مسئول میراث‌فرهنگی بخش ماهان :

پروژه شترگلوی ماهان امسال تمام نمی‌شود!

 

گروه جامعه – بنا به گفته‌ی مسئول میراث‌فرهنگی بخش ماهان، کارگاه مرمت عمارت شترگلوی ماهان هم‌اکنون فعال است و پروژه، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حالی که پیش از این، وعده داده شده بود اوائل سال جاری این عمارت تاریخی احیا می‌شود، امین بیلدار ماهانی گفت که قرار بود تا بهمن‌ماه امسال کار تمام شود اما با توجه به حجم بالای عملیاتی که باقی مانده، بعید است تا این تاریخ پروژه تمام شود.

به گزارش فردای‌کرمان، عمارت شترگلو در شهر ماهان و در خیابانی روبه‌روی آرامگاه شاه‌ نعمت‌الله‌ ولی قرار دارد؛ یک بنای تاریخی متعلق به دوران قاجاریه است که وسعتی بیش از پنج هزار مترمربع دارد. از ویژگی‌های معماری این خانه‌ی تاریخی می‌توان به دو قسمت شاه‌نشین و اندرونی آن اشاره کرد. عمارت شاه‌نشین این مجموعه روبه‌روی حرم شاه نعمت‌الله ولی قرار گرفته است و بالای عمارت شاه‌نشین، دو بادگیر مرتفع و یک کلاه فرنگی قرار گرفته و سقف داخلی آن نیز با یزدی‌بندی زیبایی تزیین شده است. عمارت شترگلو دارای چند حیاط است که حیاط شمالی انارستان و حیاط جنوبی نارنجستان بوده است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه در این عمارت، جریان دایمی آب درون بنا در سرتاسر عمارت بوده است.

وجود درهای اُرسی زیبا و حجره‌های تو در تو از دیگر موارد قابل توجه این بنای فاخر و تاریخی است. همچنین، این بنا شامل یک حوض‌خانه است که چهار ایوان در چهار طرف آن برای نشستن ساخته شده و به پنج‌دری‌ها و سه‌دری‌ها راه دارد.

این بنای ارزشمند تاریخی اما سالیان زیادی به حال خود رها و آسیب‌های زیادی دیده بود. مزایده‌های فراوانی برای واگذاری آن به بخش خصوصی انجام شده بود اما هیچ‌یک نتوانست این خانه تعیین‌تکلیف کند تا اینکه سال ۹۶، شرکت پهنه آسمان‌تابان وابسته به شرکت جهادنصر کرمان آن را در اختیار گرفت.

مجتبی شفیعی، معاون میراث‌فرهنگی استان، سال گذشته به فردای‌کرمان گفت که عملیات مرمت آن در حال انجام است و مشکل خاصی هم وجود ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم ابتدای سال ۹۹ پروژه افتتاح شود. بنا به گفته‌ی شفیعی، کاربری عمارت فرهنگی‌ ـ پذیرایی تعریف شده ولی کاربری خانه‌های مجاور آن اقامتی خواهد بود.

بیلدار ماهانی، مسئول میراث‌فرهنگی بخش ماهان اما روز شنبه هفتم تیرماه درباره‌ی آخرین وضعیت عمارت تاریخی شترگلوی ماهان به فردای‌کرمان گفت که کارگاه مرمت آن فعال است. بخش‌هایی از آن بازآفرینی و مسیر آب داخل آن اصلاح شده، مرمت‌ پشت‌بام و بادگیرها صورت گرفته است.

وی افزود: «قرار بود تا بهمن ماه امسال مرمت آن به اتمام برسد اما با حجم عملیاتی که باقی مانده، بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد».

به گزارش فردای‌کرمان، دلیل نام‌گذاری این عمارت به نام شترگلو، به‌کارگیری نوعی سازه‌ی آبی سنتی در آن است که کار انتقال آب را از مکانی به مکان دیگر انجام می‌داده است؛ معماران این بنا، برای این‌که امنیت خانه‌ها و باغ‌هایی که در مسیر این آب قرار داشته حفظ بشود، زیر دیوار خانه، کانالی با زاویه‌ای بین ۹۰ تا ۱۸۰ درجه ‌ساختند؛ آب درون این کانال، از یک سمت با ارتفاع مناسبی پایین رفته و از سمت دیگر بنا طبق قاعده ظروف مرتبط بالا می‌آمده است و از آنجا که شکل این کانال‌ها به گردن و گلوی شتر شباهت دارد به چنین سازه‌ای شترگلو می‌گفتند. احیای کامل این عمارت خبری است که مشتاقان زیادی چشم‌انتظار رسیدن آن هستند.