مدیر عامل شرکت مس در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی معدن در کرمان:

امسال ۵ معدن جدید در استان کرمان افتتاح می‌کنیم

 

گروه اقتصاد – هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به همت شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان در بالاترین سطح هشدار و با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، عصر یک‌شنبه اول تیرماه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان در مراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور مدیران ارشد صنعت مس کشور، مدیران استانی، فعالان صنعت، معدن و راهسازی و روسای معادن در محل دائمی نمایشگاه‌های جنوب‌شرق کرمان برگزار شد، گفت: «خدا را شاکریم بعد از چهار ماه تعطیلی و بحران کرونا دوباره توانستیم با تلاش همکارانم میزبان تخصصی‌ترین رویداد معدنی کشور باشیم».

امیرحسین سعید سپس بیان کرد: «نمایشگاه به عنوان محرک اقتصادی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه‌ی اقتصادی بدون وابستگی به نفت را داشته باشد و نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق در نظر دارد با فراهم کردن فضای مورد نظر نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در راستای توسعه و آبادانی استان کرمان قدم بردارد».

وی با بیان این‌که نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق می‌تواند محور توسعه‌ی اقتصادی استان باشد، افزود: «استان کرمان با تنوع معادن مختلف ازجمله مس در سرچشمه رفسنجان و شهربابک، زغال‌سنگ در زرند، کوهبنان و راور، سنگ‌آهن در سیرجان و زرند، کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده‌ی معدنی تیتانیوم در جنوب استان به لحاظ حجم، تنوع ذخایر، میزان استخراج، ارزش افزوده و تاثیر در تولید ناخالص، رتبه‌ی نخست کشور را دارد که مجموع این ظرفیت‌ها کافی‌ست تا این استان هر ساله میزبان نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی باشد».

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان خاطرنشان کرد: «نمایشگاه معدن کرمان مطرح‌ترین نمایشگاه در سطح کشور است و این نمایشگاه از اول تا چهارم تیر ماه جاری، در وسعتی به مساحت هفت‌هزار متر و با حضور ۱۰۵ شرکت‌ داخلی و نمایندگی‌های بین‌المللی، میزبان فعالان بخش صنعت و معدن از سراسر کشور خواهد بود».

وی ادامه داد: «در روزهای آتی آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات راهسازی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با نظارت و حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به معرض نمایش خواهیم گذاشت».

 

بهرۀ مالکانۀ معادن به کرمان برگردد

در این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خواستار تامین نیاز شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کرمان از بازار تولیدات استان شد و گفت: «پروژه‌های بسیار بزرگی به همت مدیران بزرگوار صنایع معدنی در استان کرمان در دست اجرا است و این پروژه‌ها هم کالا و قطعات و هم ماشین‌آلات و تجهیزات خود را باید تامین کنند. خیلی خوب است اگر بتوانیم این کالا، خدمات، تجهیزات و ماشین‌آلات را از بازار استان تامین کنیم».

وی با بیان این‌که «با وجود معادن در استان کرمان باید اثرات و برکات آن هم در کرمان باشد»، افزود: «معدن یک مجموعه‌ی تجدیدناپذیر است و روزی ممکن است ماده‌ی معدنی تمام شود و یا به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها، کاربرد مواد معدنی دیگر ارزش واقعی نداشته باشد، بنابراین باید حتما جایگزینی‌هایی برای معدن داشته باشیم».

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «متاسفانه دخالت دولت در اداره‌ی امور معادن باعث شده که این امر محقق نشود که به عنوان نمونه می‌‌توان به تعیین دستوری قیمت سنگ‌آهن اشاره کرد که باعث شده بخش معدن سوبسیدی به تولید فولاد بدهد و این سوبسیدی که به تولید فولاد داده می‌شود، نقشی در قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده‌ی نهایی ندارد».

وی خاطرنشان کرد: «ما نمی‌دانیم که هر تن شمش فولاد خوزستان وقتی به دلیل سنگ‌آهنی که از استان کرمان یا هر استان دیگر به آن‌جا می‌رود، ۲۷۳ هزار تومان کمتر تمام می‌شود کجای اقتصاد خود را نشان می‌دهد اما اگر این در خود معدن یا کرمان بود، معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌توانست درآمد گل‌گهر به تنهایی بیش‌تر باشد و حال این مبلغ را با بودجه‌ی عمرانی یا بودجه‌های خود گل‌گهر مقایسه کنید».

طبیب‌زاده افزود: «ما به عنوان بخش خصوصی و به عنوان یک مطالبه‌ی جدی استان، از مسئولان دولتی می‌خواهیم این منابع برگردد یا این‌که سیستم عرضه و تقاضا حاکم باشد و معادنی که ثروت کشور و استان است را صرف شاید عدم مدیریت نکنیم، شرکت‌های فولادی باید بتوانند قیمت تمام‌شده‌ی خود را به لحاظ افزایش بهره‌وری کاهش بدهند نه این‌که تحویل قیمت به بخشی از زنجیره».

وی با بیان این‌که بهره‌ی مالکانه نیز بایستی به معدن برگردد، گفت: «یک حجم انبوه از ریالی که تامین می‌شود، به عنوان بهره‌ی مالکانه از استان خارج می‌شود و مطالبه‌ی ما این است که آن‌چه خارج می‌شود، برگردد و صرف توسعه‌ی زیربناها در بخش معدن بشود».

رئیس اتاق کرمان با اشاره به موضوع اس‌پی‌ایکس، اظهار کرد: «پروژه‌های بسیار بزرگی به همت مدیران بزرگوار صنایع معدنی در استان کرمان در دست اجرا است و این پروژه‌ها، هم کالا و قطعات و هم ماشین‌آلات و تجهیزات خود را باید تامین کنند. خیلی خوب است اگر بتوانیم این کالا، خدمات، تجهیزات و ماشین‌آلات را از بازار استان تامین کنیم».

وی ادامه داد: «تاکنون اس‌پی‌ایکس یا نظام مبادلات پیمانکاری فرعی تا حدودی کار کرده اما به همت مدیران عالی مس، گل‌گهر، گهر زمین و میدکو می‌توان یک فصل جدیدی از توسعه‌ی فعالیت‌های بخش خصوصی در صنایع پایین‌دستی ایجاد شود».

طبیب‌زاده بیان کرد: «خواسته‌ی دیگر ما از صنایع معدنی استان این است که به طور جدی به این موضوع بپردازند تا سال آینده، ۶۰ یا ۷۰ درصد از نیاز پروژه‌هایی که بسیار زیاد هم هستند از استان کرمان تامین ‌شود و این نمایشگاه با حضور واحدهایی که قطعات و خدمات این بخش را تولید می‌کنند، پربارتر باشد».

وی در ادامه گفت: «علیرغم همه‌ی محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود داشته، مس با رشد شتابنده‌ای مواجه بوده و ۱۵۲ درصد به درآمدها اضافه کرده است».

رئیس اتاق کرمان گفت: «کرمان معدنی است. مس و فولاد دارد و انتظار داریم مس نقش موثرتری به خصوص در توسعه‌ی صنایع پایین‌دستی مس و همچنین در تامین خدمات و نیاز و کالاها از استان کرمان داشته باشد».

وی همچنین با اشاره به قرار داشتن در وضعیت کرونا، خاطرنشان کرد: «شرکت‌های معدنی استان و ازجمله مس تلاش و مشارکت زیادی در تامین هزینه‌ی مبارزه با کرونا داشتند. بخش مهمی و اکثر منابع مورد نیاز هم در حوزه‌ی تامین اقلام مورد نیاز و هم تجهیزات بیمارستان‌ها در همه‌ی شهرستان‌های کرمان توسط مس، گل‌گهر و گهر زمین تامین شده است و به‌خصوص شرکت ‌صنایع مس ایران بسیار تلاش کردند و اگر وضعیت مناسبی نسبت به سایر استان‌ها در مبارزه با کرونا داریم مرهون تلاش‌ها و زحمات تامین منابع مالی خوبی است که این شرکت‌ها داشتند».

 

نمایشگاه ارتباط فعالان صنعتی را افزایش می‌دهد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم گفت: «استان کرمان پهناورترین استان معدنی کشور است و در این استان بالغ بر شش میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات‌شده‌ی مواد معدنی وجود دارد که در قالب ۴۲ ماده‌ی معدنی در حال استخراج است».

مهدی حسینی‌نژاد افزود: «سالانه بیش از ۹۳ میلیون تن انواع مواد معدنی در حال استخراج است و بالغ بر ۵۰ درصد حقوق دولتی کشور از استان کرمان به خزانه‌ی کشور واریز می‌شود».

رئیس سازمان صمت شمال استان کرمان یادآور شد: «به واسطه‌ی منابع خدادادی معدنی که در استان کرمان وجود دارد، با تلاش‌ فعالان حوزه‌ی صنعت و معدن و همه‌ی دلسوزان و علیرغم همه‌ی چالش‌هایی که به دلیل تحریم با آن مواجه هستیم در راستای تکمیل زنجیره‌ی ارزش افزوده، اتفاقات بزرگی رخ داده است».

وی ادامه داد: «در استان کرمان در حال حاضر بیش از ۳۲ میلیون تن کنسانتره، ۲۸ میلیون تن گندله، بیش از ۱۳ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۰ میلیون تن شمش برنامه‌ریزی شده و بیش از ۲۸ ابرکارخانه با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد در استان کرمان افتتاح شده و یا در حال بهره‌برداری است».

حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: «در سال‌های گذشته شاهد افتتاح بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه‌ی صنایع فرآوری استان بودیم که این کارخانه‌های بزرگ فرصتی برای خدمات و قطعه‌سازی است».

وی با بیان این‌که یکی از راه‌های ارتباط بین شرکت‌ها برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است، گفت: «استان کرمان دارای منابع خدادای و صنایع فرآوری است و برگزاری نمایشگاه می‌تواند بین شرکت‌ها، قطعه‌سازان و سرمایه‌گذاران در استان ارتباط ایجاد کند».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان توضیح داد: «با توجه به پیگیری‌هایی که در حال انجام است و استفاده از حقوق دولتی در قالب شورای معادن استان، یک فرصت استثنایی برای استان‌های معدنی و به طور خاص استان کرمان فراهم شده و من همین‌جا از بهره‌بردارن مواد معدنی و نیز کسانی که می‌خواهند در حوزه‌ی قطعه‌سازی، صنایع فرآوری و صادرات محصولات با ارزش افزوده سرمایه‌گذاری کنند دعوت می‌کنم».

وی بیان کرد: «از ظرفیت شورای معادن و با معافیت‌هایی که می‌تواند این شورا در قالب تبصره‌ی ۵ ماده‌ی ۱۴ بدهد منافع بهره‌برداران را دنبال می‌کنیم».

حسینی‌نژاد افزود: «سال گذشته با کمک شرکت ملی مس این تجربه به صورت پایلوت اتفاق افتاد و مسیری برای تمام بهره‌برداران معدنی استان و سرمایه‌گذاران فراهم شده تا از این فرصت استفاده کنند».

 

آمادۀ ارائۀ کمک تخصصی برای افزایش بهره‌وری هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: «سال جهش تولید است اما همزمان چالش‌های مختلفی را در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور شاهد هستیم از بحران کرونا تا مشکلاتی که در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی گریبان‌گیر کشور شده است».

تقی نبئی افزود: «این شرایط سبب شده مسئولین به جد پیگیر جهش تولید در بخش معدن باشند، اگرچه توقع زیادی دارند و این توقع شاید به گفته‌ی کارشناسان به دلیل این‌که در سال‌های گذشته بسترهای مناسب فراهم نبوده که بخواهیم توقع داشته باشیم جهش تولید در بخش معدن، آن‌چه که مد نظر مسئولان است، اتفاق بیفتد اما فرصتی است که می‌توان از آن در جهت حل مشکلات و مسائلی که گریبانگیر بخش معدن است استفاده کنیم».

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور خاطرنشان کرد: «سازمان نظام مهندسی معادن در راستای فعالیت‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث رونق تولید و جهش تولید در حوزه‌ی معدن و صنایع معدنی دارد، به عنوان یک بازوی فنی و تخصصی برای وزارتخانه، چند برنامه را امسال در دستور کار قرار داده است».

وی افزود: «یکی از مشکلات عدیده‌ی بخش‌ معدن، صدور مجوزهای‌ معدنی و خدماتی که دستگاه‌های مرتبط با وزارت صمت در استان‌ها یا وزارتخانه به بخش معدن می‌دهند است و بحث کُند بودن فرآیندها و نیز عدم شفافیت».

نبئی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع این موانع و اجرای برنامه‌ی هوشمندسازی در وزارت صمت، گفت: «در این راستا با توجه به این‌که سازمان نظام‌ مهندسی معادن هم بخشی از پروسه‌ی صدور مجوزها را انجام می‌دهد، برنامه‌ی جدی سال جاری را هوشمندسازی فرآیندها قرار دادیم و کمک می‌کنیم بخش‌هایی از هوشمندسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم انجام شود که اگر این کار اتفاق بیفتد بخش زیادی از مشکلات مربوط به صدور مجوزهای معدنی مرتفع خواهد شد».

وی توضیح داد: «در اتاق‌های فکری که وزارتخانه تشکیل داده و شوراهایی که برگزار می‌شود مثل شورای عالی معادن و کارگروه معدن خوشبختانه با توجه به اهمیت موضوع، دکتر مدرس شخصا حضور دارند و جلسات منظمی برگزار می‌شود».

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور اظهار کرد: «حدود ۲۰۰ پرونده در دبیرخانه‌ی شورای معادن از اواخر سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ رسوب کرده و تعیین‌ تکلیف نشده بود که ظرف سه ماه گذشته با تمام مشکلات و محدودیت‌ها در برگزاری جلسات، این پرونده‌ها تعیین تکلیف شدند و الان در شورای عالی معادن هیچ پرونده‌ی عقب‌مانده‌ای وجود ندارد که این موضوع در جهت کمک به بخش‌های تولیدی معدن است».

وی گفت: «سازمان توسعه و نوسازی معادن و شرکت تهیه و تولید با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، تعامل خوبی دارند تا بتوانیم در برنامه‌هایی که وزارت صمت در جهت رفع مشکلات معدن و صنایع معدنی دارد کمک کنیم».

نبئی خاطرنشان کرد: «سازمان نظام‌ مهندسی معدن آمادگی دارد که به بخش‌‌های مختلف معدن و صنایع معدنی کمک فکری و تخصصی بدهد که بتوانیم با افزایش بهره‌وری و کمک به کاهش هزینه‌های تولید، شرایط رقابت‌پذیری را فراهم کنیم».

 

امسال پنج معدن جدید در استان کرمان افتتاح می‌کنیم

در این مراسم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: «شرکت مس در مسیر مناسبی قرار گرفته و ما در سال ۹۸ توانستیم رتبه‌ی اول را در رشد فروش کسب کنیم و اعلام می‌کنم شرکت مس به عنوان اولین شرکت در رشد سوددهی در کشور جایگاهش را به‌دست آورد».

اردشیر سعدمحمدی افزود: «در حال حاضر بیش از دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو به اضافه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌ه‌ی جدید در دست اجرا داریم».

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که دراستان کرمان ظرفیت تولید کاتد مس به ۴۰۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است، ادامه داد: «در حال حاضر ۲۸۰ هزار تن در مس سرچشمه و ۱۲۰ هزار تن طبق افتتاحیه‌ای که دو هفته پیش توسط ریاست‌جمهوری شکل گرفت به ظرفیت تولید کاتد اضافه شد».

وی خاطرنشان کرد: «ما برای ایجاد چنین شرایطی نیازمند توسعه‌ی متوازن در بخش معدن و تولید کنسانتره هستیم و به همین دلیل توسعه‌های بزرگی را در بخش درهآلو در دست اقدام داریم که امیدواریم تا پایان سال کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی و معدن درهآ‌لو را به اتمام برسانیم».

سعدمحمدی افزود: «کارخانه‌ی کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی دره‌زار و معدن آن را نیز سعی می‌کنیم در نیمه‌ی نخست سال ۱۴۰۰ به اتمام برسانیم».

وی اظهار کرد: «کارخانه فاز دو میدوک در شهربابک را با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در دستور کار داریم و یک کارخانه ۲۰۰ هزار تنی کنسانتره جدید نیز در سرچشمه داریم و البته طرح مکانیزاسیون معادن سرچشمه در دستور کار است و باید تناژ استخراجی را به دو برابر افزایش دهیم».

 

رشد ۲٫۵ برابری صادرات در سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: «در حال حاضر میزان استخراج ماده‌ی معدنی در کشور ۵۳ میلیون تن است که باید این را به بیش از  ۱۰۰ میلیون تن ارتقاء دهیم».

وی ادامه داد: «در حال حاضر یک‌هشتم تولید کل معادن ایران در دست صنایع مس است و جایگاه مس یک جایگاه قدیمی و فنی است که توسط متخصص‌های خوب و پرسنل خدومش به سوی رشد حرکت می‌کند و قابل توجه است».

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: «امروز امیدوار هستیم که صادرات را گسترش دهیم. با توجه به کیفیت منحصر بفرد تولید مس در دنیا که به پنج نوع معروف است، ایران مس را با عیار ۹۹٫۹۹۹ تولید می‌کند».

وی با بیان این‌که صادرات ما در سال گذشته دو و نیم برابر نسبت به سال ۹۷ ارتقا پیدا کرد و از رکورد تاریخ صنعتش عبور کرد، توضیح داد: «امسال در سال جهش تولید، امیدوار هستیم این عدد به طور چشمگیر و فزاینده‌ای ارتقاء پیدا کند و از تولید ۱۱۷ هزار تن سال گذشته به بالغ بر ۱۵۰ هزار تن دسترسی پیدا کنیم».

 

افتتاح ۵ معدن جدید در کرمان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: «امسال پنج معدن جدید در استان کرمان افتتاح می‌کنیم و این کار را به یاری خدا و همت و تلاش همه‌ی دوستان انجام خواهیم داد. این در حد حرف نیست، مطالبه‌ای است که امروز مطرح می‌کنم و قطعا انجام می‌‌دهیم».

وی گفت: «در صنعت فولاد، شرکت ام‌ام‌تی‌ای ایران توانست تکنولوژی پِرد (PERED) را به عنوان یکی از مدل‌های فنی تولید آهن اسفنجی ثبت ایران کند و این افتخار بزرگی برای کشور بود».

سعدمحمدی بیان کرد: «ما در تولید کنسانتره در صنعت مس کارخانه‌های زیادی را احداث کردیم و امیدواریم در مسیری قرار بگیریم که بتوانیم تکنولوژی ثبت طرح تولید کنسانتره را به نام یکی از شرکت‌ها فنی مس در دنیا ثبت کنیم، یعنی ما آمادگی اجرا، طراحی و تولید تجهیزات یک کارخانه‌ی کنسانتره با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را به دست بیاوریم».

وی ادامه داد: «اگر بتوانیم تمام تجهیزات ایجاد کارخانه را فراهم کنیم، بومی‌سازی منطق زیباتری به لحاظ اقتصادی پیدا می‌کند و ان‌شاالله دنبال این هستم بتوانیم این کار را انجام بدهیم امّا تا فراهم شدن شرایط، ساخت تجهیزات و قطعاتی که مورد نیاز صنعت مس است را در دستور جدی کار برای تمام مدیران مجتمع قرار دادیم».

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: «قطعا برای تامین تمام تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل کشور باشد، اولویت اول، دوم و سوم ما سرمایه‌گذاری در داخل کشور است و برای این‌که بتوانیم در استان کرمان شرایط این تولید را بیش‌تر از گذشته فراهم کنیم نمایشگاهی را به‌صورت دائم در رفسنجان برنامه‌ریزی خواهیم کرد که این نمایشگاه قابلیت بازدید تمام سال را برای صنعت‌گران داشته باشد تا امکان ساخت قطعات بیش از گذشته فراهم شود».

 

نخبگان کرمانی در مس به کار گرفته می‌شوند

وی با ارائه‌ی گزارش سه ماه گذشته، خاطرنشان کرد: «در سه ماه گذشته فروش بی‌نظیری داشتیم که در تاریخ بی‌سابقه بوده و در بخش تولید نیز از سال گذشته فزونی گرفتیم و امیدوار هستیم امسال رکوردهای جدیدی برجای بگذاریم».

سعدمحمدی توضیح داد: «امسال ۵۰۰ نیروی جدید بر اساس آزمونی که برگزار کردیم، استخدام کردیم و ۳۰۰ نفر دیگر را هم در شهریورماه با برگزاری آزمون به کار می‌گیریم».

وی ادامه داد: «ما در رشته‌های مورد نیاز مس از تمام نخبه‌های استان استفاده می‌کنیم و آن‌‌ها را به کار می‌گیریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را پرورش دهیم تا آموزش ببینند و در سال‌های آینده شرکت مس صاحب مدیرانی قاطع و توانمند باشد».

 

احداث ۷۰ زمین چمن مصنوعی در روستاهای کرمان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: «در بخش مسئولیت‌های اجتماعی، در سال گذشته بیش از ۷۰ زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان کرمان احداث کردیم، بیش از ۱۳ اردوی جهادی که هر اردو پنج روزه بوده برگزار کردیم و طی آن، ۲۵ پزشک متخصص در روستاها به مردم خدمات رایگان ارائه دادند».

وی افزود: «در جنوب کرمان، گلباف، شهربابک، روستاهای رفسنجان و سیستان و بلوچستان این کار را انجام دادیم و امیدواریم تعداد این اردوها امسال بیشتر شود».

سعدمحمدی با بیان این‌که سعی کردیم تلاش خود را برای مسئولیت‌های اجتماعی که بر عهده‌ی ماست در حد امکان انجام دهیم، گفت: «شرکت مس، سه ورزشگاه بزرگ در استان کرمان احداث می‌کند، ورزشگاه ۳۰ هزار نفره‌ی کرمان که امیدواریم امسال افتتاح شود، این ورزشگاه یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌ها است، ورزشگاه ۱۵ هزار نفره‌ی رفسنجان و ورزشگاه ۱۵ هزار نفره در شهربابک و در آینده قادر هستیم تورنمنت‌های بین‌المللی در استان کرمان برگزار کنیم».

 

تجهیز ناوگان معادن مس با خرید دستگاه‌های جدید حفاری

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه‌ی اکتشافات معدنی، توضیح داد: «در سال گذشته ۷۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادیم و امسال نیز بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام خواهیم داد».

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که میزان ذخایر استان به گونه‌ای است که بیش از ۷۰ سال آینده را تامین می‌کند، گفت: «امیدوارم به زودی در یک کنفرانس خبری میزان ذخایر جدید را با عیار مشخص و دقیق به شما بگویم برای این‌که ما می‌خواهیم پنج معدن جدید را باز کنیم که در هر کدام از این‌ها اشتغال ایجاد می‌شود و جوانان استخدام می‌شوند، رونق اقتصادی در نقاطی که این معادن در آن‌جا باز می‌شود شکل می‌گیرد و تا حدودی ما وظیفه‌ی خود را در زمینه‌ی اشتغال از نظر اقتصادی انجام می‌دهیم».

وی بیان کرد: «در بحث اکتشاف، اتفاقات خوبی در حال حاضر در حال شکل‌دهی است، چند دستگاه جدید حفاری خواهیم خرید، ۴۰ دستگاه جدید تراک‌های ۱۳۶ تن در برنامه است که به‌زودی خریداری می‌شود و همچنین هفت شاول بزرگ ۱۷ هزار مترمکعبی در دستور کار برای خرید است که بتوانیم ناوگان تجهیزاتی در بخش معادن را تغییرات جدی و فنی بدهیم».

سعدمحمدی اظهار کرد: «از نظر تکنیکی نیز برنامه‌ریزی داریم که بتوانیم به لحاظ فنی با طرح مکانیزاسیون، کیفیت طراحی و کار حرفه‌ای را تغییر بدهیم تا هم از نظر ایمنی و هم فنی شرایط بهتری داشته باشیم».

 

ارتقا رتبۀ مس در بورس ایران

وی افزود: «شرایط ما به گونه‌ای است که در بازار بورس در سال ۹۷ ارزش مس ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، پایان سال به ۷۲ هزار میلیارد تومان و امروز به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان ارتقا یافته که این عدد بیانگر رفتار مس در انظار اقتصادی کشور است».

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: «فاصله‌ی مس با فولاد مبارکه را که در یک‌سال و نیم گذشته حدود ۴۵ درصد بوده به ۱۶ درصد رساندیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم در پله‌ی بالاتر قرار بگیریم و شرکت مس این استحقاق و ظرفیت از نظر نیروی انسانی و تخصص و پتانسیل‌های معدنی و حرفه‌ای دارد که بتواند جایگاه نخست را در شرکت‌های کشور داشته باشد و بر اساس این هدف برنامه‌ریزی در حال انجام است».

وی با بیان این‌که امیدوارم به یاری خداوند بزرگ بتوانیم در همه‌ی صحنه‌ها حرف اول را بزنیم، گفت: «امیدواریم در ورزش هم دو تیم اول لیگ یک که مس رفسنجان و مس کرمان هستند، امسال لیگ برتری شوند، در هندبال و تیر و کمان قهرمان کشور شدیم و امیدواریم در لیگ برتر هم حضور پیدا کنیم».

سعدمحمدی یادآور شد: «امیدواریم در همه‌ی زمینه‌ها توسعه‌ی متوازن در سیستم شکل بگیرد و بتوانیم خدمت بیش‌تری هم به مردم ارائه بدهیم و هم در اشتغال‌زایی و اقتصاد استان و کشور نقش‌آفرینی بهتری داشته باشیم».

 

به گزارش استقامت، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، با هدف تکمیل زنجیره‌ی تولید برای دستیابی به محصولات و خدمات با ارزش افزوده‌ی بالاتر، دستیابی به آخرین فناوری‌های نوین، ارائه‌ی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و راهسازی و جهش تولید در کرمان که دارای طیف وسیعی از معادن مانند زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، کرومیت و تیتانیوم می‌باشد، برگزار شده است.