آمار بیماران کرونا در استان کرمان در مرز ۱۰۰۰ نفر قرار گرفت؛

نگرانی و جدال ادامه‌دار با کرونا در کرمان

گردش ویروس در خانواده‌های کرمانی و نگرانی از افزایش ابتلا در سالمندان

گروه جامعه ـ آمار ابتلا به کرونا در استان کرمان که از دو هفته پیش افزایش معناداری نسبت به گذشته پیدا کرده به جایی رسید که روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه رکورد دو ماه اپیدمی در استان با شناسایی ۴۲ بیمار جدید در ۲۴ ساعت شکست. تا عصر یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، آمار کل مبتلایان به کرونا در استان کرمان به ۹۶۸ نفر و شمار کل قربانیان به ۵۷ نفر رسید. به گفته‌ی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، جهشی که در آمارهای استان طی هفته‌های اخیر رخ داده است، الزاما به این معنی نیست که اپیدمی برگشته یا اوضاع بدتر شده است. این افزایش مبتلایان، به گفته‌ی دکتر مهدی شفیعی، بیش‌تر به‌دلیل بیماریابی گسترده‌ای است که در استان در حال انجام است. به گفته‌ی او، ویروس در استان کرمان همچنان در بین خانواده‌ها در گردش است. مراسم ترحیم و تولد و میهمانی برگزار می‌شود و انتقال وسیع ویروس در بین شرکت‌کنندگان رخ می‌دهد. اگرچه در حال حاضر، هیچ نقطه‌ای در استان وضعیت بحرانی ندارد اما نگرانی‌ای که اکنون وجود دارد این است: بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به کرونا، ویروس را به «سالمندان و گروه‌های حساس در خانواده‌ها» منتقل کند و طی هفته‌های پیش‌رو، در استان، افزایش بیماری در بین این گروه و در نتیجه، افزایش بستری و خدای ناکرده مرگ‌ومیر رخ بدهد. نگرانی بعدی مربوط به افزایش آمار در شهرستان‌های جنوبی استان طی روزهای اخیر است نه به لحاظ تعداد، بلکه با هوای گرمی که آنجا هست، انتظار این وضعیت نمی‌رفت. دکتر شفیعی گفت که بیماران جدید در مناطق جنوبی استان هم از طریق شرکت در مراسمی بیمار شده‌اند.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، سخنگوی این دانشگاه، عصر یکشنبه با اعلام این خبر که مجموع بهبودیافتگان این بیماری در استان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۴۱۱ نفر است، در پاسخ به «فردای‌کرمان» درباره‌ی رکوردشکنی آمار ابتلای روزانه در استان طی امروز یکشنبه گفت: «افزایش آمار الزاما نشان‌دهنده‌ی این نیست که وضعیت بدتر شده یا اپیدمی دوباره دارد برمی‌گردد. در فاز اول اپیدمی که موارد سرپایی و مراجعان بیمارستان زیاد بودند، عمده‌ی نمونه‌گیری از بیماران بستری انجام می‌شد. در گام دوم که همزمان با بازگشایی کسب‌وکارها و رفع برخی ترددها و محدودیت‌ها اجرا می‌شود، ما به شکل فعال دنبال کانون‌هایی می‌گردیم که در آن بیماران، بدون علامت هستند یا علایم خفیفی دارند ولی در انتشار بیماری نقش دارند. با افزایش آزمایشگاه‌ها و تعداد نمونه‌گیری، سعی کرده‌ایم به شکل فعال به دنبال افراد ناقل بدون علامت بگردیم که عمدتا هم اطرافیان بیماران هستند و بیمارانی که به شکل سرپایی مراجعه می‌کنند و علایم خفیفی دارند و عمده‌ی موارد مثبت این روزهای ما، چیزی حدود ۸۰ درصد آن، سرپایی و اطرافیان بیماران است».

دکتر مهدی شفیعی افزود: «حُسن این روش این است که فردی که علامت ندارد اما می‌تواند ناقل باشد را زودهنگام پیدا می‌کنیم و با ایزوله کردن و توصیه‌های بهداشتی زنجیره‌ی انتقال را کم می‌کنیم. از طرفی، این روش به ما کمک می‌کند تا بدانیم گردش ویروس در جامعه چگونه است که الان مشخص شده در استان ما، بیش‌تر در خانواده‌ها ویروس در حال گردش است».

مراقب سالمندان باشید

شفیعی توضیح داد: «متاسفانه برخی از مردم رعایت نمی‌کنند و مراسم ترحیم یا میهمانی و جشن‌های کوچک برگزار می‌کنند و باعث آلودگی خانواده‌های دیگر می‌شوند».

وی هشدار داد: «احتمال دارد افراد مسنی که در خانواده‌ها هستند و تاکنون در خانه مانده بودند با این بی‌احتیاطی‌ها آلوده شوند و هفته‌های دیگر، با افزایش موارد ابتلا در این گروه که گروه حساسی هم هستند مواجه بشویم که به دنبال آن، احتمال بستری شدن و خدای نکرده مرگ‌ومیر نیز بالاتر می‌رود».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان سپس گفت: «ما داریم اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم و حساس‌سازی هم می‌کنیم و اگر لازم باشد، در منطقه‌ای یا شهرستانی که خوشه‌ای ایجاد شده و گردش ویروس با سرعت در حال انجام است، ستاد کرونا تصمیمات سختگیرانه‌ای درباره‌ی آن می‌گیرد».

اوضاع هیچ منطقه‌ای بحرانی نیست

وی در ادامه، در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی اینکه کدام‌یک از مناطق استان در حال حاضر وضعیت بحرانی دارند؟ توضیح داد: «نقطه‌ای از استان را در حال حاضر نداریم که وضعیت بحرانی و نگران‌کننده داشته باشد. تنها موضوع نگران‌کننده برای ما، افزایش آمار در چند روز اخیر، در شهرستان‌های جنوبی است. تعداد بیماران نگران‌کننده نیست اما با توجه به گرمی هوا در این مناطق، این افزایش موارد دور از انتظار بود».

شفیعی با بیان اینکه موضوع افزایش بیماران در جنوب استان در دست بررسی است، گفت: «اما آنچه تاکنون مشخص شده نشان می‌دهد تجمعی بابت مراسم ترحیم اتفاق افتاده و افراد با شرکت در این تجمع، مبتلا به بیماری شده‌اند».

به گزارش فردای‌کرمان، وی روز شنبه نیز در نشست خبری مجازی خود توضیح داد: «اخیرا، علائم بیماری تغییراتی کرده و در حالی‌که در ابتدای اپیدمی، علائم تنفسی و بیش‌تر به صورت سرفه و تنگی‌نفس و انواع دیگر علائم ریوی را داشت، الان به نظر می‌رسد علائم گوارشی مثل دل درد و تهوع و استفراغ در بیمار نمایان می‌شود با این وجود، راه‌های انتقال همچون گذشته است چون ویروس در مخاط دستگاه تنفسی مستقر می‌شود».

وی افزود: «بنابراین، رعایت همه‌ی نکات بهداشتی همچنان مورد تاکید است ضمن اینکه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید افراد از طریق دفع مدفوع هم می‌توانند ویروس را منتقل کنند اگرچه هنوز به‌صورت علمی و قطعی این موضوع مطرح نیست ولی دفع صحیح فاضلاب و گندزدایی سرویس‌بهداشتی و شست‌وشوی اصولی دست‌ها برای کسانی که در خانه بیمار تحت ایزوله دارند با جدیت باید مورد توجه قرار گیرد».

بر ایزولۀ خانگی نظارت می‌شود

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در پاسخ به پرسش دیگر فردای‌کرمان مبنی بر اینکه این انتقاد را که می‌گویند اغلب بیماران ایزوله‌ی خانگی را رعایت نمی‌کنند و در جامعه تردد می‌کنند و نظارت چندانی بر این نیست را چه‌قدر می‌پذیرید؟ توضیح داد: «فردی که علامت‌دار است و تست او مثبت است و تحت ایزوله‌ی خانگی است، باید از دیگران جدا شود تا آن‌ها را آلوده نکند. به محض این‌که فردی با آزمایش مثبت کرونا پیدا می‌کنیم چه با علامت چه بدون علامت، تحت مراقبت قرار می‌گیرد. نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی یا مراقب سلامت مرکز بهداشتی نزدیک به محل زندگی فرد، به صورت تلفنی، روزانه یا یک روز در میان، با فرد بیمار در تماس هستند و توصیه‌های لازم به این فرد ارائه می‌شود. ضمن اینکه مراقبان سلامت سعی می‌کنند از منزل فرد بیمار هم بازدید کنند. اگر گزارشاتی بیاید که فرد رعایت نمی‌کند به او تذکر داده می‌شود و چنانچه به تذکرات توجه نشود، از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم؛ یا به نقاهتگاه فرستاده می‌شود یا ایزوله اجباری در منزل با کمک پلیس یا بسیج انجام می‌دهیم و حتی گندزدایی منزل هم توسط بسیج انجام می‌شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اینکه منطقه‌ای در وضعیت سفید یا زرد قرار می‌گیرد، به معنی این نیست که هیچ ویروسی آنجا نیست و همه‌ی رفتارهای عادی آزاد شده است. بنابراین در این مناطق هم هیچ رفتار غیربهداشتی نباید انجام شود». وی اضافه کرد: «وضعیت شهرهای سفید هر سه روز یک بار بررسی می‌شود و ممکن است به وضعیت زرد تبدیل شده باشند بنابراین باید مرتب این موضوع از طریق مردم و رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد».