یادداشت محمد لطیف‌کار

به «سردر» دانشکده فنی بی‌مهری نکنید!

 

محمد لطیف‌کار: چند روزی است یک شایعه دهان به دهان می‌چرخد که قرار است «سردر» دانشکده فنی شهید باهنر تخریب شود. نمی‌دانم این شایعه چطور ساخته و پرداخته شده، اما بعید هم نیست جایی در این باره حرفی به میان آمده، و با عملیات احداث روگذر در نزدیکی دانشکده مرتبط باشد، خدا می‌داند. همین چند روز، یک ناشناس به من تلفن زد که قرار است این «سردر» تخریب شود. او که خود را یک علاقه‌مند به میراث فرهنگی معرفی کرد برای اثبات ادعایش گفت: نشان به آن نشانی که قسمتی از آن را هم‌اکنون تخریب کرده‌اند!

معلوم است که نمی‌شود این تماس تلفنی را نادیده گرفت. خوشبختانه پیگیری‌های بعدی نشان داد که این «سردر» ثبت ملی شده، تخریب گسترده‌ای رخ نداده، و خطری هم آن را تهدید نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی و شهردار کرمان اخیرا هردو در گزارشی فردای کرمان منتشر کرده‌، در این باره اطمینان دادند  که هیچ خطری این بنا را تهدید نمی‌کند.

با این وصف، اینک به دنبال یافتن پاسخی به پرسش دیگرم هستم. مدیرکل میراث فرهنگی بابت تخریب جزیی این بنا که بر اثر آن چند آجر از نمای این «سردر» ریخته است می‌گوید: تا به حال دوبار این موضوع را به دانشگاه خبر داده‌ایم که آن را مرمت کنند اما اقدامی نکرده‌اند.

امیدوارم داستان پنجره‌ی شکسته در این‌جا اتفاق نیفتد. چون این بی‌مهری به «سردر» در حالی اتفاق افتاده که از دانشگاه انتظار می‌رود در جای جای استان مدافع بناهای میراثی باشد. بنابراین شایسته است پیش از آن‌که دامنه‌ی تخریب این بنا گسترده‌تر شود، دانشگاه نسبت به این اتفاق، واکنش نشان دهد.

در مورد بی‌اعتنایی دانشگاه به مرمت این اثر معماری ارزشمند، معتقدم در کمترین حالت، این رویداد نوعی بی‌مهری و شانه خالی کردن از انجام وظیفه است.

باید دید بعد از انتشار شایعات اخیر و پیگیری رسانه‌ها، آیا باز هم موضوع مرمت این بنا به تعویق می‌افتد؟