معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان:

قیمت‌های قبلی مرغ تکرار نخواهد شد! 

پروین میرزاحسینی –  قیمت مرغ طی چند روز گذشته در کرمان به بالاترین نرخ خود از ابتدای سال‌جاری رسید و با قیمت هر کیلو ۱۷ هزار تومان عرضه شد. ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان را برای مصرف‌کننده‌ی مرغ تعیین کرده است. معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ به فردای کرمان گفت که ظرف چند روز آینده قیمت مرغ در کرمان نیز به مصوب کشوری می‌رسد، اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌ها، قیمت‌های قبلی مرغ تکرار نخواهد شد.

سینا خسروی با اشاره به دلیل افزایش قیمت مرغ از ابتدای سال‌جاری بیان کرد: «افزایش قیمت مرغ یک موضوع کشوری است، دلیل اصلی آن هم اتفاقی است که اواخر سال گذشته رخ داد؛ مرغداران با توجه به عید نوروز و افزایش هر ساله‌ی تقاضا در این بازه‌ی زمانی، بالاترین میزان جوجه‌ریزی را انجام داده بودند اما شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، تالارها و آشپزخانه‌ها و نیز کاهش مصرف خانوارها، سبب شد بحران عرضه ایجاد شود».

وی توضیح داد: «در فروردین‌ماه بالاترین میزان عرضه وجود داشت و در مقابل تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده بود و در نتیجه مرغ با نازل‌ترین قیمت در فروردین ماه عرضه شد و حتی به ۱۰ هزار تومان برای مصرف کننده هم رسید که به تولیدکننده آسیب زد».

معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان افزود: «کاهش شدید قیمت مرغ به سرمایه در گردش مرغداران ضربه زد و در نتیجه جوجه‌ریزی دوره‌ی بعد در کشور دچار چالش شد و تولید کاهش یافت».

وی ادامه داد: «کمترین میزان جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه اتفاق افتاد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشت، در اردیبهشت‌ماه کاهش ۲۵ درصدی تولید را نسبت به سال قبل داشتیم و در خردادماه با کاهش ۱۵ درصدی تولید نسبت به خرداد ماه ۹۸ مواجه شدیم».

خسروی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم حدود دو هفته شرایط بازار مرغ خاص خواهد بود، گفت: «روز گذشته قیمت مرغ در کرمان به بیش از ۱۷ هزار تومان رسید اما قیمت در کشور رو به کاهش است و به ۱۵ هزار تومان مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار خواهد رسید، اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌ها، قیمت‌های قبلی مرغ تکرار نخواهد شد».

وی اظهار کرد: «در شرایط عادی که کرونا نباشد و نهاده‌‌ها به راحتی در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد قیمت مصرف‌کننده به ۱۵ هزار تومان می‌رسد اما در حال حاضر ما در شرایط غیرعادی هستیم و تولید در سه ماه ابتدای سال به شدت کاهش یافته است».

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: «در استان کرمان در حال حاضر کاملا تحت تاثیر استان‌های صادرکننده‌ی مرغ هستیم، بیش از ۷۰ درصد نیاز استان را وارد می‌کنیم و در نتیجه هر تصمیمی که در یزد و اصفهان اخذ شود ناچار به رعایت آن هستیم زیرا در غیر این‌صورت بازار خالی می‌شود و مرغ به کرمان نمی‌رسد».

وی بیان کرد: «قیمت مرغ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور ۱۵ هزار تومان است و یک درصدی را در اختیار ستاد تنظیم بازار استان‌ها گذاشتند تا با توجه به شرایط، بتوانند تغییراتی را انجام دهند».

خسروی توضیح داد: «به دلیل این‌که این تصمیم در کشور به تازگی اخذ شده چند روزی زمان می‌برد تا یک ثبات در بازار کشور ایجاد شود».

وی خاطرنشان کرد: «برای تنظیم بازار، مرغ منجمد توزیع شده و با توجه به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان که توسط پشتیبانی امور دام کشور برای تحویل به عامل فروش تعیین شده و حاشیه‌ی پایین سود آن با عرضه‌ی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سبب شده استقبالی از سوی مغازه‌داران صورت نگیرد، اما به هر روی در حال توزیع است».

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: «هر چند سلیقه‌ی مصرف‌کننده‌ی کرمانی مرغ منجمد نیست و اگر فاصله‌ی قیمتی حتی دو تا سه‌هزار تومان باشد سعی می‌کند مرغ گرم خریداری کند، اما استقبال هرچه بیشتر از مرغ منجمد، می‌تواند بازار را با سرعت بیشتری به تعادل برساند».