انفعال موسیقی نواحی در فضای کرونایی

محمد لطیف‌کار – دو روز پیش مدیرکل ارشاد کرمان خبر داد جشنواره موسیقی نواحی که قرار بوده است خرداد ماه امسال برگزار شود، به‌دلیل نگرانی از شرایط کرونایی فعلی، این جشنواره به زمانی دیگر موکول می‌شود.
جشنواره موسیقی نواحی که هر سال در کرمان برگزار می‌شود، به نظر من مهم‌ترین جشنواره‌ای است که کرمان آن را میزبانی می‌کند. البته برگزاری آن، هیچ‌وقت آسان و بدون دردسر نبوده و گاهی حرف و حدیث‌های آن، تا مرز لغو میزبانی کرمان هم پیش رفته است.
اهالی موسیقی حتما به خاطر دارند، سال گذشته با چه زحمتی با پادرمیانی استاندار کرمان، امتیاز میزبانی را به کرمان دادند. ظاهرا شیرازی‌ها پشت کار را گرفته بودند که آن‌ها سهمی داشته باشند. بگذریم که چند سالی است تهران سهم بیشتری نسبت به سال‌های اوایل این جشنواره برای خودش در نظر می‌گیرد.
امسال که وزارت ارشاد به نظر می‌رسید سخت‌گیری کمتری دارد، و مدعیانی هم برای این رویداد هنری پیدا نشد، باز هم به بدشانسی خوردیم. خوشحال بودیم که این‌بار یک جشنواره‌ی بهتری هم داشته باشیم. اما کرونا آمد و دیدیم که دوباره ورق برگشت. حتی با توجه به ماندگاری نسبی کرونا، آن‌طور که پیداست شاید این جشنواره را در پاییز هم نتوانیم برگزار کنیم. حیف و صد حیف!
حالا که بحث جشنواره پیش آمد، می‌خواهم از دبیرخانه‌ی جشنواره هم این گلایه را بکنم که در این فضای کرونایی هیچ اقدام چشمگیری برای بالا بردن روحیه‌ی فعالان این حوزه و مشتاقان این هنر نشان ندادند. به‌طور مثال می‌توانستند از آرشیو غنی خود به خصوص از تصویربرداری‌هایی که سال گذشته از همه‌ی گروه‌ها داشتند استفاده کنند و از طریق فضای مجازی به تقویت ارتباط این هنر با مردم برآیند. دبیرخانه اگر دائمی و فعال باشد می‌تواند از این فرصت‌ها بهره‌ی خوبی ببرد. مگر غیر از این است؟
این دبیرخانه همچنین می‌توانست مثل سایر هنرها در برگزاری کنسرت‌های لایو مجازی از موسیقی نواحی و گفت‌وگو با ‍پیشکسوتان این رشته و نیز پژوهشگران این هنر بومی، در جهت حمایت از این رشته، نقش موثری داشته باشد. اتفاقی که در پاره‌ای از هنرها رقم خورد، اما در این زمینه انجام نشد، و جایش خالی ماند.