استان کرمان همچنان در پیک شیوع کرونا؛

یک ویروس و ۵۴۶ قربانی

* توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی به عزاداران محرم

گروه جامعه ـ این تابستان سیاه گویا سر آن ندارد که به پایان برسد. چندین هفته است که آمار فوتی‌ها در اغلب روزهای هفته در استان کرمان دو رقمی است. تنها از دوشنبه‌ی گذشته تا امروز، کرونا جان ۸۱ نفر را در استان کرمان گرفته است و وضعیت همچنان قرمز است. آن‌طور که دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گزارش داده، از ابتدای شیوع کرونا در استان تا بیستم مردادماه، ۵۴۶ نفر از درگذشتگان در استان، به‌طور قطع، قربانی این ویروس شده‌اند.

همچنین، تا روز دوشنبه، ۳۵۹ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان با ضعف و تب و سرفه و بدن‌درد و تنگی‌نفس و برخی هم با اسهال و استفراغ بستری بوده‌اند. در تابستانی که برخی خیال آن داشتند که با آمدنش بیماری فروکش می‌کند اکنون چنین روزهای پرمصیبتی در گذر است.

دولت هرگز قصد ندارد تعطیلی‌هایی که ماه‌های اول کرونا برقرار شد را برگرداند و تمرکز ستاد ملی و ستادهای استانی بر استفاده‌ی همگانی از ماسک و نظارت بر فعالیت‌هاست.

استاندار کرمان اما پنجشنبه‌ای که گذشت، با همگان اتمام‌حجت کرد که اگر آمار مبتلایان و فوتی‌ها کرونا در استان با وجود بازرسی‌ها و نظارت‌ها کم نشود، مجبور می‌شویم به سمت تعطیلی‌های مجدد برویم.

این روزها، بیش از همه از دو موضوع سخن گفته می‌شود: آمدن پاییز و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا و برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر.

دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان روز دوشنبه درباره‌ی همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در زمستان امسال به ایسنا گفت: «آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده و وزارت بهداشت نیز آن را تایید کرده این است که زمستان امسال آنفلوآنزا و کرونا داریم و تاحدودی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد به همین دلیل، چند ماه آینده قطعا ماه‌های سختی خواهد بود».

آن‌طور که در خبرها آمده، وزارت بهداشت قصد دارد تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر را در سطح گسترده انجام بدهد تا از شدت خسارات جانی این وضعیتی که پیش‌بینی می‌شود بکاهد.

در همین‌حال، احمدی‌طباطبایی درباره‌ی اینکه آیا واکسن آنفلوآنزا روی کرونا تاثیری دارد؟ اظهار کرد: «واکسن‌های مختلف آنفلوآنزا در بازارها وجود دارد که حتی این واکسن‌ها گونه‌هایی از آنفلوآنزا را ممکن است نتوانند پاسخ دهد چه برسد که بخواهد اثربخشی بر روی کرونا داشته باشد. بنابراین، این باور که واکسن آنفلوآنزا روی کووید ۱۹ موثر است ۱۰۰ درصد اشتباه بوده و باید بدانید که ویروس آنفلوآنزا و شکل آن با کرونا متفاوت است».

به ایام عزاداری محرم و صفر نزدیک می‌شویم. مردم ایران هرساله از این روزها شروع به برنامه‌ریزی می‌کردند تا در این دو ماه به‌ویژه تاسوعا و عاشورا، مراسمات سوگواری تدارک ببینند. حالا اما کرونا نمی‌گذارد آن سوگ‌های جمعی در اماکن مختلف برپا شود. دولت گفته که مراسم عزاداری حتما باید برگزار شود اما برای آن، دستورالعمل‌هایی تعیین شده که هیات‌های مذهبی طبق آن باید عمل کنند.

به گزارش ایسنا کرمان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به فرا رسیدن محرم و اقداماتی که در این ایام باید از سوی مردم انجام شود، چند توصیه را مطرح کرد.

او اظهار کرد: «توصیه می‌شود افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند به هیچ عنوان در این مراسمات به دلیل تجمع شرکت نکنند و از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی عزاداری کنند و افراد سالمی که در مراسمات عزاداری شرکت می‌کنند حتما در فضای باز و مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی حضور پیدا کرده ضمن آنکه فاصله‌ی فیزیکی را رعایت کرده و ماسک بزنند».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: «افرادی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند حتما چند ماسک همراه خود داشته باشند زیرا حین مراسم عزداری ماسک آن‌ها به دلیل عرق کردن یا گریه کردن، مرطوب شده و ماسک مرطوب نیز اثربخشی نخواهد داشت ضمن آنکه توصیه‌ی اکید می‌شود که مردم حتما در مراسم عزاداری یا بنشینند یا بایستند و حرکت نکنند زیرا حرکت کردن خطرناک است».

وی بیان کرد: «نذورات باید در این ایام به صورت خشک باشد و در محل مراسم عزاداری به هیچ عنوان پذیرایی نباید صورت گیرد».

متاسفانه همچنان باید یادآور شویم که از واکسن و داروی قطعی کرونا خبری نیست. روز دوشنبه ۲۰ مردادماه، احمدی‌طباطبایی اعلام کرد که هنوز در استان کرمان پیک کرونا را نگذرانده‌ایم.

طی دو، سه روز اخیر،  به نظر می‌آید که تعداد موارد بستری کاهش پیدا کرده اما او در این‌باره گفت: «این وضعیت اغلب اوقات در روزهای تعطیل اتفاق می‌افتد چون معمولا مردم در روزهای تعطیل کمتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و باید تا چهارشنبه منتظر بود که ببینیم روند ابتلا و بستری چگونه است».

امید که چهارشنبه خبرهای خوش از فروکش کردن بیماری در استانی که نزدیک به دو ماه با شرایط قرمز و خبر مرگ‌های پی‌در‌پی به سر برده برسد.