توسط موسسه خیریه کمک؛

مرکز جامع پزشکی هسته‌ای در کرمان راه‌اندازی می‌شود

 

استقامت – گروه جامعه: با حمایت مالی موسسه خیریه کمک، «مرکز جامع پزشکی هسته‌ای» برای تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در محور هفت‌باغ علوی کرمان احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» در جمع تعدادی از اعضای موسسه و خیران با اشاره به نیاز استان کرمان به مراکز درمان و تشخیص سرطان، گفت: «سه سال پیش در ماه مبارک رمضان اعلام کردیم که رادیوتراپی یاس راه‌اندازی خواهد شد و این برای ما اگرچه یک رویا بود اما در حال حاضر دستگاه رادیوتراپی خریداری شده و ساختمان هم در حال احداث است».

دکتر علیرضا عبدی با اشاره به دانش روز و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای درمان بیماری سرطان، بیان کرد: «مجوز راه‌اندازی مرکز پت‌اسکن (تصویربرداری پزشکی هسته‌ای) کرمان از وزارت بهداشت اخذ شده و این مرکز در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در محور هفت‌باغ علوی احداث خواهد شد».

وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم با همت خیران کرمانی بتوانیم ظرف دو سال آینده، پنجمین استان دارای پت‌اسکن در کشور باشیم تا رنج سفر را از خانواده‌ی کودکان بیمار مبتلا به سرطان دور کنیم».

مدیرعامل موسسه خیریه «کمک» با بیان این‌که بیماری سرطان کودک پروسه‌ی بسیار طولانی دارد و بر زندگی تمام اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد، افزود: «سرطان یک بیماری با درمان سخت و طولانی است که نداشتن تمکن مالی می‌تواند کار را برای خانواده‌ها سخت‌تر کند؛ اما خوشبختانه با همت بزرگانی که در کرمان جمع شدند، طی سال‌های گذشته بسیاری از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان رفع شده است».

وی خواستار همکاری شهرداری کرمان در ارائه‌ی صدور پروانه رایگان برای راه‌اندازی این مرکز شد و گفت: «از آقای مهندس گلستانی رئیس نظام مهندسی نیز می‌خواهیم در تعیین مهندسین ناظر و تهیه‌ی نقشه‌های اجرایی ما را یاری کنند».

 

آمادگی بخش اُنکولوژی بیمارستان ارجمند برای پذیرش بیمار

رئیس هیات مدیره خیریه «کمک» نیز در این نشست با اشاره به کمبود فضای درمانی کودکان مبتلا به سرطان در کرمان، گفت: «در بیمارستان افضلی‌پور بخش کوچکی با عنوان بخش اُنکولوژی داریم که بیماران تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند و طی سال‌های گذشته از طریق موسسه خیریه «کمک»، خدماتی به بیماران ارائه می‌دادیم».

دکتر زهرا فرهمندی‌نیا افزود: «یک روز با آقای دکتر عبدی درباره‌ی کمبود فضای درمانی و بستری صحبت کردم و گفتم این‌همه زحمت ممکن است به دلیل شرایط بستری در فضای محدود، با یک عفونت از بین برود و پس از بیان این صحبت‌ها، مدت زیادی نگذشت که بخش اُنکولوژی کودکان در بیمارستان ارجمند ساخته شد و الان آماده‌ی شروع به کار است».

متخصص کودکان و فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان ضمن تبریک به خیران برای مشارکت در فراهم کردن زیرساخت‌های درمانی و تقدیر از حمایت آن‌ها، بیان کرد: «روزی آن‌قدر از کار در بخش اُنکولوژی خسته شده بودم که به همکاران گفتم دوست دارم بازنشسته شوم، اما وقتی انرژی خیران را دیدم از خودم خجالت کشیدم و از خدا خواستم به من توان بدهد تا در کنار این افراد خیّر به بیماران رسیدگی کنم».

وی اظهار کرد: «کرمان به مرکزی برای تشخیص، درمان و پژوهش نیاز داشت و اکنون این مرکز با حمایت خیران پایه‌گذاری می‌شود که موجب شادمانی است».

 

با گامی هرچند کوچک یاری‌رسان خیران باشیم

سیدمحمدعلی گلاب‌زاده، تاریخ‌نگار و کرمان‌شناس نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی هفت‌باغ علوی توسط آقای مرعشی و تردیدهایی که در شکل‌گیری این مسیر وجود داشت، آن را یک کار خیر دانست و گفت: «در جوار فعالیت‌های اقتصادی در این مسیر، واحدهای مختلف درمانی شکل گرفته که هر کدام باعث عزت و سرافرازی کرمانی‌هاست».

وی افزود: « امروز هم با همتی که در مجموعه‌ی «کمک» می‌بینم تردید ندارم که کار بزرگی شکل خواهد گرفت».

وی با اشاره به کارهای نیکی که توسط خیران کرمانی شکل گرفته به راه‌اندازی مرکز رادیوتراپی یاس اشاره کرد و ادامه داد: «همه با گام‌های کوچک می‌توانیم از طریق مالی، فکری و یا برداشتن یک قدم کوچک، باعث دلگرم کسانی شویم که عمرشان را برای این کار وقف کردند».

 

استفاده از جدیدترین و به‌روزترین امکانات تشخیص و درمان

دکتر علی جمعه‌زاده، متخصص فیزیسیست و معاون فنی موسسه خیریه «کمک» نیز با اشاره به شیوع بالای سرطان در ایران، گفت: «یکی از راه‌های بسیار مهم در درمان از سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان است که امروزه در دنیا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی تصویربرداری مانند ام‌آرای، سی‌تی‌اسکن، ماموگرافی و پت‌اسکن انجام می‌شود».

وی با اشاره به کارایی پت‌اسکن در تشخیص سلول‌های سرطانی، توضیح داد: «اگر تومور سرطانی در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس درمان بیمار تقریبا صدرصد است».

جمعه‌زاده با اشاره به دریافت موافقت اصولی راه‌اندازی مرکز جامع پزشکی هسته‌ای کرمان در دی‌ماه سال ۹۸، افزود: «وزارت بهداشت با راه‌اندازی چهار دستگاه پت‌سی‌تی، اسپکت‌سی‌تی، سیکلوترون که تولید رادیودارو می‌کند و یک دستگاه سنجش تراکم استخوان در مرکز کرمان موافقت کرد که در کشور بی‌نظیر است».

وی گفت: «هشت مرکز پت‌اسکن در حال حاضر در کشور فعال است که چهار مرکز دارای دستگاه سیکلوترون هستند».

جمعه‌زاده خاطرنشان کرد: «جدیدترین و به‌روزترین امکانات تشخیص و درمان در کنار این مرکز راه‌اندازی خواهد شد تا به یک مرکز جامع سرطان تبدیل شود که برای منطقه جنوب‌شرق قطب جامع سرطان باشد».

پرفسور داعی، فوق تخصص کودکان و عضو موسس و عضو هیات مدیره موسسه خیریه «کمک» نیز در این مراسم از خیران و همراهی آن‌ها برای راه‌اندازی مرکز جامع پزشکی هسته‌ای در کرمان تشکر کرد و گفت: «در آینده مردم کرمان از نتایج این مرکز درمانی و تشخیصی استفاده خواهند کرد».

گفتنی است در پایان این نشست از تعدادی از خیرین موسسه خیریه «کمک» قدردانی شد.