در گفت‌وگو با افضلی، سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان مطرح شد

تشدید نظارت‌ها مفیدتر از تعطیل کردن است

گروه جامعه ـ گردشگری استان کرمان همچنان روزهای تاریک خود را سپری می‌کند. از اسفندماه به تعطیلات رفته و اگرچه دولت از بازگشایی‌ها حرف می‌زند اما یکی از توصیه‌های جدی متخصصان این است که در شرایط کرونا سفر نروید. و این یعنی تعطیلات گردشگری ادامه دارد.

به گفته‌ی معین افضلی، سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان، حدود هشت هزار شغل مستقیم و حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار نفر هم اشتغال غیرمستقیم در گردشگری استان داشتیم که حداقل ۵۰ درصد این نیروها الان بیکارند.

به گزارش استقامت، او در بخشی از گفت‌وگویی که به‌تازگی با فردای‌کرمان داشته، توضیح می‌دهد: «۵۵۰ راهنمای تور داشتیم که همه بیکارند. آژانس‌های مسافرتی ما تعطیل هستند، ۳۲۵ اقامت‌‌گاه بوم‌گردی داریم؛ به‌ازای هر واحد چهار نفر اشتغال هم درنظر بگیریم الان ۸۰ درصدشان بیکار هستند. ضمن اینکه، شغل‌های غیرمستقیمی هم داشتیم. مثلا یک واحد بوم‌گردی از نیروهای کاری و محصولات و امکانات آن شهر و روستا هم استفاده می‌کرد که الان آن‌ها هم تعطیل هستند و رکود در بخش گردشگری کاملا محسوس است».

افضلی، با بیان اینکه صنعت گردشگری در کل دنیا بیش‌ترین ضرر را از کرونا دیده است، می‌گوید: «اما چیزی که غیرقابل انکار است اینکه اگر از بخش خصوصی گردشگری حمایت نشود، تبعات بسیار بدی به دنبال خواهد داشت». او ادامه می‌دهد: «نیروهای حوزه‌ی گردشگری ما همه متخصص و مجرب و آموزش‌دیده هستند. اگر به آن‌ها بها داده نشود برای گذران زندگی مجبورند تغییر شغل بدهند و این، باعث می‌شود وقتی گردشگری رونق بگیرد چون بخشی از نیروهای ماهر و متخصص را از دست داده‌ایم، این زیان در کوتاه‌مدت قابل جبران نباشد».

در عین حال، سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان در پاسخ به انتقاد فعالان گردشگری که می‌گویند حمایت‌های دولت پاسخگوی خسارات وارده نیست، می‌گوید: «خسارات به این صنعت آن‌قدر زیاد بوده که در هیچ جای دنیا، دولت‌ها نتوانسته‌اند آن را به‌طور کامل جبران کنند».

افضلی می‌افزاید: «سازمان جهانی جهانگردی مرتب گزارش می‌دهد که چند میلیون شغل در این حوزه  تاکنون از دست رفته و چه ضررهای اقتصادی سنگینی به شرکت‌ها وارد شده است ولی هیچ دولتی هم نتوانسته‌ جلوی این حجم از خسارات را بگیرد. در ایران هم، دولت در حدی که توانسته، ورود کرده نه به نسبت ضرر و زیانی که دیده شده؛ امهال وام‌هایی که فعالان این حوزه با سرفصل گردشگری گرفته بودند در سه ماه تعطیلی کامل، امهال و پرداخت اقساطی حامل‌های انرژی و ارائه‌ی تسهیلات با بهره‌ی ۱۲ درصدی از جمله این حمایت‌هاست اما این یک واقعیت است که این مبالغ نمی‌تواند خسارات را به‌طور کامل پوشش بدهد».

او در پاسخ به این پرسش که کدام‌یک از بخش‌های گردشگری بیش‌تر زیان دیده‌اند توضیح می‌دهد: «چنین گزارشی را نداریم اما به‌طور کلی مشخص است بخش زیادی از تاسیسات گردشگری؛ بوم‌گردی‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و هتل‌ها و رستوران‌ها و راهنمایان گردشگری و مجتمع‌های گردشگری همه خسارت دیده‌اند و اگر بخواهیم طبقه‌بندی کنیم باید براساس میزان سرمایه‌ای که دارند این موضوع بررسی شود».

افضلی می‌افزاید: «اما در کل کشور، آژانس‌های مسافرتی و بعد راهنمایان گردشگری و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و دیگر واحدهای اقامتی خسارات بیش‌تری دیده‌اند ولی اینکه کدام واحد بیش‌تر ضرر کرده را نمی‌توان به‌طور شفاف گفت. چیزی که مشخص است اینکه آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری ما تقریبا به‌طور کامل تعطیل هستند، ۸۰ درصد بوم‌گردی‌ها هم تعطیل هستند».

وی در ادامه‌ی این گفت‌وگو، در پاسخ به این پرسش که بوم‌گردی‌ها مجوز بازگشایی یافته‌اند چرا می‌گویید تعطیل هستند؟ یادآور می‌شود که در شرایط عادی هم الان فصل گردشگری استان کرمان نبوده؛مناطق گرمسیر مثل شهداد و بم و فهرج در سال‌های پیش از کرونا هم در این ایام گردشگران زیادی نداشته‌اند. او درباره‌ی مناطق سردسیر استان هم می‌گوید: «در مناطق سردسیر هم چون اغلب گردشگران و مسافران، از استان‌های جنوبی می‌آیند که شیوع کرونا در آنجا زیاد است مردم محلی از ورود افراد غیربومی جلوگیری می‌کنند و وضعیت گردشگری در همین مناطق هم بد است».

افضلی در پاسخ به این پرسش که گردشگری در برخی کشورها در حال فعال شدن است، تعطیلی ما تا چه زمانی ادامه دارد؟ توضیح می‌دهد که در ایران هم حجم زیادی از سفرها در همین روزهای کرونایی انجام می‌شود. او ترافیک جاده‌های شمال در تعطیلات را مثال می‌زند و با بیان اینکه در استان‌های جنوبی البته چنین وضعیتی برقرار نیست، می‌گوید که    سفرهای فعلی سودآوری‌ای هم در گردشگری ندارد و نباید به پای گردشگری نوشته شود. او با بیان اینکه در این شرایط پرخطر، هیچ‌کس هم چنین سفرهایی را تایید نمی‌کند، تصریح می‌کند که جوامع محلی هم از این وضعیت ناراضی هستند.

سرپرست معاونت گردشگری استان کرمان در پاسخ به این پرسش که مردم چه باید بکنند؟ از طرفی مدام صحبت از نظارت و رعایت پروتکل‌ها در تاسیسات گردشگری می‌شود و از طرفی، توصیه‌ی اکید متخصصان به سفر نکردن است؟ می‌گوید: «از مردم خواهش می‌کنیم این موضوع را در نظر بگیرند که در جریان کرونا، گردشگری بیش‌ترین ضربه را دیده است. اگر قصد سفر دارند ایمنی و بهداشت و سلامت خودشان و بقیه برایشان مهم باشد و در کنار آن، به تاسیسات گردشگری اهمیت بدهند».

او با بیان اینکه سفرهای ضابطه‌مند و قانونمند با رعایت همه‌ی نکات بهداشتی و استفاده از تاسیسات گردشگری می‌تواند مفید باشد، تاکید می‌کند: «البته این سفرها باید پایدار هم باشد و ناگهان به منطقه‌ای هجوم آورده نشود».

افضلی ادامه می‌دهد: «چیزی که من می‌توانم بگویم اینکه تاسیسات گردشگری ما همه آماده هستند و بازرسی هم می‌شوند». او همچنین از مخالفان تعطیلی برای کنترل کروناست و می‌گوید که تعطیلی‌ها هم شاید نتواند مشکل را آن‌طور که انتظار می‌رود حل کند. سرپرست معاونت گردشگری استان تصریح می‌کند: «تشدید نظارت و بازرسی‌ها به نظر من، مفیدتر از تعطیل کردن است».

متن کامل گفت‌وگو با افضلی را در فردای‌کرمان به نشانی: https://fardayekerman.ir/ مطالعه کنید.