بازار قلعه‌محمود یک گام به پیش!

محمد لطیف‌کار: گوش شیطان کر، ظاهرا قرار است در بازار قلعه‌محمود اتفاقی بیفتد. یا دست‌کم این‌بار، قضیه جدی‌تر به‌نظر می‌رسد. این را روز جمعه چهارم مهرماه به چشم دیدم. و باور کردم، چون پلیس را آن‌جا در حال گشت‌زنی دیدم، یعنی که قرار است این بازار امنیت داشته باشد. ‌علاوه برآن، در ورودی بازار «در نرده‌ای» آهنی نصب کرده بودند، و پای دیوارها و ستون‌ها هم عملیات عمرانی در جریان بود. برپایه‌ی این مشاهداتم به نظرم می‌رسد مثل این‌که پروژه‌ی احیاء بازار قلعه‌محمود این‌بار جدی‌تر دنبال می‌شود.

راست‌اش کارهایی که در یکی دو سال اخیر در این بازار اتفاق افتاد، هیچکدام مرا دلگرم نکرد. سال گذشته که بازار تاریخی قلعه‌محمود بازگشایی شد؛ و سر و صدای پنجشنبه بازار هم بلند شد، با این‌که خود ما در فردای کرمان و استقامت گزارش نوشتیم و استقبال کردیم اما از شما چه پنهان، ته دلم باور نکردم که قرار است اتفاق مهمی بیفتد. آن زمان فکر کردم با نصب چند بنر تبلیغاتی، راه‌اندازی چند میز و بساط بی‌رونق، چند پیاله آش رشته و صدای دهل و سرنا داریم فقط دل خود را خوش می‌کنیم. بازار تاریخی قلعه‌محمود اگر قرار بود با این طرح‌های سبک و بی‌حاصل روبه‌راه شود تا حالا، و شاید خیلی زودتر شده بود.

بعد از آن افتتاحیه، یکی دو بار دیگر هم سر زدم، حس کردم با این طرح جهاد دانشگاهی و شهرداری بعید است آبی گرم بشود. پس از آن، دیگر رها کردم و نرفتم. به‌خصوص که از مالکان مغازه‌ها و از همه مهم‌تر اوقاف، که بیشترین مالکیت را در این بازار دارد، هیچ حرکت جدی و پشتیبانی برای حضور در احیاء بازار اثری ندیدم.

حتی اخیرا که دکتر فدائی استاندار کرمان از این‌جا بازدید کرد، باز هم همان فکر قبلی به سراغم آمد، که احتمالا قرار است بودجه و اعتباری برای کاری که تمام نخواهد شد، گرفته شود.

هرچند نمی‌دانم این‌بار مسئولان چقدر در این کار جدی هستند، اما همین‌که دیدم به امنیت بازار توجه کرده‌اند، و پلیس در آن‌جا مسقر شده تا این‌جا دیگر پاتوق معتاد‌ها و ولگردها نشود، به نظرم آمد، یک گام سنجیده‌تردر حال وقوع است، البته به شرطی که این حرکت در همین مرحله متوقف نشود، عملیات عمرانی که تازه شروع شده ادامه یابد، روشنایی و امنیت آن، مطلقا دنبال شود و دستکم اوقاف، میراث، شهرداری و فرمانداری به طور جدی پای کار بیایند، و حسب مسئولیتی که دارند آستین همت بالا بزنند. باشد تا این اتفاق رقم بخورد و احیاء بازار قلعه‌محمود گامی رو به پیش برود.