معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم روز خبرنگار در کرمان:

قدرت اصلی رسانه‌ها مبارزه با جهل است

 

گروه جامعه – مراسم بزرگداشت روزخبرنگار امسال شامگاه جمعه هفدهم مردادماه با حضور استاندار کرمان و تعداد کمی از مسئولان محلی و هیات مدیره خانه مطبوعات شمال و جنوب استان در محل موزه معاصر صنعتی برگزار شد و از طریق اینستاگرام و آپارات پخش گردید. شیوع کرونا باعث شد تا مراسم امسال به صورت مجازی برگزار شود.

به گزارش استقامت، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از طریق تماس تلفنی، در مراسم مجازی بزرگداشت روز خبرنگار در کرمان شرکت کرد و با اشاره به جایگاه خبرنگاران گفت: «اساسا قدرت اصلی بشر قدرت دانایی است. امروز دیگر قدرت نظامی و قدرت اقتصادی قدرت اصلی دنیا نیست. قدرت اصلی دنیا قدرت اطلاعات است. هرکس که دسترسی بیش‌تر به اطلاعات دارد، توانایی بیشتر دارد. در مورد جامعه‌ی خبری باید بگویم که، خبرنگاران سربازان گمنام عرصه‌ی اطلاع‌رسانی هستند؛ چرا که در پشت دوربین و در پشت قلم برای دیده شدن دیگران تلاش می‌کنند. به لایه‌های پنهان جامعه مراجعه می‌کنند و کارهایی را که دیگران نمی‌بینند را آن‌ها می‌بینند و صدای بی‌صداها در جامعه هستند».

خدادی افزود: «خبرنگاران قدرت اصلی‌شان مبارزه با جهل است چراکه هروقت ما بر جهل پیروز شویم، انسانیت ماندگار می‌شود و در جامعه معنا پیدا می‌کند. در این روزهای سخت و بسیار پر مخاطره‌ی این ایام، علی‌رغم اینکه بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده بود، کار رسانه‌ها تعطیل نبود بلکه ظرفیت‌اش را چند برابر کرد. حتی نشریات کاغذی ما، در این ایام آنلاین کار کردند».

وی با اشاره به این‌که در جریان مقابله با کرونا خبرنگاران خط مقدم بودند، گفت: «به هر صورت جامعه‌ی خبرنگاری ما جامعه‌ی بسیار پویایی است اما در عین حال نقص و ایرادی هم دارد که قطعا در دل خودش مرتب تلاشش بر این است که واکاوی کند و بستر اصلاحی را در درون خودش آغاز کند. ما هم در معاونت مطبوعاتی شاید وظیفه‌ی اول‌مان ایجاد تحول در بستر بالا بردن ظرفیت بهره از رسانه‌ها است که با همکارانمان مرتبا در تماس هستیم و این فرصت را فراهم کردیم. طبیعتا در بخش مسائل صنفی و نیازهای دیگری هم که خبرنگاران دارند به میزان شرایط و امکاناتی که هست تلاش مستمری دارد صورت می‌گیرد».

نقد منصفانه به بهبود شرایط کمک می‌کند

در این مراسم استاندار کرمان با بیان اینکه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در استان و کشور فعالیت‌ها و نقش‌های متعددی ایفا می‌کنند که همه به جای خود موثر و مفید است، اظهار کرد: « اعتماد عمومی یا عدم اعتماد عمومی، به میزان زیادی بستگی به چیزی دارد که رسانه‌ها منتقل می‌کنند و هرچه اعتماد عمومی بالاتر باشد کارها هم بهتر پیش می‌رود».

محمدجواد فدائی ادامه داد: «کاری که برای دستگاه‌های اجرایی مهم است رسانه‌ها انجام دهند، نقد منصفانه‌ی سیاست‌گذاری‌هاست که به اصلاح تصمیمات و هدایت آن به مسیر درست منتج می‌شود. البته جنبه‌ی منفی این موضوع این است که رسانه‌ای بخواهد سیاست‌های حاکمیت را به سمتی که خودش دوست دارد سوق بدهد».

وی اظهار کرد: «رسانه‌ها و خبرنگاران وقتی منافع مردم و جامعه را بر همه چیز ترجیح دهند به پیشبرد امور کمک می‌کنند و با نقد منصفانه شرایط را برای سیاست‌گذاری درست ایجاد می‌کنند».

استاندار کرمان با بیان اینکه موضوع مهم دیگر که برای نظام اجرایی تاثیر دارد پیوند مسئولان با مردم است، گفت: «این هم کار مهمی برعهده‌ی رسانه‌هاست. این نشریات هستند که نظرات و خوسته‌های مرم را به دولت منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند برای رسیدگی به آن برنامه‌ریزی شود، همچنین، سیاست و فعالیت‌های دولت را هم به مردم منتقل می‌کنند».

وی با قدردانی از خبرنگاران که در رویدادهای تلخ و شیرین سال گذشته کنار دولت و مسئولان بودند، ادامه داد: «رسانه‌ها در موضوع کرونا خیلی کمک کردند و اطلاع‌رسانی خوبی که انجام دادند».

استاندار کرمان در بخش دیگر از سخنان خود با اذعان به مشکلات صنفی فعالان رسانه‌ای در استان گفت: «وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا به حل این مشکلات از جمله بیمه و تسهیلات اقدام و به خانه مطبوعات کمک کنیم».

دولت نگاه ویژه‌ای به مطبوعات محلی دارد

در ادامه مدیرکل ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه‌ی بیمه و بیمه تکمیلی خبرنگاران اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته است، یادآور شد: «رسانه‌ها برای استمرار فعالیت، وابسته به آگهی‌های دولتی هستند. گاهی توزیع آگهی در نشریات خارج از ادارات شمال و جنوب صورت می‌گیرد که البته در حال حاضر، کمتر شده است اما رسانه‌ها از عدم پرداخت به‌موقع آگهی‌های دولتی همواره گلایه‌مند هستند».

محمدرضا علیزاده درباره‌ی سیاست‌های حوزه‌ی مطبوعاتی وزارت‌خانه و ادارات کل استان‌ها نیز توضیح داد: «شفاف‌سازی یکی از رویکردهاست. اعداد و ارقامی که درباره‌ی یارانه و آگهی‌ها گفتم، از طریق سامانه‌ای اینترنتی هم قابل دسترسی است. دولت با این نگاه که کار را شفاف در معرض دید و ارزیابی اصحاب رسانه قرار دهد این اقدام را انجام داده و همواره به‌صورت شفاف عمل کرده است».

علیزاده افزود: «همچنین، در دولت، نگاه ویژه‌ای به جایگاه مطبوعات محلی وجود دارد؛ اگر نشریات سراسری جایگاه قبل را نداشته باشند، مطبوعات محلی هنوز جایگاه خود را دارند و یکی از سیاست‌های وزارت‌خانه هم حمایت از محلی‌هاست».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان یکی دیگر از اولویت‌های دولت را آموزش برای ارتقای سطح کیفی مطبوعات دانست و اظهار کرد: «حدود ۴۰۰ رسانه در استان نیازمند جهش و حرکت در حوزه‌ی آموزش و ارتقای سطح کیفی هستند».

وی به برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: «چند سالی است در سطح ملی این برنامه‌ها را نداریم و بیش‌تر استانی هستند».

علیزاده یکی دیگر از سیاست‌های دولت را حمایت از تشکل‌ها از جمله خانه‌های مطبوعات دانست و افزود: «با هیات مدیره قوی‌ای که در خانه‌مطبوعات استان شکل گرفته، چشم‌انداز بسیار خوبی می‌بینم».

وی اضافه کرد: «یکی از تاکیدات وزیر محترم این است که از ظرفیت فضای مجازی به‌ درستی استفاده شود و این فضای مجازی، می‌تواند مکمل رسانه‌ها و مطبوعات باشد».

موزه مطبوعات کرمان بازگشایی می‌شود

مدیرعامل خانه مطبوعات شمال استان کرمان نیز با اشاره به ضرورت بازگشایی موزه مطبوعات و برقراری دفتر مرکزی خانه مطبوعات در محلی غیر از محل فعلی، گفت: «خانه دین‌یار که از خانه‌های قدیمی و ثبت ملی شده‌ی کرمان است به عنوان محل جدید موزه مطبوعات و دفتر خانه مطبوعات انتخاب شده است».

محمدرضا نژادحیدری افزود: «اعتبار لازم برای سرمایش و گرمایش و تعمیرات جزئی آن از سوی استاندار اختصاص یافته و تفاهم‌نامه‌ی آن نیز به زودی و در همین ایام منعقد خواهد شد».

وی افزود: «مسئله‌ی دیگری که در دیدار اخیر با استاندار مطرح شد، پیگیری اختصاص تسهیلات به رسانه‌ها بود که هفته‌ی قبل پیشنهاد خانه‌ی مطبوعات در خصوص نحوه‌ی اعطای تسهیلات به رسانه‌ها تقدیم استاندار شد و ایشان موضوع را به مدیر کل صنعت، معدن و تجارت ارجاع دادند که امیدواریم با همکاری مدیرکل صمت این موضوع با سرعت جنبه‌ی اجرایی پیدا کند».

تعاونی مسکن مطبوعات تشکیل می‌شود

نژادحیدری ادامه داد: «موضوع تعاونی مسکن مطبوعات که در دوره‌ی قبل نیز اقداماتی برای آن صورت گرفت، همچنان در دستور کار خانه قرار دارد. با توجه به مصوبه‌ی ششم بهمن ۱۳۹۷ سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به کرمان، در خصوص اولویت دادن و اختصاص زمین به مسکن خبرنگاران، این موضوع با سرعت از سوی خانه مطبوعات پیگیری خواهد شد. بدیهی است شکل‌گیری و به نتیجه رسیدن موضوع تعاونی مسکن، جدا از پیگیری خانه مطبوعات به عنوان نهاد صنفی نیازمند مشارکت جدی خبرنگاران نیز هست».

وی بیان کرد: «تغییرات شتابان حوزه‌ی ارتباطات و اطلاع‌رسانی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، ضرورت پوست‌اندازی و تحول در سیاست‌های رسانه‌ای را بیش از گذشته یادآور می‌شود. ضرورت دارد رسانه‌های کرمان در عرصه‌ی ‌اطلاع‌رسانی همپای تغییرات حرکت کنند و این موضوع یکی از مسائلی است که در برنامه‌های آموزشی خانه مطبوعات استان کرمان مد نظر قرار دارد و به امید خدا در آینده‌ای نزدیک با برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی غیر حضوری تلاش خواهیم کرد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه را در این خصوص همراهی و پشتیبانی کنیم».

تجلیل از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

گفتنی است در مراسم امسال به طور ویژه از نقش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مدیرمسئول نشریه ثارالله و نقش رسانه‌ای ایشان تجلیل شد. به همین منظور صحبت‌های محمدصادق طاهری و ابراهیم یزدی در تشریح نقش این نشریه به صورت مستقیم از محل مزار این شهید والامقام پخش شد. همچنین از خانواده شهدای روزنامه‌نگار نیز تجلیل به عمل آمد.

به گزارش استقامت در مراسم امسال دکتر علی‌رمضانی مدیرکل صدا و سیما، سرهنگ نظری جانشین فرماندهی سپاه ثارالله و محمود مجاز مدیرعامل خانه مطبوعات جنوب سخنرانی کردند.

در ادامه از سه تن از پیشکسوتان حوزه رسانه مهدی شجاعی (روزنامه حدیث)، محمدعلی فردوسی (هفته‌نامه فردوس کویر) و خانم حبیبی (خبرگزاری ایرنا) تجلیل به عمل آمد که آقای شجاعی تلفنی طی سخنان کوتاهی به عملکرد خانه مطبوعات در گذشته اشاره کرد.

پخش زنده‌ی موسیقی، نمایش طنز خطو و کلیپ خاطره‌گویی خبرنگاران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.