای شب عید آورده بود که به دلیل تعطیلی و فروش نرفتن اجناس و همچنین خراب شدن گل‌ها، خسارت دید».

وی افزود: «حدود دو هفته است که گل فروشی‌ها باز شده‌اند اما دیگر فایده ندارد زیرا کالایی که مغازه‌‌داران آورده بودند مخصوص شب عید بود و آن زمان می‌بایست فروخته شود، الان باز یا بسته بودن دیگر خسارت را جبران نمی‌کند».

جهانشاهی با اشاره به خسارت تعطیلی اصناف بر تولیدکنندگان گل و گیاه، گفت: «تولیدکنندگان گل و گیاه در کرمان تعداد معدودی هستند که آن‌ها هم خسارت بالایی دیدند، این تولیدکنندگان گل رز هلندی تولید می‌کردند و هر صبح گل‌ها را به مغازه‌ها می‌آوردند اما با تعطیلی مغازه‌ها آن‌ها هم می‌بایست گل‌ها را بیرون بریزند و در نتیجه تلفات بالایی داشتند».

وی با بیان این‌که هنوز خسارت وارد شده به این صنف را برآورد نکرده‌ایم، بیان کرد: «۱۲۰ گل‌فروشی و حدود ۱۲ تولیدکننده‌ی گل و گیاه در کرمان فعال هستند».

رئیس اتحادیه صنف گل و گیاه کرمان خواستار پرداخت تسهیلات با بهره‌ی کم برای حمایت از صنف گل و گیاه شد و گفت: «اگر تسهیلات با سود پایین به این صنف تعلق بگیرد شاید خسارت‌شان جبران شود».

وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر با وجود بازگشایی مغازه‌ها، گل‌فروشی‌ها هیچ فروشی ندارند زیرا نه مراسم عروسی برگزار می‌شود و نه مراسم سوگواری».

جهانشاهی ادامه داد: «فقط کسانی به گل‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند که خریدار گیاه برای کاشت گل و درخت در باغچه‌ی خانه‌شان باشد که فصل آن ‌هم گذشته است».

وی افزود: «این خریداران هم معمولا به گل‌خانه‌هایی که در ابتدای جاده‌ی ماهان دایر هستند مراجعه می‌کنند اما گل‌فروشی‌های سطح شهر هیچ فروشی ندارند».