رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

اهرم جلوگیری از نماهای رومی را نداریم!

۹۰ درصد ساختمان‌ها برای افراد کم‌توان مناسب نیستند

از مداخله‌ی افراد فاقد صلاحیت در ساختمان‌سازی جلوگیری می‌کنیم

گروه اقتصاد – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان عصر یک‌شنبه هشتم تیرماه در جمع خبرنگاران اگرچه تاکید کرد: «مباحث مقررات ملی ساختمان در بسیاری از قسمت‌های حساس، مخصوصا در قسمت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و تاسیسات ساختمان مغفول مانده است»، اما در ادامه افزود: «در بخش سازه در استان کرمان خیلی خوب پیش رفتیم و شاید ناشی از آن بوده که کرمان یک استان زلزله‌خیز است». این‌ها گوشه‌ای از بیم‌ و امیدهایی بود که علیرضا گستانی در این نشست مطبوعاتی که در محل این سازمان برگزار شد، مطرح کرد. اما دامنه‌ی بحث به خیلی از مسائل دیگر، از جمله نماهای رومی و یونانی شهر کرمان و پل‌ها و زیرگذرهای این نیز کشیده شد. گزارش این نشست را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگار استقامت، علیرضا گلستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی یک سازمان جوان است، بیان کرد: «سال ۷۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط مجلس شورای اسلامی تدوین شد و بر همان اساس سازمان‌های نظام مهندسی در سطح استان‌ها تشکیل شدند».

وی سازمان نظام مهندسی را مستقل از دولت دانست و افزود: «مستقل بودن سازمان نظام مهندسی سبب می‌شود تصمیمات آن ناشی از سیاست‌زدگی نباشد اما باید خودگردان باشیم و تامین بودجه به عهده‌ی خود سازمان است که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند و سازمان به میزان کاری که انجام می‌شود و تعداد متقاضیانی که به سازمان نظام مهندسی مراجعه می‌کنند، وابسته است».

گلستانی خاطرنشان کرد: «بر اساس آیین‌نامه‌ی جدید ماده‌ی ۳۳ تنها مرجع فنی که در ساخت و ساز بخش خصوصی به آن استناد می‌شود مباحث مقررات ملی ساختمان است که در حال حاضر ۲۲ مبحث تعریف شده است».

وی با بیان این‌که نه قانون نظام مهندسی به طور کامل اجرا می‌شود و نه آیین‌نامه‌های اجرایی آن، اظهار کرد: «مباحث مقررات ملی ساختمان در بسیاری از قسمت‌های حساس، مخصوصا در قسمت‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و تاسیسات ساختمان مغفول مانده است».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: «در بخش سازه در استان کرمان خیلی خوب پیش رفتیم و شاید ناشی از آن بوده که کرمان یک استان زلزله‌خیز است».

وی بیان کرد: «در اجرای مقررات ملی ساختمان، کرمان بسیار خوب عمل کرده و ظرف هفت سال اخیر دو مرتبه، رتبه‌ی اول رعایت مقررات ملی ساختمان را در کشور کسب کردیم».

گلستانی با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی توسط هیات مدیره اداره می‌شود، توضیح داد: «هیات مدیره وظایف و اختیاراتی برای اداره‌ی سازمان دارد که مهم‌ترین آن‌ها نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است که این نظارت از طریق بازرسی و کنترل انجام می‌شود».

وی تنظیم روابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی و کارفرمایان را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی بیان کرد و گفت: «این امر منجر می‌شود قراردادهایی تدوین کنیم و مصوباتی داشته باشیم که در تنظیم این روابط منافع عامه دیده ‌شود».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان اضافه کرد: «جلوگیری از مداخله‌ی افراد فاقد صلاحیت در امور فنی مربوط به ساختمان وظیفه‌ی دیگر نظام مهندسی است».

 

بحث تاسیسات ساختمان‌ها مغفول مانده است

وی ادامه داد: «همه به خودشان اجازه می‌دهند به ساختمان‌سازی ورود کنند به همین دلیل در نظام مهندسی یکسری فرآیندهایی را تعریف کردیم تا از مداخله‌ی افراد فاقد صلاحیت در ساختمان‌سازی جلوگیری کنیم».

گلستانی با بیان این‌که طراحی و نظارت سال‌هاست انجام می‌شود و همه آن را قبول کرده‌اند، یادآور شد: «سازه نیز مهم است و پس از زلزله به آن توجه می‌شود اما تاسیسات ساختمان از مواردی است که مغفول مانده است».

وی اظهار کرد: «در بحث سازه خیلی خوب در کرمان عمل کردیم و تفاوت نوع اجرا در سازه‌های شهر کرمان مشهود است، در بحث معماری هم در سال‌های اخیر مردم متوجه شدند که نمای ساختمان مهم است، معماری داخلی هم بخشی از معماری ساختمان است که جدیدا به آن توجه می‌شود اما هنوز به این باور نرسیدیم که تاسیسات ساختمان مهم‌ترین بخش ساختمان است زیرا اولین موضوعی که در ساختمان برای آسایش به آن نیاز داریم تاسیسات آن است».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان ادامه داد: «نظارت و طراحی ساختمان خیلی مهم است اما مهم‌ترین بخش، اجرای طرحی است که آماده شده، تاکنون در صنعت ساختمان به این بخش توجه نمی‌کردیم اما الان به دنبال افراد دارای صلاحیت هستیم که صلاحیت آن‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود و تعیین صلاحیت به عهده‌ی نظام مهندسی نیست».

وی یکی از موفق‌ترین قسمت‌های نظام مهندسی را بازرسی گاز دانست که به صورت مستمر انجام می‌شود و افزود: «در بحث تفکیک آپارتمان‌ها نیز نظام مهندسی موفق بوده که بر اساس آن، سندهای تک‌برگ آماده می‌شود  و در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد».

گلستانی خاطرنشان کرد: «پیگیری برای بازرسی فنی فاضلاب را در دست اقدام داریم تا آن هم در مسیر درست قرار بگیرد».

وی بیان کرد: «در بازرسی آسانسورها کار را اداره استاندارد انجام می‌دهد و علیرغم این‌که مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان، دستگاه‌ها را موظف به اجرای قانون کرده در این مقوله هنوز نتوانستیم دوستان را مجاب کنیم که از این موضوع پیروی کنند».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: «به دنبال حفظ حقوق شهروندی هستیم زیرا حق مردم است که خانه‌ی ‌زیبا و ایمن و از فضای شهری زیبا برخوردار باشند».

 

90 درصد ساختمان‌ها برای افراد کم‌توان مناسب نیستند

وی با بیان این‌که در احداث ساختمان‌ها و فضاهای شهری به بحث کم‌توانان و سالمندان توجه نشده، گفت: «تقریبا در ۹۰ درصد ساختمان‌های ما ضوابط مربوط به کم‌توانان و سالمندان رعایت نشده است که پیگیر هستیم ضوابط مربوط به مناسب‌سازی فضاها تدوین شود».

گلستانی اظهار کرد: «بسیاری از موضوعات در سطح مدیریت کلان، اقتصادی دیده می‌شود و به جای منافع عام، اقتصاد را ملاک قرار می‌دهیم برای این‌که تامین هزینه انجام شود».

وی یادآور شد: «در این دوره از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی توجه به استانداردسازی تاسیسات و تامین انرژی ساختمان برایمان مهم بوده، تاسیسات ساختمانی را مورد توجه قرار دادیم تا سال‌های آینده به شرایط خوبی در این حوزه برسیم».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بحث مجری ذی‌صلاح را یک چالش اساسی دانست و توضیح داد: «ما نمی‌خواهیم برای مردم ساختمان بسازیم، صلاحیت را هم ما تعیین نمی‌کنیم، وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند افراد ذی‌صلاح برای اجرای ساختمان کدام هستند».

وی افزود: «در حال حاضر مشخصات ناظر ساختمان در سازمان نظام مهندسی ثبت می‌شود، مجری هم باید به همین شکل باشد و جایی مشخصات آن ثبت شود و برای ساختمان شناسنامه صادر شود».

گلستانی با بیان این‌که ساختمان سرمایه‌ی افراد محسوب می‌شود، گفت: «اجرای ساختمان توسط افراد ذی‌صلاح سبب می‌شود تخلفات ساختمانی کاهش پیدا کند».

وی خاطرنشان کرد: «وقتی فرد صاحب صلاحیت ساختمان را اجرا کند، برای اجرای تاسیسات ملزم به استفاده از افراد دوره دیده می‌شود و کیفیت اجرا را افزایش می‌دهد، ضمن این‌که موجب اشتغال پایدار برای هموطنان می‌شود».

گلستانی در ادامه از الکترونیکی شدن پرونده‌های سازمانی در نظام مهندسی کرمان خبر داد و گفت: «تمام فرآیندهای سازمانی به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و این مساله سبب حذف اعمال سلیقه، رعایت بیشتر عدالت و شفافیت عملکرد می‌شود و خطاهای سیستمی کاهش پیدا می‌کند».

 

پل‌سازی و زیرگذر حیطۀ وظایف نظام مهندسی نیست

در ادامه‌ی این نشست رئیس سازمان نظام مهندسی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار استقامت در این نشست از رئیس سازمان نظام مهندسی سوال کرد: «طی سال‌های اخیر، اتفاقاتی در شهر رخ داده که از طرف کارشناسان و به خصوص دانشگاهیان بسیار مورد انتقاد بوده است؛ از جمله زیرگذر آزادی، روگذر باغ‌ملی، خیابان گلبازخان و نماسازی میدان مشتاق؛ جمع‌بندی نظر عده‌ای از کارشناسان این است که این پروژه‌ها اشتباه بوده، و به ساختار شهر آسیب جدی زده است. نظر شما در این باره چیست؟».

گلستانی پاسخ داد: «پل سازی و زیرگذرها در حیطه‌ی مسئولیت ما نیست، ما سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم. من تخصصی در این زمینه ندارم و شما باید به ضوابط و شرایط زمانی که این پروژه‌ها طراحی می‌شده است، رجوع کنید».

وی با تاکید بر این‌که این موضوع در حیطه‌ی وظایف ما نیست، بیان کرد: «به عنوان یک شهروند می‌گویم که باید مسائلی مانند این‌که آیا ضوابط زمان طراحی پروژه اجرا شده یا خیر، مطالعات انجام شده و آیا مطالعات اقتصادی داشته، مورد بررسی قرار گیرد».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: «این مشکلات ناشی از آن است که نقشه‌ی راه نوشته نمی‌شود و برنامه‌ریزی بلندمدت نداریم و من اطلاع ندارم آیا برای شهر یک برنامه‌ی بلندمدت داریم که تا ۲۰ سال آینده این شهر قرار است به کجا برسد؟».

وی ادامه داد: «ما در سازمان نظام مهندسی سعی می‌کنیم برنامه‌ی بلندمدت تدوین کنیم تا مشخص شود سیاست‌هایی که امروز در پیش گرفته‌ایم قرار است در آینده به کجا برسد، به عنوان مثال مشخص شود در تاسیسات ساختمان به سطح کیفی خوبی رسیده‌ایم و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها خوب است».

گلستانی خاطرنشان کرد: «باید ببینیم دوستان در این‌باره چه‌کار کرده‌اند و با سنجش این موضوعات عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم».

 

نظام مهندسی اهرم اجرایی جلوگیری از نماهای رومی ندارد

خبرنگار استقامت با اشاره به هشدار برخی کارشناسان نسبت به گسترش نماهای معابد رومی و یونانی در شهر کرمان، گفت: «شهردار کرمان می‌گوید این مساله، در حوزه‌ی اختیارات شورا و شهرداری نیست. گویا آیین‌نامه نما و منظر شهری از سوی شهرداری به کمیسیون ماده ۵ ارائه شده که این کمیسیون هنوز جوابی درباره‌ی آن نداده است؛ شما به عنوان نماینده‌ی مهندسان، بفرمایید نظرتان درباره‌ی نمای ساختمان‌های شهر چیست و آیا هشداری که کارشناسان داده‌اند را قبول دارید و اوضاع نگران‌کننده است؟».

وی پاسخ داد: «معماران ما درباره‌ی اجرای نماها بسیار نقد داشتند و نامه‌های زیادی نوشته‌اند زیرا نماهای رومی هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارد».

گلستانی توضیح داد: «یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ترویج ارزش‌های معماری ایرانی اسلامی است اما مشکل این است که سازمان هیچ اهرم اجرایی ندارد».

وی ادامه داد: «ما تنها می‌توانیم از ناظر عضو سازمان بخواهیم این نظارت را اعمال کند و به شهرداری یا دهیاری مرجع صدور پروانه اعلام کند که تخلف در حال رخ دادن است».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با بیان این‌که پیگیر تدوین ضوابط سیما و منظر شهری هستیم و امیدواریم زوتر انجام شود، اظهار کرد: «در حال حاضر هیچ قاعده‌ای نداریم، یک قانون بد بهتر از بی‌قانونی است، زیرا حداقل یک قاعده وجود دارد».

وی یادآور شد: «زمان تدوین ضوابط وقتی نگاه مصلحت‌اندیشی بر نگاه فنی غالب شود، کار درست انجام نمی‌شود».

گلستانی خاطرنشان کرد: «در همه‌ی دنیا هم به همین شکل است و زمانی که قرار است یک ضابطه و قانون گذاشته شود ممکن است اعمال نفوذ شکل بگیرد و افراد توانمند باشند و با اعمال نفوذ قاعده و ضابطه را نتوان انجام داد».

وی با بیان این‌که پیگیر هستیم ضوابط سیما و منظر شهری و مهم‌تر از آن، مناسب‌سازی فضاها برای سالمندان و افراد کم‌توان به سرانجام برسد، گفت: «حدود یک سال است این موضوع پیگیری می‌شود، شهردار کرمان هم همراه است که ضوابط زودتر تدوین شود».

 

افزایش عوارض بر میزان ساخت و ساز اثر نداشته است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی افزایش نرخ عوارض شهری و تاثیر آن بر کاهش ساخت‌وساز، با بیان این‌که من در مقام پاسخگویی در این زمینه نیستم و به عنوان یک شهروند که وضعیت شهر را بررسی می‌کند، توضیح می‌دهم، بیان کرد: «یک شهر باید مدیریت شود و اولین اصل برای مدیریت هر جایی، اقتصاد است، شهرداری‌ها از منابع دولتی بی‌بهره هستند و خودگردانند، البته بخشی از ارزش افزوده را می‌گیرند که من اعداد آن را نمی‌دانم اما وقتی چند سال اخیر شهر را فارغ از بحث‌های سیاسی نگاه می‌کنم و وضعیت اقتصادی شهرداری را نیز گاهی رصد می‌کنم می‌بینم شهرداری الان بدهکار نیست و حقوق‌ها به‌روز است که این اتفاقات مثبت است».

وی ادامه داد: «این‌که عوارض گران شده، برای کسانی است که ساختمان‌های بلندمرتبه می‌سازند، کسانی که از نظر مالی تامین هستند، کسی که می‌خواهد یک ساختمان یک طبقه بسازد عوارضش خیلی گران نشده است».

گلستانی با بیان این‌که شهرداری عوارض تراکم را افزایش داده است، گفت: «عوارضی که قبلا دریافت می‌شد مربوط به سال ۹۱ بود و هیچ‌وقت تغییر پیدا نکرده بود و به همین دلیل شورای شهر، عوارض جدید را تدوین کرد».

وی با بیان این‌که اعضای شورا منتخبین خود ما هستند، اظهار کرد: «منافع عام در این است که شهر ساخته شود و هزینه‌های شهر توسط شهروندان تامین می‌شود».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با بیان این‌که ساخت و ساز در کرمان طی سال‌های اخیر کاهش پیدا نکرده است و آمار ثبت کار در سازمان نظام مهندسی کاهش نداشته است، افزود: «سالانه تقریبا در شهر کرمان بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع کار ثبت می‌شود و الان هم تقریبا همان آمار است و تا حدودی رشد هم داشته است و قطعا امسال رشد خواهیم داشت».

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم شورا برای افزایش عوارض به صلاح شهر بوده؛ گفت: «بهتر است پاسخ ندهم زیرا در حیطه‌ی وظایف من نیست».

 

وضعیت ساختمان‌های کرمان نسبت به متوسط کشور مطلوب است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی میزان مقاومت ساختمان‌ها در استان، توضیح داد: «ساختمان‌هایی که زمان ساخت آن‌ها به قبل از سال ۸۲ برمی‌گردد در زمینه مقاومت در برابر زلزله مخصوصا با آیین‌نامه‌های امروز مقاوم نیستند، اگرچه ضوابط زمان خود را رعایت کرده است».

گلستانی با بیان این‌که آیین‌نامه‌ی زلزله از سال ۸۳ تغییر اساسی داشته، ادامه داد: «ساختمانی که ۱۰ سال پیش ساخته شده ممکن است الزامات آیین‌نامه‌ی امروز را رعایت نکند، اما این‌که بگوییم این ساختمان در زلزله خراب می‌شد الزاما این‌طور نیست».

گلستانی با بیان این‌که ساخت و سازهای استان کرمان وضعیت خوبی دارد، خاطرنشان کرد: «وضعیت ما از حیث رعایت مقررات ملی و وضعیت ساختمان نسبت به متوسط کشور مطلوب است».

 

تفکیک زمین‌ها به مهندسان معمار و شهرساز داده می‌شود

خبرنگار فردای کرمان نیز در این نشست سوال کرد: «مدتی است که برخی شهرسازان که یادداشت‌هایی هم برای انتشار در اختیار فردای کرمان قرار دادند، معترض این هستند که تخصص شهرسازی در کرمان به حاشیه رفته و وظایف شهرسازان را دیگر مهندسان انجام می‌دهند‌ و حتی از این بابت، از نظام مهندسی هم انتقاد دارند که چرا برای احقاق حقوق آن‌ها اقدام نمی‌کند؛ بفرمایید تا چه حد این انتقادات درست است و نظام مهندسی چه کاری در این زمینه انجام داده است؟».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان پاسخ داد: «ما یکسری مکاتبات با شورای شهر و شهرداری بر اساس مقرارات ملی ساختمان انجام دادیم و موضوع هم در شورا در حال بررسی است».

 

وی توضیح داد: «قبلا تهیه‌ی نقشه‌های تفکیکی زمین‌ها معمولا توسط هر مهندسی می‌توانست انجام شود اما با پیگیری که انجام شد این موضوع به دو رشته‌ی معماری و شهرسازی محدود شد».

گلستانی با بیان این‌که معماری و شهرسازی با وجود این‌که دو تخصص جداگانه‌اند خیلی به هم نزدیک هستند، افزود: «در قدم اول دوستان همکاری کردند و قرار شد فقط نقشه‌های تفکیکی توسط مهندسان معمار یا شهرساز تهیه شود؛ در ادامه‌ی مسیر یک نامه‌نگاری جدید کردیم که حداقل این است که اگر ملکی عرصه‌اش از یک مساحتی بیشتر شد، الزاما توسط شهرساز انجام شود که امیدواریم به نتیجه برسد».

وی خاطرنشان کرد: «اگر بگوییم همه‌ی تفکیکی‌ها را شامل بشود شاید در حال حاضر دوستان نقد داشته باشند به این‌که شاید تعداد افراد کافی نداشته باشیم».