قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان شد!

افزایش قیمت تخم‌‌مرغ در کرمان

 

پروین میرزاحسینی – قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال جاری حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است و هم‌اکنون به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در استان عرضه می‌شود که به گفته‌ی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

سینا خسروی با اشاره به دو برابر شدن قیمت تخم مرغ نسبت به سال گذشته، بیان کرد: «قیمت تخم مرغ در استان هر کیلو ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که سال گذشته در این زمان حدود هفت هزار و ۵۰۰ تومان بود».

وی افزود: «قیمت تخم‌مرغ نسبت به ابتدای سال‌جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است».

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ، یادآور شد: «یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت، بحث نهاده‌ها است که احتمالا بازار آزاد نهاده‌ها تا هفته‌ی آینده سامان بگیرد و البته این مساله تاثیری بر کاهش قیمت تخم‌مرغ ندارد».

وی توضیح داد: «هفته‌ی آینده حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سویا، ذرت و جو از بنادر امام خمینی و چابهار ترخیص می‌شود که این میزان می‌تواند بر تنظیم بازار تاثیر بگذارد و مشکل بازار آزاد نهاده را برطرف کند و از نظر تامین نهاده که نگران بودیم مشکلی وجود نداشته باشد».

خسروی در پاسخ به این سوال که با واردات این نهاده‌ها امکان کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد؟؛ گفت: «به دلیل این‌که این اقلام اکثرا وارداتی هستند و بر اساس نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شوند طبعا تابع قیمت تغییرات نرخ ارز خواهند بود و در نتیجه تاثیری در کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ نخواهد گذاشت».

وی ادامه داد: «ارز دولتی به این محصولات وارداتی تعلق می‌گیرد اما آن‌چه در بازار آزاد وارد می‌شود بر مبنای ارز آزاد توسط دلالان قیمت‌گذاری می‌شود و همین مشکل‌ساز شده است».

خسروی بیان کرد: «دولت تنها نیمی از نیاز تولیدکنندگان مرغ و تخم‌‌مرغ را تامین می‌کند و تولیدکننده باید مابقی نیاز خود را از بازار تهیه کند که تابع ارز آزاد است».

وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ را آزاد شدن صادرات دانست و افزود: «شهریور ماه در ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد اتحادیه‌ی مرکزی مرغداران میهن به عنوان نهاد متولی امر، برنامه‌ریزی برای صادرات در سقف هشت تا ۱۰ درصد مازاد تولید ماهانه‌ی اعلامی (تولید ماهانه ۸۵ هزار تن و مازاد تولید حداکثر هشت‌هزار و ۵۰۰ تن) را انجام دهد. در این ابلاغیه یک تبصره هم مبنی بر این‌که صادرات تخم‌مرغ با اولویت واحدهای تولیدی داخل و با مد نظر قرار دادن میزان مشارکت آن‌ها در تنظیم بازار و سهم‌شان در تولید، مستقیماً توسط واحد تولیدی و یا با انتخاب مباشر توسط سایر تولیدکنندگان توانمند، در نظر گرفته شده است».

خسروی گفت: «اگر روند صادرات مذکور در چارچوب اعلامی، مدیریت نشود، موجب افزایش مجدد قیمت خواهد شد».