وضعیت قرمز در استان کرمان ادامه دارد؛

هراس از کرونا و بیم آنفلوآنزا در پاییز

 

گروه جامعه –  تابستانی که انتظار می‌رفت با گرمی هوا، کرونا کم بشود رو به پایان گذاشته در حالی که ایران در سه ماه آن، موجی شدیدتر از موج اول این بیماری را تجربه کرده است. کرمان هم که موج اول بیماری را به نسبت خیلی از استان‌ها با شدت کم‌تری تجربه کرده بود، در این فصل، با آمار بالایی از مبتلایان، بستری‌شدگان و جان‌باختگان مواجه شد و براساس نقشه‌ی کرونای کشور، از اول تیرماه وضعیت آن قرمز اعلام شد. وضعیتی که همچنان برقرار است. رنگ‌ قرمز در این نقشه، نماد این است که به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، تعداد بستری‌شدگان در سه روز متوالی، بیش از سه نفر هستند.

اگرچه به گفته‌ی دست‌اندرکاران، از حدود ده روز پیش، موارد بستری و فوت در استان رو به کاهش گذاشته اما با این وضعیت قرمز کرونا، پاییز نزدیک شده و پیش‌بینی وقوع همزمان اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا نگرانی زیادی را ایجاد کرده است. به گفته‌ی سعید صحبتی، کارشناس ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی این روزها، همین نزدیک شدن فصل سرما و افزایش بروز بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا است که در گذشته هم بوده، اما همزمانی آن با کرونا شاید اتفاق خوشایندی نباشد.

توصیه‌ی‌ متخصصان در این شرایط، عمل جدی و دقیق توصیه‌های بهداشتی ویژه‌ی کروناست که می‌تواند جلوی اپیدمی آنفلوآنزا را هم بگیرد؛ به اضافه‌ی تزریق واکسن آنفلوآنزا.

صحبتی در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «در کل دنیا واکسن به اندازه‌ی همه مردم نیست و روال بر این است که اولویت‌بندی صورت گیرد و گروه‌های در معرض خطر بیماری در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند». به گفته‌ی او، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کسانی که نقص ایمنی دارند، زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال و کادر درمانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

قرار است این واکسن، براساس شناسه کارت ملی، از اواخر شهریورماه در داروخانه‌ها عرض شود. به گفته‌ی صحبتی، مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا شهریور، مهر و نهایتا آبان است. او همچنین اظهار می‌کند: «با وجود افزایش قیمت در بخش‌های مختلف، امسال افزایش قیمت برای واکسن آنفلوانزا اعمال نشده و با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان قابل دریافت است».

موضوع دیگری که این روزها بسیار بر آن تاکید می‌شود این است که کسی با این تصور که با واکسن آنفلوآنزا، می‌توان از ابتلا به کرونا در امان ماند، سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازد.

کرونا هنوز واکسنی ندارد اگرچه برخی کشورها از جمله روسیه، مدعی هستند به نوع موفقیت‌آمیزی از واکسن آن دست یافته‌اند و در حال واکسیناسیون عمومی هستند اما در ایران، واکسنی که در حال ساخت است تازه وارد مرحله‌ی تست انسانی شده ضمن اینکه بنا به پیش‌بینی مسئولان، حداقل تا آخر امسال، اگر بهترین واکسن کرونا هم در دنیا عرضه شود، به کشور ما نمی‌رسد.

در این روزهای پر از بیم و هراس،  استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری از یکدیگر و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی روش‌هایی است که تاکنون امتحان خود را در پیشگیری از کرونا به خوبی پس داده و می‌تواند مانع از ابتلا به آنفلوآنزا هم بشود.

آخرین پاییزِ قرن حاضر خورشیدی در راه است و تنها در صورتی می‌تواند به‌خاطره‌ای سبز برای مردم ایران تبدیل شود که عادی‌انگاری کرونا ریشه‌کن شده و همه نسبت به سلامت خود و دیگران مسئولانه‌تر رفتار کنیم.