مسئول برگزاری مراسم عزاداری خانۀ سادات خوشرو:

عزاداری محرم در خانه ‌خوشرو مجازی برگزار می‌شود

 

پروین میرزاحسینی: در طول ۱۳۰ سال گذشته، در میان کوچه پس‌کوچه‌های محله‌ی قدیمی خواجه خضر کرمان، خانه‌ای از سادات کرمانی، ماه محرم هر سال، میزبان عزاداران سیدالشهدا بوده است. خانه‌ای که نام و آوازه‌ی آن از مرز کرمان هم فراتر رفته و حتی به سنبلی از عزاداری محرم در کرمان تبدیل شده است. در این خانه در ایام محرم از پیش از طلوع آفتاب عاشقان حسینی حضور می‌یافتند، نماز صبح‌شان را آن‌جا اقامه می‌کردند و در پناه خیمه‌ی اباعبدالله، غم دل می‌گشودند و بر مصیبت‌هایش می‌گریستند. خانه، صحن و سرا و حتی کوچه‌های اطراف پر می‌شد از مردان و زنانی که از دور و نزدیک برای کسب فیض راهی این خانه می‌شدند. برپایی خیمه امام حسین(ع) و برگزاری مجلس عزاداری در منزل سید خوشرو بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد. امسال اما شیوع بیماری کرونا، شیوه‌ی عزاداری در خانه‌ی خوشرو را تغییر داده و برگزارکنندگان مراسم برای احترام به کادر درمان و تامین سلامت عزاداران حسینی قرار است مراسم را از طریق مجازی برگزار کنند.

سیدمحمد خوشرو، مسئول برگزاری مراسم عزاداری خانه‌ی سادات خوشرو در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان، با اشاره به قدمت ۱۳۰ ساله‌ی برگزاری مراسم عزاداری در منزل سادات خوشرو، گفت: «بنیان‌گذار مجالس عزاداری، آقای سیدحسین خوشرو بوده و بعد از فوت ایشان، چندین سال پدربزرگ بنده، آقای سیدمحمد خوشرو برگزارکننده‌ی مجالس عزاداری بودند و پس از ایشان هم این کار توسط خانواده‌ی خوشرو اداره می‌شود».

وی با اشاره به تغییر شیوه‌ی برگزاری مراسم در محرم امسال، بیان کرد: «به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، وظیفه‌ی نخست ما این بود که به فکر مردم و سلامتی آن‌ها باشیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم، محرم امسال مراسم را با استفاده از فضای مجازی برگزار کنیم تا مشتاقان اهل‌بیت و مردمی که دوست داشتند در مراسم عزاداری خانه‌ی سادات خوشرو حضور داشته باشند، بتوانند از این طریق از مراسم بهره ببرند».

مسئول برگزاری مراسم عزاداری سادات خوشرو افزود: «با توجه به حضور گسترده‌ی مردم و بر اساس تجربه‌ای که سال‌ها در برگزاری این مراسم داریم، به این نتیجه رسیدیم به هر طریقی که بخواهیم مجلس را مانند هر سال برگزار کنیم احتمال خطر برای سلامتی مردم زیاد است و لذا علیرغم میل باطنی و برای ادای احترام به کادر درمانی استان و کشور، امسال مراسم به شیوه‌ی مجازی برگزار می‌شود».

وی با بیان این‌که مجلس عزاداری برقرار است و خللی در شیوه‌ی برگزاری و شعائر سیدالشهدا ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد: «برخی از مریدان امام حسین(ع) ناراحت شدند و تماس‌ها و پیام‌های زیادی داشتیم که مجلس را برگزار کنیم اما بر اساس آن‌چه که تجربه‌ی سال‌های ماست، با توجه به محدودیت مکانی که داریم، خطراتی را در منطقه و محدوده‌ی مجلس خواهیم داشت و هرچقدر بخواهیم ساعات برگزاری را کاهش دهیم اما نمی‌توان از برخی موارد پیشگیری کرد و امکان به خطر افتادن سلامتی مردم وجود دارد».

خوشرو توضیح داد: «چندین ماه است که اتاق فکری را برای نحوه‌ی برگزاری مراسم تشکیل دادیم و شیوه‌های زیادی نیز مطرح شد اما به نتیجه‌ای برای برگزاری مراسم به شیوه‌ی هر ساله نرسیدیم و در نتیجه امسال مراسم به شیوه‌ی مجازی برگزار می‌شود».

وی با بیان این‌که از مردم می‌خواهیم از تشریف‌فرمایی به عزاخانه خودداری کنند، گفت: «خیمه‌ی اصلی منزل به صورت نمادین برقرار است و در همان خیمه، زیارت عاشورا قرائت می‌شود و از کانال‌های مجازی که به مردم معرفی خواهد شد منتشر می‌شود تا عزاداران به صورت زنده و همچنین بازپخش از این مراسم استفاده کنند و دعا کنند این بیماری از بین برود تا بتوانیم در سال‌های آینده مطابق روال قبل مراسم را برگزار کنیم».

خوشرو خاطرنشان کرد: «مراسم عزاداری به دلیل علاقه و عشق مردم به سیدالشهدا(ع) در طول این سال‌ها همواره و به طور مداوم برگزار شده و الان نیز تعطیل نشده و اگر امسال برگزاری مراسم محدود شده به دلیل سلامت مردم و جامعه است و امیدواریم سیدالشهدا(ع) از ما راضی باشند».

وی افزود: «ما مراسم را تعطیل نکردیم و هیچ‌گاه هم تعطیل نخواهیم کرد. چراغ این مجلس به دست امام حسین(ع) روشن می‌شود و چه ما باشیم و چه نباشیم، این مجلس برقرار است و خواهد بود».

گفتنی است از سوی بیت خوشرو بیانیه‌ای نیز در رابطه با عدم برگزاری مراسم در فضای مجازی و کانال‌های خبری منتشر شده است.