شهردار کرمان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

مرور کارنامۀ ۳۰ ماهۀ شهرداری 

درآمد و بهره‌وری شهرداری را افزایش دادیم 

بدهی‌ها و معوقات را پرداخت کردیم

گروه جامعه: در اولین روز از تابستان ۹۹، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان با خبرنگاران جلسه‌ای برگزار کرد و از شاخص‌های کارنامه‌ی مدیریتی خود، که حدود سی ماه از آن می‌گذرد گفت؛ از افزایش درآمد شهرداری و پرداخت بدهی‌ها و حقوق‌های معوق گرفته تا اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و ممیزی شهر و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی. آنچه در ادامه می‌آید، مشروح گزارشی است که شهردار کرمان در این جلسه ارائه کرد و بعد از آن، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

معیشت کارکنان را در اولویت گذاشتم

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، شهردار کرمان در این نشست که در آن، رئیس شورا، رئیس کمیسیون بودجه شورا و برخی معاونان او نیز حضور داشتند، به وضعیت شهرداری‌ پرداخت وقتی که خودش به این مسئولیت انتخاب شد: «وقتی مسئولیت شهرداری به بنده سپرده شد، اوضاع شهرداری از لحاظ بدهی و پروژه‌های نیمه‌تمام خوب نبود و به‌دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها، هر روز اعتراضات کارگری داشتیم به طوری که بعضی از آن‌ها چهار تا شش ماه حقوق معوقه داشتند. پروژه‌هایی که باید تا پایان شورای چهارم تمام می‌شد هم، به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت داشت و مردم بابت این وضعیت، نگران و دغدغه‌مند بودند».

سیدمهران عالم‌زاده افزود: «وقتی شهردار شدم، آنچه اول برایم اهمیت داشت معیشت کارکنان بود چرا که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی هر سازمان، سرمایه‌ی انسانی آن است که اگر همراه و همدل نباشد نمی‌توانید موفق باشید. کاملا روشن است کارگری که پنج ماه حقوق نگرفته، کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد بنابراین این موضوع را در اولویت گذاشتم؛ ظرف شش ماه حقوق‌ها به‌روز شد و از آن روز تاکنون پرداخت مجموعه‌ی پرسنل، ممکن است تا ده روز تفاوت داشته باشد، اما در مجموع، به‌روز است در حالی‌که پیش از آن، عدم پرداخت حقوق‌ها، حتی مسائل امنیتی در شهر ایجاد کرده بود و مرتب از سوی دستگاه‌های نظارتی و استانداری و شورا و … تذکر می‌دادند که خوشبختانه این نگرانی برطرف شد».

باید پروژه‌های ۶۰۰ میلیاردی را تمام می‌کردیم

وی با بیان اینکه اولویت بعدی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود، افزود: «از روز اول، این دوره از شورا و شهرداری به این نتیجه رسیدند که صلاح شهر نیست پروژه‌هایی قبلا شروع شده بود، متوقف شود چون هزینه‌های زیادی برای آن شده بود و با وجود اینکه در مورد بعضی از پروژه‌ها، نظر محکم کارشناسی وجود نداشت، نمی‌شد رهایش کرد. خواستیم تجربه‌ی مونوریل قم و کرمانشاه در کرمان تکرار نشود. چون چنین کارهای نیمه‌تمامی وجهه‌ی منفی برای شهرداری و شورا بروز می‌داد».

عالم‌زاده افزود: «سعی کردیم براساس اولویت، پروژه‌ها را دسته‌بندی کرده و در دستور کار قرار دهیم و تخصیص منابع را هم بر اساس همین برنامه انجام دهیم».

وی ادامه داد: «این پروژه‌ها بودجه‌های زیادی از شهر را به خود اختصاص داد. در مجموع ۴۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی برای آن شده بود که با تعدیل‌ها به ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد».

وی با بیان اینکه به هر دشواری بود این پروژه‌ها پیش رفت، اظهار کرد: «حتی پروژه‌ی پل سیدی که هفت، هشت سال از شروع ساخت آن می‌گذشت را هم تمام کردیم. یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام، ساختمان شهرداری کرمان بود که تکمیل شد. در مجموع، پنج تقاطع غیرهمسطح و ساختمان شهرداری را در دستور کار قرار دادیم و یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید».

وی افزود: «همزمان با این، پروژه‌های کوچک مقیاس شامل بوستان‌‌ها و پیاده‌راه‌ها نیز توسط شهرداری‌های مناطق اجرا شد. سال اول ۲۰ پروژه از این دست را اجرا کردیم و سال گذشته ۱۵ پروژه آماده شد که به دلیل کرونا امکان افتتاح آن‌ها فراهم نشد».

عالم‌زاده اظهار کرد: «از هفته‌ی آینده، به مدت ۱۵ هفته، هر هفته یک پروژه در مقیاس محلی و منطقه‌ای افتتاح خواهیم کرد».

افزایش ۲۰۰ درصدی درآمد بی‌نظیر بود

شهردار کرمان سپس گفت: «اتفاق مهم‌تری که می‌توان از آن یاد کنم، افزایش درآمد شهرداری بود. در سال اول فعالیت بنده که سه ماه تا پایان آن سال مانده بود، مجموع درآمد شهرداری ۳۲۰ میلیارد تومان بود. با تلاش همکارانم در شهرداری و با مصوبات خوب شورا، این درآمد با اصلاحیه‌ای که سال گذشته در بودجه صورت گرفت به ۸۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت. خواهش می‌کنم رصد کنید ببینید کدام‌یک از شهرداری‌های ایران، ظرف دو سال افزایش درآمد بیش از ۲۰۰ درصدی تجربه کرده‌اند؟».

عالم‌‌زاده افزود: «در سال‌ جاری نیز درآمد یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای شهرداری تعیین کرده‌ایم. درآمد را از ۳۲۰ میلیارد تومان به چهاربرابر و معادل ۴۰۰ درصد افزایش دادیم. این، رقم بزرگی است ولی شهرداری و کارکنان در خود دیدند که می‌توانند آن را محقق کنند. اگرچه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد آن تعهدی است اما درآمد هزار میلیاردی اقدام بزرگی است که در این دوره پیشنهاد و تصویب شده است. اگر می‌خواهیم به وضعیت شهری مثل شیراز برسیم ضرورت داریم درآمد شهر را بالا ببریم تا سطح خدمات‌رسانی برای مردم بهتر شود».

بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دادیم

وی در ادامه، از افزایش ۲۰ درصد بهره‌وری نیروی انسانی شهرداری خبر داد و در این‌باره گفت: «ما دو هزار و ۴۰۰ نیروی رسمی و قراردادی در شهرداری کرمان داریم. اگر بخواهیم شهر کرمان را متناسب با مساحتی که دارد اداره کنیم این تعداد نیرو نیاز است اما اگر بخواهیم براساس جمعیت اداره کنیم نیروی فعلی زیاد است».

عالم‌زاده توضیح داد: «مشکل شهر کرمان این است که ۱۳ هزار هکتار وسعت و ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و این تراکم پایین جمعیت در هکتار، باعث شده که اداره شهر پرهزینه شود».

وی ادامه داد: «با تلاش همکارانم، حدود ۴۰۰ نفر از نیروی شهرداری بازنشسته شدند و در حال حاضر، شهرداری کرمان با ۸۰ درصد نیروها دارد اداره می‌شود ضمن اینکه همزمان، سازمان سرمایه‌گذاری، شهرداری بافت تاریخی و سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی نیز تاسیس شد. به دلیل کاهش نیروی انسانی، ۲۰ درصد بهره‌وری افزایش یافته است».

همۀ بدهی‌ها را پرداختیم

وی سپس درباره‌ی وضعیت بدهی‌های شهرداری کرمان توضیح داد: «یکی از اتفاقات مهمی که در این مدت شورا و شهرداری رخ داده، پرداخت بدهی‌ها و معوقات شهرداری است. وقتی ما کار را شروع کردیم، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ایجاد شده بود که حدود ۱۸۰ میلیارد تومان آن مربوط به قرارگاه خاتم و بقیه مربوط به دیگر پیمانکاران بود. اکنون این بدهی‌ها به صفر نزدیک شده است و حتی فروردین‌ماه امسال چون هیچ بدهی به قرارگاه خاتم نداشتیم، پرداختی هم صورت نگرفت».

عالم‌زاده تصریح کرد: «شهرداری کرمان با کسب درآمد از زیر بار بدهی‌ها خارج شد».

وی اظهار کرد: «بسیاری از پروژه‌ها در شهر، بدون قرارداد اجرا شده بود و این، باعث ایجاد مشکلاتی برای پیمانکاران شده بود که توسط شورا و شهرداری رسیدگی شد و در حال تعیین‌تکلیف نهایی است».

خزانۀ متمرکز شهرداری را ایجاد کردیم

عالم‌زاده سپس درباره‌ی وضعیت بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای شهرداری گزارشی داد و اظهار کرد: «این بدهی‌ها که از دوره‌ی شهرداری جلال‌ماب شروع شده بود. با تلاشی که شد، تمام این بدهی‌ها تقسیط شد و سعی کردیم جرایم آن بخشیده شود و بعضا هم در حال تقسیط است و پرداخت شده است».

وی افزود: «قیرهایی که در دوره‌ی قبل خریداری شده بود، تمام ضمانت‌نامه‌های آن لغو شده و به بانک‌ها بدهکار بودیم. در این دوره همگی پرداخت شد و شهرداری از این بابت بدهی به بانک‌ها ندارد».

شهردار کرمان گفت: «یکی از موضوعاتی که وزارت کشور ابلاغ کرده بود و شهرداری باید آن را انجام می‌داد اما نگرانی‌هایی درباره‌ی آن وجود داشت که ممکن است درآمد مناطق و سازمان‌ها و انگیزه‌ی مدیران کم شود؛ ایجاد خزانه‌ی متمرکز شهرداری بود تا کلیه‌ی درآمد شهرداری به یک خزانه‌ی مشترک واریز شود و پس از تخصیص به سازمان‌ها و مناطق برگردد».

وی اظهار کرد: «من وقتی شهردار شدم دیدم که مثلا پروژه‌ی پل سیدی با کمبود اعتبار مواجه است ولی در شهرداری یکی از مناطق در حال ساخت پارک هستیم. برای من جای تعجب بود که پل سیدی اولویت است یا پارک ساختن؟ بنابراین متوجه شدم که وزارت کشور به‌درستی گفته که شهردار مرکز باید اولویت شهر را تعیین کند. بنابراین، از سال اول، خزانه متمرکز به وجود آمد و مدیران نه‌تنها انگیزه‌ی خود را از دست ندادند بلکه این انگیزه، مضاعف هم شد».

عالم‌زاده افزود: «نظام بودجه‌ریزی جدید که به شهرداری‌ها ابلاع شده بود و اولین شهرداری بودیم که نظام بودجه‌ریزی جدید را انجام داد و برای دیگر شهرداری‌ها الگو شدیم».

با دولت بر سر بدهی‌ها تهاتر کردیم

وی گفت: «در معاونت مالی یکی دیگر از اقدامات مهمی که صورت گرفت، تهاتر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با شهرداری کرمان آن هم برای اولین بار در سال گذشته بود. تا حالا ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های دولت به شهرداری است. اگر دیگر دستگاه‌های نظامی و انتظامی هم پای کار بیایند بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان دولت به شهردار بدهکار است. با ظرفیت قانونی می‌توان در قبال بدهی شهرداری آن را تهاتر کنیم. امسال هم قصد داریم از این ظرفیت استفاده کنیم».

 

شهردار کرمان افزود: «کار دیگر، انجام همه‌ی کارها در قالب مناقصه و مزایده بود». وی اظهار کرد: «قاطعانه می‌گویم که ما در این دوره، حتی یک قرارداد بدون ترک تشریفات مزایده نداشتیم. البته با سازمان همیاری شهرداری‌ها نیاز به تشریفات قانونی نداریم و به راحتی می‌توانیم قرارداد ببندیم. با این وجود، در سال جاری، حتی گفتیم این سازمان اگر قصد شرکت در پروژه‌های شهرداری دارد صرفا از طریق مناقصه شرکت کند».

وی سپس بیان کرد: «سیستم اتوماسیون اداری شهرداری هم از شنبه‌ی این هفته، به صورت آزمایشی کار خود را شروع کرد و از ماه آینده در کل شهرداری خدمات‌رسانی در قالب این سیستم صورت می‌گیرد. همچنین، سیستم نرم‌افزار مالی یکپارچه را خریداری کردیم. یکی از مشکلات این بود که نمی‌شد سیستم مالی را رصد کنیم و هر سازمان و شهرداری منطقه برای خودش عمل می‌کرد، این نرم‌افزار اما امکان رصد عملکرد مناطق و سازمان‌ها را فراهم کرده است».

شوراهای محلات نمی‌توانند سیاسی عمل کنند

شهردار کرمان سپس، به برخی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه‌ی فرهنگی اشاره و اظهار کرد: «در حوزه‌ی فرهنگی شورای اجتماعی محلات با هدف واگذاری اداره‌ی امور محل به مردم ساکن، تشکیل شد. شهر به ۷۳ محله تقسیم شد و شورای اجتماعی محلات شکل گرفته و یا در حال شکل‌گیری است. ساختار این شوراها، مدنی است و نمی‌تواند سیاسی شود. از اقشار مختلف در آن حضور دارند و از آن‌ها نظرخواهی می‌شود و شهردار محله دارند. اولویت را تشحیص می‌دهند و به ما منتقل کرده و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم».

عالم‌زاده به برگزاری جشنواره‌های فصلی نوبهار، تابستانی و پاییزی نیز اشاره و بیان کرد: «در ایام کرونا هم به جشنواره‌های مجازی روی آوردیم و جشنواره «کرمونی‌شو» حدود دو میلیون نفر بازدیدکننده داشت».

وی ادامه داد: «راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی نیز در دستور کار قرار گرفت که در راستای آن، شهرداری امکانات یا مکان را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و آن‌ها این خانه‌ها را فعال می‌کنند».

وی با بیان اینکه با این اقدام، حدود ۱۵ خانه جدید به مجموعه‌ی شهرداری اضافه می‌شود، افزود: «زمینه‌ی ایجاد اولین فروشگاه بزرگ صنایع‌دستی با کمک صندوق کارآفرینی امید هم فراهم شده که به ویژه زنان سرپرست خانوار می‌توانند برای عرضه‌ی محصولات خود از آن استفاده کنند».

عالم‌زاده به برگزاری پنجشنبه‌های قلعه‌محمود در راستای احیای این بازار به عنوان یکی دیگر از اقدامات این حوزه اشاره و اضافه کرد: «پروژه‌های مختلف فرهنگی دیگری اجرا شد و این موارد، تنها برخی از آن بود».

برای جنگل قائم فیلم می‌سازیم

وی ادامه داد: «امسال بنا بر این داریم که از تعدادی فیلم درباره‌ی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر حمایت کنیم. همچنین، از پته کرمان قصد حمایت ویژه داریم. برای معرفی جنگل قائم کرمان که یک آورده و ارزش افزوده‌ی مهم در شهر است می‌خواهیم فیلمی تهیه کنیم. ارکستر خواجوی کرمانی را نیز حمایت می‌کنیم».

وی با بیان اینکه موضوع خواهرخواندگی کرمان هم در دستور کار است، افزود: «در همین امسال خواهرخوانده‌ی کرمان معرفی و اعلام می‌شود».

نرم‌افزار جدید شهرسازی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

عالم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای چند پروژه‌ی پیاده‌راه شامل میدان ارگ و شورا و همچنین پروژه‌هایی در محلات گلبازخان و قلعه‌محمود در راستای پیاده‌پذیری شهر، اظهار کرد: «یکی از کارهای مهمی که برای آن جنگیدیم و تا دو سه ماه دیگر نهایی می‌شود، تغییر نرم‌افزار شهرسازی شهرداری کرمان است. نرم‌افزار فعلی کندو فاقد بسیاری از قابلیت‌هاست. بهترین نرم‌افزار تولید شده در بخش خصوصی را خریداری کردیم که در حال نصب و استقرار است. این نرم‌افزار هم شفافیت مضاعفی به حوزه عملکرد شهرداری می‌دهد و هم مردم اقداماتی مثل اخذ پروانه و عوارض را از راه دور می‌توانند انجام دهند».

شهردار کرمان افزود: «ممیزی شهر هم یکی از نیازهای ضروری بود که در حال انجام است و تاکنون،۸۵ تا ۹۰ درصد شهر ممیزی شده و تا نرم‌افزار بیاید، این ممیزی هم تکمیل می‌شود و کل این اقدامات، به تسهیل در خدمات‌رسانی مردم کمک زیادی خواهد کرد».

۲۳ اتوبوس نوسازی شد

شهردار کرمان در ادامه، با اشاره به افزایش قیمت اتوبوس تا آنجا که قیمت هر دستگاه معمولی آن به دو میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: «در سازمان اتوبوسرانی شهرداری، ۲۳ دستگاه اتوبوس داشتیم که مدتی کار کرده بودند ولی به دلیل مشکلات فنی متوقف شده بودند. اتوبوس‌های بسیار خوبی بودند که نوسازی شدند و اکنون در شهر در حال فعالیت هستند. به جای خرید ۱۰۰ میلیارد تومان اتوبوس، با چند صد میلیون تومان، این چند دستگاه را وارد سیستم کردیم. همچنین، پنج خودروی مگاترانس نوسازی‌شده را خریداری کردیم و دو دستگاه اتوبوس هم برای معلولان اختصاص دادیم».

عالم‌زاده افزود: «حدود پنج دستگاه ماشین آتش‌‌نشانی نیز به سیستم شهرداری اضافه و ۵۰ دستگاه ماشین آلات سبک هم خریداری شد. کلیه‌ی ماشین‌آلات سنگین شهرداری نوسازی و به‌روز رسانی شد. مثلا بولدوزری را ۴۰۰ میلیون تومان تعمیر کردیم در صورتی که اگر می‌خواستیم نو خریداری کنیم، دو، سه میلیارد تومان باید هزینه می‌کردیم».

وی ادامه داد: «کارخانه‌ی آسفالت و جدول که تقریبا تعطیل بودند راه‌اندازی شدند و الان، در ظرفیت کامل مشغول هستند تا آنجا که دپوی جدول ما در حدی است که هیچ‌یک از مناطق و سازمان‌ها هیچ‌وقت مشکلی ندارند».

وی بیان کرد: «همچنین، در این مدت، ۱۶۰ کیلومتر جدول‌گذاری و ۴۶۰ هزار مترمربع آسفالت عمدتا در محلات هدف، از جمله صنعتی و قمر بنی‌هاشم انجام شد. البته در دیگر مناطق هم بوده ولی عمدتا کار در مناطق کم‌برخوردار صورت گرفت».

عالم‌زاده با بیان اینکه ۹۱ هزار مترمربع فضای سبز جدید نیز به شهر اضافه شد و ۹۰ هزار درخت و درختچه و ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار نهال فصلی کاشتیم، اظهار کرد: «۴۱ پروژه هم سازمان سیما و منظر انجام داده که از جمله‌ی آن، تخم‌مرغ‌های رنگی و رویداد حافظه‌ی چوب است و هفت پروژه هم برای اولین‌بار در قالب فراخوان از سوی این سازمان اجرا شد».

دفن در آرامستان جدید امسال شروع می‌شود

وی بیان کرد: «برای پروژه‌ی آرامستان شهر کرمان نیز اقداماتی انجام شد از جمله اینکه نقشه‌های آن مجددا بازنگری شد و سعی کردیم برای جابه‌جایی آرامستان هم چند سایت پیشنهاد دهیم که تایید نشد و برگشتیم به سایت اولیه. ولی تعارضی با ارتش داشتیم که حل شد و کار عمرانی آن شروع شده. تا پایان سال بخش عمده‌ی عملیات عمرانی انجام و زمینه‌ی دفن فراهم خواهد شد».

وی سپس گفت: «کار دیگری که در شهر انجام شد و به چشم نمی‌آید توسعه‌ی شبکه‌ی آب خام شهر است که حدود ۱۵ میلیارد تومان سال گذشته برای آن هزینه شده است. چندین کیلومتر مسیر حفاری شده تا آب برخی از فضاهای سبز که از آب شهری استفاده می‌کردند قطع شود».

وی افزود: «همچنین، از سال گذشته خرید کلیه‌ی لوازم شهرداری، اعم از مناطق و سازمان‌ها را به صورت مناقصه انجام می‌دهیم و مانع از خرد کردن معاملات شده‌ایم که این خرید تجمعی، منافعی برای شهرداری داشته است».

وی ادامه داد: «اتفاق خوب دیگری که بابت آن جا دارد از دکتر فدائی، استاندار محترم کرمان تشکر کنم، تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی سیستم نظارت تصویری شهر بود. حدود ۳۰، ۴۰ دوربین ترافیکی و پایش تصویری در شهر داشتیم که امروز به ۴۱۳  دوربین رسیده و مرکز مونیتورینگ شهرداری کرمان یکی از مراکز به‌روز کشور شده است». وی اضافه کرد: «فاز دوم این پروژه نیز در دستور کار قرار دارد».

سامانه شفافیت تا وضع ایده‌آل فاصله دارد

وی سپس به راه‌اندازی سایت شفافیت شهرداری به عنوان یک اقدام مهم در این دوره اشاره و تصریح کرد: «این سایت، تا به وضعیت ایده‌آل خود برسد زمان می‌برد».

شهردار کرمان با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم این سامانه به‌روز شود، توضیح داد: «متاسفانه وقتی وارد موضوع شفافیت می‌شویم، صراحت قانونی درباره‌ی اینکه چه موضوعاتی می‌تواند شفاف شود یا نشود وجود ندارد و این، یکی از موضوعات چالشی است که باید با سیستم محرمانه شهرداری و پرسنل مواجه می‌شویم و مثلا در این موارد که بگوییم فلان فرد مجرد است یا متاهل، با مسائلی مواجه می‌شویم. با این وجود، سعی کردیم یک‌سری اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنیم؛ به ویژه انتشار طرح تفصیلی شهر کرمان در این سایت، یک اتفاق بسیار مهم بوده چون یکی از بزرگ‌ترین رانت‌ها در شهرها این است که طرح در کشوی میز افراد است و مردم دسترسی به اطلاعات ندارند و اینکه توسعه‌ی شهر چه مسیری دارد را نمی‌دانند».