ابتلا کرونا در ایران ۱۰۰ روزه شد،

ویروس کویید ۱۹ همچنان می‌تازد

جنوب استان در مرحله‌ی هشدار!

اسقامت – گروه جامعه: کرونا همچنان میهمان ناخوانده‌ی مردمان دنیاست. تا روز یکشنبه یازدهم خردادماه، بیش از شش میلیون و ۱۷۷ هزار نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده و ۳۷۱ هزار و ۲۸۷ نفر جان باخته‌اند که از این تعداد مبتلایان، ۱۵۱ هزار و ۴۶۶ نفرشان از ایران هستند. از مجموع این مبتلایان ایرانی، تا روز یکشنبه، ۷۷۹۷  نفر جان باخته‌اند.

استان کرمان هم در نقشه‌ی کرونای دنیا، رنگی سفید ندارد. آمار ابتلای روزانه از اردیبهشت‌ماه در استان رو به افزایش گذاشته و همچنان هم این وضعیت ادامه دارد تا جایی که جنوب استان به مرحله‌ی هشدار رسیده است. مسئولان می‌گویند ۸۰ درصد این مبتلایان جدید، سرپایی و دارای علائم خفیف و یا اطرافیان مبتلایان قطعی هستند که هنوز هیچ علامتی از بیماری هم ندارند و ناقلان خاموش و بدون علامت کرونا به حساب می‌آیند که بیش از یک ماه، وزارت بهداشت، با افزایش نمونه‌گیری در کشور، در پی شناسایی آن‌هاست تا مانع از انتقال ویروس از طریق آنان به دیگران بشود.

دکتر مهدی شفیعی، سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان چند روز پیش در پاسخ به این پرسش «استقامت» که چرا بعد از گذشت یک ماه از بیماریابی زودهنگام‌، هنوز آمارها در حال افزایش است؟ آیا این نشان نمی‌دهد که زنجیره‌ی انتقال را نتوانسته‌اید قطع کنید؟ گفت که همه‌ی آمارهایی که اعلام می‌کنیم، مبتلا نیستند. وقتی می‌گوییم مبتلا یعنی عفونت با ویروس دارند، اینکه بیمار باشند قطعا همه‌ی این افراد بیمار نیستند و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها، اصلا علامتی ندارند و آن‌ها را به‌عنوان ناقل بدون علامت می‌شناسیم.

او با بیان اینکه افزایش آمارها به دلیل غربال‌گری و شناسایی زودهنگام ناقلان است، افزود: «قبلا اما بیماران سرپایی و اطرافیان بیماران قطعی را به شکل وسیع مورد ارزیابی قرار نمی‌دادیم».

وی سپس توضیح داد: «این ادعا که قبلا اقداماتی انجام شده و زنجیره را قطع نکرده، درست نیست. اگر زنجیره قطع نشده بود، اپیدمی خیلی وسیع‌تر در استان رخ می‌داد. همین که موارد مرگ‌ومیر و موارد بستری کم می‌شود نشان می‌دهد اقدامات دو ماه گذشته در کنترل بیماری موثر بوده است. در واقع، در قطع زنجیره در جامعه موثر بوده اما الان درگیری خوشه‌ای در خانواده‌ها را شاهدیم».

او ادامه داد: «در این وضعیت، برای اینکه بدانیم اپیدمی در استان در چه مرحله‌ای است، روند بیماری براساس روند بستری و مرگ‌ومیر در بین موارد مثبت مورد توجه است و این دو شاخص را رصد می‌کنیم و پذیرش بیمارستان‌ها را، که آیا کم یا زیاد شده است را مورد بررسی قرار می‌دهیم و براساس این روندها، الگوی اپیدمی ترسیم می‌شود. باید بگویم طی یک ماه اخیر، روند ثابتی در استان داریم و در مرحله‌ی استقرار اپیدمی هستیم و نه پیک دوم و نه کاهش مشاهده نمی‌شود. این افزایش هم فقط به خاطر شناسایی ناقلان است».

تا روز یکشنبه، یازدهمین روز از خردادماه، بنا به گزارش‌ آماری علوم‌پزشکی، ۱۷۷۵ نفر در استان کرمان کرونا گرفته‌اند که ۷۴۵ نفر  از آن‌ها بستری و ۱۰۳۰ نفر سرپایی و اطرافیان بیماران بوده‌اند. همچنین تاکنون، ۸۲ نفر از بیماران کرونا در استان جان باخته‌اند.

این روزها، وزیر بهداشت و معاونان او مدام در حال ابراز نگرانی و هشدار نسبت به عادی‌انگاری کرونا در جامعه هستند. آن‌ها به مردم هشدار می‌دهند که ویروس کرونا همچنان با قوت در حال پیشروی و میزبان‌یابی است. هوای گرم هم تاکنون نتوانسته چندان تاثیری بر آن بگذارد، از طرفی، از داروی قطعی و واکسن آن هم هنوز که خبری نیست. کشورهای مختلف دنیا در حال تلاش برای یافتن واکسن کرونا هستند و هر روز از گوشه‌ای از دنیا، خبری می‌رسد که تا پایان امسال، واکسن کرونا را تقدیم بشریت می‌کنند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران اما روز یکشنبه آب پاکی روی دست همه ریخت و گفت که تا پایان سال، واکسن هم بیاید، به ایران نمی‌رسد. پزشکان، جامعه‌شناسان و حتی سیاست‌مداران مدتی است که تاکیدشان بر این شده که آدمیزاد فعلا باید به زندگی با کرونا خود را وفق دهد. ماسک زدن، دستکش پوشیدن، تعطیلی مراسم‌ها و اجتماعات و احتیاط مکرر برای اینکه از کرونا در امان بمانیم؛ همچنان مورد تاکید است. همزمان نیز، این واقعیت خود را بالا کشیده: مردم خسته شده‌اند. کرونا اما همچنان می‌تازد. شنبه‌ی این هفته، زندگی ایرانیان با کرونا ۱۰۰ روزه شد و اگر تخمین‌ها برای آمدن واکسن تا سال ۱۴۰۰ درست باشد و اگر پیش‌بینی شیوع گسترده‌تر در پاییز و زمستان درست از آب در بیاید، با این اظهاراتی که می‌گویند گرما هم بر این ویروس تاثیر چندانی ندارد، هنوز ۲۹۳ روز از این همزیستی دشوار باقی مانده است.