رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان خبر داد

کاهش فروش ۶۰ درصدی فروش نوشت‌افزار

پروین میرزاحسینی: افزایش شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های مدرسه و دانشگاه در بسیاری از مناطق، بازار فروش نوشت‌افزار را به کسادی کشانده است. رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان از کاهش ۶۰ درصدی فروش نوشت‌افزار خبر داده و با بیان اینکه یکی از دلایل این وضعیت بلاتکلیفی در نحوه‌ی تحصیل در سال جدید است، می‌گوید که در چنین شرایطی که بازار لوازم‌التحریر در رکود به سر می‌برد دولت می‌توانست حداقل با واگذاری توزیع کتاب‌های درسی به لوازم‌التحریری‌ها از این صنف حمایت کند.

به گفته‌ی صداقت‌نیا، از ابتدای امسال، تعطیلی گسترده‌ای در این صنف در حال وقوع است.

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان بیان کرد: «با توجه به این‌که قرار است اکثر کلاس‌های مدارس به صورت مجازی برگزار شود، فروش مغازه‌های لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است».

علی صداقت‌نیا افزود: «به دلیل بلاتکلیفی که خانواده‌ها دارند و با توجه به صحبت‌های ضد و نقیضی که درباره‌ی بازگشایی مدارس بیان می‌شود، استقبالی برای خرید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار وجود ندارد».

وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌التحریر در مقایسه با سال گذشته، گفت: «قیمت‌ها حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان بیان کرد: «خرید لوازم‌التحریر بر خلاف سال‌های قبل با حرکت کند و آهسته در حال انجام است و مردم گاهی برای خرید مراجعه می‌کنند».

وی درباره‌ی استفاده از تسهیلات کرونایی توسط صنف لوازم‌التحریر، توضیح داد: «یا شرایط دریافت تسهیلات بسیار سخت است و یا مبلغ آن بسیار ناچیز است که ارزش پیگیری را ندارد».

صداقت‌نیا با بیان این‌که به ازای هر کارگر بیمه‌شده ۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌کنند، افزود: «بانک‌ها با وجود دستور دولت با شرایط خاص خود این تسهیلات را پرداخت می‌کنند و در نتیجه اکثر افراد منصرف می‌شوند».

وی مهم‌ترین مشکل صنف لوازم‌التحریر را گرانی و عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان بیان کرد و گفت: «البته شاید مسئولان هم حق دارند زیرا نمی‌دانند شرایط در پاییز چگونه خواهد بود و این موضوع سبب سردرگمی و بلاتکلیفی مردم شده و نمی‌دانند چه باید بکنند. نمی‌توان مقصری برای این کار پیدا کرد، شرایطی است که پیش آمده و بر تمام دنیا حاکم است».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان با اشاره به تعطیلی مغازه‌های لوازم‌التحریر به دلیل رکود حاکم بر بازار، خاطرنشان کرد: «از ابتدای سال مغازه‌های زیادی تعطیل شده و حدود ۴۰ درصد فعالان این صنف، از بازار خارج شدند».

وی ادامه داد: «پرداخت اجاره‌بهای مغازه و هزینه‌های آب و برق در کنار رکود بازار و عدم فروش سبب شده تعداد زیادی برای ابطال پروانه مراجعه کنند».

صداقت‌نیا با اشاره به انتظارات صنف لوازم‌التحریر از دولت، گفت: «انتظارات زیادی از دولت داریم اما دولت با توجه به شرایط تحریم‌ها و مشکلاتی که با آن دست‌به‌گریبان است ما هرچند که تقاضا هم داشته باشیم، بی‌فایده است. باید دولت منابعی داشته باشد که بتواند آن را اختصاص دهد در حالی که به دلیل شرایط موجود یارانه‌ها و حقوق کارکنان دولتی هم با سختی پرداخت می‌شود و توان کمک به حوزه‌ی بخش خصوصی را ندارد».

وی در عین حال گفت: «البته دولت می‌توانست با واگذاری توزیع کتاب‌های درسی به صنف‌لوازم‌التحریر در این شرایط تا حدودی از آن‌ها حمایت کند».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان توضیح داد: «واگذاری توزیع کتب درسی به مدارس ضربه‌ی بسیار شدیدی به مجموعه‌ی بخش فرهنگی جامعه که طی ۴۰ سال گذشته دولت و آموزش و پرورش را همراهی می‌کردند، وارد کرد».

وی بیان کرد: «به دلیل برخی استدلال‌های نادرست و منافعی که عاید آموزش و پرورش می‌شد، کار توزیع کتب درسی از بخش خصوصی گرفته شد در حالی که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی این کار از اختیارات بخش خصوصی بود».

صداقت‌نیا تاکید کرد: «اگر دولت در این شرایط سخت امکان توزیع کتاب‌های درسی را مانند سال‌های گذشته برای صنف لوازم‌التحریر فراهم می‌کرد، کمک بزرگی به این حوزه بود».

وی افزود: «بخش آموزش درگیر توزیع کتاب و فروش شده در حالی که وظیفه‌ی این بخش آموزش و تعلیم است».