معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

مصرف مواد دخانی باعث تشدید کرونا می‌شود

 

استقامت – گروه جامعه: به مناسبت هفته‌ی ملی بدون دخانیات، نشست خبری مجازی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست علاوه بر معاون بهداشتی دانشگاه، مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی و مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست با اشاره به مطالعه‌ای با عنوان استپس که در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است، بیان کرد: «در پاسخ به یکی از سوالات مطرح شده در این تحقیق مبنی بر سابقه‌ی مصرف سیگار، مشخص شد ۴۰ درصد مردان و پنج درصد زنان سابقه‌ی مصرف سیگار داشتند».

وی افزود: «یکی دیگر از سوالات این تحقیق درباره‌ی مصرف روزانه‌ی سیگار (مصرف بیش از شش نخ سیگار در روز) بود که مشخص شد حدود ۱۶ درصد مردان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، روزانه بیش از شش نخ سیگار استفاده می‌کنند و آمار زنان حدود ۰٫۰۵ درصد بود».

احمدی‌طباطبایی خاطرنشان کرد: «در زمینه‌ی استان آماری که به دست آمد به طور متوسط هفت درصد جمعیت استان بیش از شش نخ سیگار در روز استفاده می‌کنند».

وی با اشاره به سابقه‌ی مصرف تنباکو (سیگار، قلیان و ناس) در استان بر اساس این تحقیق، گفت: «به طور متوسط ۲۱ درصد جمعیت استان سابقه‌ی مصرف تنباکو دارند».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: «این تحقیق همچنین نشان داد حدود ۳۸ درصد جمعیت استان در مواجهه با دود سیگار بودند».

وی در ادامه با اشاره به موضوع مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر مصون بودن افراد مصرف‌کننده‌ی دخانیات از ابتلا به کرونا، توضیح داد: «این باور غلط است زیرا سازمان جهانی بهداشت و مرکز مدیریت بیماری‌ها می‌گوید مصرف مواد دخانی در افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند سبب تشدید بیماری می‌شود و باعث می‌شود افراد به نوع حادتری از بیماری مبتلا شوند».

احمدی‌طباطبایی افزود: «یکی از دلایلی که مطرح می‌کنند این است که افراد سیگاری معمولا سرفه می‌کنند و یکی از علائم کرونا هم سرفه است و به همین دلیل افراد دیرتر مراجعه می‌کنند، از سوی دیگر سیگار با دست و دهان تماس دارد و می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد و همچنین کسی که به دلیل مصرف دخانیات، ریه‌اش ناراحت است و آسیب‌هایی در حبابچه‌های ریوی وی ایجاد شده وقتی به بیماری ریوی دچار می‌شود شدت بیماری در او بیشتر خواهد بود».

وی در پاسخ به این سوال فردای کرمان که «آیا درباره‌ی مصرف قلیان و سیگار در بین نوجوانان و دانش‌آموزان و زنان در استان کرمان تحقیقی انجام شده که نشان بدهد چقدر شیوع در این گروه‌ها گسترده است؟»؛ اظهار کرد: «تحقیقی مانند سال ۱۳۹۶ که در مطالعه‌ی استپس ملی انجام شده نبوده، تحقیقات گوشه و کنار و با حجم نمونه‌ی کمتر انجام شده است».

وی با بیان این‌که آمار دوره‌ی نوجوانی را بر اساس آمار به دست آمده برآورد می‌کنند، ادامه داد: «نوجوانی دوره‌ای است که هیجانات برای امتحان رفتارهای پرخطر زیاد است و به همین دلیل تخمین می‌زنیم که مصرف در نوجوانان بیشتر است».

احمدی‌طباطبایی افزود: «تحقیقی که انجام شده بود برای افراد بالای ۱۸ سال بود، اگر به عنوان مثال در استان کرمان ۲۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال سابقه‌ی مصرف داشتند، تعداد نوجوانان بیشتر است اما آمار دقیقی نداریم».

علی بهرام‌نژاد، مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه‌ی توضیحات دکتر احمدی‌طباطبایی درباره‌ی شیوع مصرف مواد دخانی در بین نوجوانان، با بیان این‌که عدد در بحث‌های کارشناسی مطرح می‌شود و اطلاعات آماری به درد عموم نمی‌خورد، بیان کرد: «می‌توان گفت آماری که داریم متاسفانه قابل قبول نیست و عدد بسیار بالایی است».

وی درباره‌ی دلایل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر و دخانیات، خاطرنشان کرد: «بیشترین تمایل به مصرف مواد دخانی در سنین نوجوانی و جوانی است زیرا در این سن یک مهارت در انسان شکل می‌گیرد به نام مهارت تنظیم هیجان و فرد یاد می‌گیرد چطور احساسات خود را بیان کند».

بهرام‌نژاد توضیح داد: «تمام مواد دخانی و اعتیادآور لذت دارند، وقتی فرد سیگار مصرف می‌کند بخشی از هیجان کنترل می‌‌شود و به صورت اتفاقی یاد می‌گیرد در شرایط مشابه برای ابراز شادی یا ناراحتی از آن استفاده کند و آن زمان آسیب می‌زند».

وی گفت: «متخصصین می‌گویند باید تلاش کنید و حتی به زور متوسل شوید تا مصرف الکل و سیگار را به بعد از ۱۸ سالگی برسانید و آن را با اهرم‌های بیرونی به تاخیر بیندازید، زیرا فرد به تدریج تنظیم هیجان را یاد می‌گیرد. اگر کسی در سن پایین مصرف مواد دخانی و الکل را شروع کند ترک آن به سختی انجام می‌شود».

وی با بیان این‌که دو ماده در دنیا جزو مواد خطرناک شناخته می‌شوند که نئشگی بالایی دارند و نیمه‌عمر آن‌ها کم است، گفت: «تریاک نئشگی بالایی ندارد اما نیمه‌عمر آن بالا است، هروئین نئشگی بالاتر از تریاک دارد اما نیمه‌عمر آن کوتاه‌تر است، شیشه نئشگی فوق‌العاده بالایی دارد اما نیمه‌عمر آن بسیار کوتاه است، سیگار نئشگی بالایی ندارد اما به وفور است و بارها مصرف می‌شود و به همین دلیل ترک شیشه و سیگار بسیار سخت است».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین در پاسخ به این سوال فردای کرمان که: «آیا در کرمان مراکزی برای ترک سیگار وجود دارد؟ کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند باید به کجا مراجعه کنند و آیا این ترک دائمی خواهد بود؟»؛ گفت: «ترک سیگار مشکل است و دائمی بودن بستگی به خود فرد دارد، مواردی داشتیم که چندین بار ترک کردند، اما شدنی است».

وی بیان کرد: «مرکز ترک دخانیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بلوار کوثر جنب بیمارستان شفا فعالیت دارد که الان به دلیل کرونا تعطیل شده اما از چند وقت آینده از سر گرفته می‌شود و عصرهای زوج به صورت رایگان خدمات روانشناختی و پزشکی به مراجعین ارائه می‌دهد».

احمدی‌طباطبایی درباره‌ی استفاده از «سیگارهای الکترونیک» برای ترک سیگار نیز به خبرنگار فردای کرمان گفت: «استفاده از این سیگارها نه توسط سازمان جهانی بهداشت و نه مرکز مدیریت بیماری‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود».

وی افزود: «بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، این سیگارها هم از نظر مسائل سرطان‌زایی و هم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر هستند زیرا در واقع نوعی نیکوتین است که فقط تحت عنوان سیگار الکترونیک مصرف می‌شود و پیامدهای زیادی دارد».

در ادامه مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فردای کرمان درباره‌ی تنباکوهای معطر و آلوده بودن این مواد دخانی، توضیح داد: «بخشی از مواد دخانی مانند تنباکوهای معطر آلوده به متامفتامین‌ هستند و بسیاری از افرادی که قلیان مصرف می‌کنند گاهی تست شیشه‌ی آن‌ها مثبت می‌شود».

بهرام‌نژاد توضیح داد: «بخشی از این تنباکوها به داروهایی که سلامت روان را به خطر می‌اندازند، آلوده هستند و کافی است زمینه‌ی بیماری روانی در فرد وجود داشته باشد و با مصرف فقط یک‌بار قلیان آلوده به متامفتامین بیماری شعله‌ور می‌شود».

وی افزود: «بسیاری از رفتارهای پرخطر مثل رانندگی پرخطر، قتل‌ها و خودکشی‌ها نیز می‌تواند به دلیل مصرف متامفتامین باشد».